Hej,

Nu har jag googlat mig trött, så jag ställer frågan här istället. Bakgrunden är att jag i sovrummet har en skjutdörr monterad av föregående ägare. När man bytte till skjutdörren hamnade brytaren för lampan bakom dörren, så den måste vara antingen helt öppen eller helt stängd för att komma åt knappen.
Jag löste det genom att montera en nexa dosdimmer bakom knappen och en nexa knapp på andra sidan om dörröppningen.
Tyvärr är mina eldosor ganska trånga (gammalt hus) så dosdimmern fick knappt plats. Det medförde att knappen hamnade några millimeter ut, och knappen tog då i skjutdörren när man öppnade eller stängde den. Det i din tur ledde till att lampan tändes eller släcktes när man öppnade eller stängde dörren, suck... Jag löste det genom att ta bort själva knappen från brytaren, använde ju ändå bara den trådlösa.
Men nu verkar sändaren eller mottagaren gett upp då det bara går att tända via den trådlösa brytaren, inte släcka...
Nu har jag ruttnat på det och tänkte lösa det en gång för alla. Nexa verkar vara tvivelaktig kvalitet så det är uteslutet, dessutom är knapparna otroligt rappliga och ramlar isär lite väl enkelt.
Jag har två problem, eldosan bakom vanliga brytaren är liten så dosdimmer blir trångt. Jag har heller ingen nolla nere vid knappen.
Min simpla lösning tänkte jag var en led lampa (e27) med inbyggd zwave och en trådlös zwave brytare, och helt enkelt koppla förbi den nuvarande knappen och sätta doslock där istället.
Men det var lättare sagt än gjort att hitta prylar för det. Jag har visserligen hittat en (1!) E27 lampa med inbyggd zwave, men trådlös väggbrytare verkar svårare om man vill ha utseende som en helt vanlig elko rs brytare. Detsamma gäller om jag satsar på Philips Hue lampor, alla brytare jag hittar är futuristiska med inbyggd discobelysning...

Zwave eller Philips Hue är inte skallkrav , men det jag vill är:
-Framtidssäkert
-kompatibelt med homey då jag siktar på att införa mer trådlös styrning och automation framöver
-Trådlös styrning av lampan via Elko rs liknande väggbrytare
-Om dosdimmer är enda lösningen måste den vara liten och klara sig utan nolla
-dimning är inte ett absolut måste, men trevligt

Några tips vad jag ska ha för prylar?
 
E
Om utseendet Elko RS är viktigt så är det tyvärr plejd som är enda alternativet.

Annars finns det trådlösa zigbee-brytare som är kompatibla med Hue/Trådfri som ändå ser helt okej ut
 
E Emil_K skrev:
Om utseendet Elko RS är viktigt så är det tyvärr plejd som är enda alternativet.

Annars finns det trådlösa zigbee-brytare som är kompatibla med Hue/Trådfri som ändå ser helt okej ut
Ok, tråkigt. Kan du tipsa om någon zigbee-brytare?
 

Bästa svaret

E
Ja det var ju riktigt billigt! Får bli ett sånt kit med elko ramen. Inte världens snyggaste dimmer, men det får duga.
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.