Hej!

Sedan ett par år tillbaka äger jag en liten fritidsfastighet utan varken el,vatten, avlopp eller isolering. Taket är i plåt och i gott skick. Stugan är ca. 30 kvm

Hur ska jag investera mina 125.000:- för att få en beboelig stuga året runt?

Jag behöver ingen hög standard utan prioriterar mer att fly undan staden en period, filosofera och dricka kaffe.

Kom med förslag!

Tack :)
 
Redigerat:
El känns väl som en bra start, men har ingen aning om vad det skulle kosta. En brunn på tomten likaså. Men det är rätt svårt att veta vad du ska satsa på utan att veta förutsättningarna, vad huset är i för skick.
 
Spara dom pengarna i stället.
Men om inte
Solceller och batteri så du har ström kan vara trevligt. Räkna ca.10.000kr så jag du både solceller, batteri, laddregulator och ev en 220V inverter.
Vatten är alltid bra att ha. Gräv en källa.
 
Menar du att du ska bo där året runt eller bara åka dit över helger på vintern?
Hur värms huset? Finns det kamin? Om man bara åker dit ibland är kamin helt ok och väldigt mysigt även om det är en del arbete. Annars är ju el en förutsättning för att hålla huset varmt, förslagsvis med luftvärmepump. Beroende på förutsättningar kan hela summan ryka på enbart det. Solpaneler i all ära men det räcker inte för att hålla igång värmen på vintern.
 
T Trrttsch skrev:
Solpaneler i all ära men det räcker inte för att hålla igång värmen på vintern.
Så klart det inte gör, men för att ha ström till belysning, kanske en TV apparat Mm.
Det var ju en oisolerad sommarstuga det handlade om. Så självklart värmer man inte en sommarstuga med 100w solpanel.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så klart det inte gör, men för att ha ström till belysning, kanske en TV apparat Mm.
Det var ju en oisolerad sommarstuga det handlade om. Så självklart värmer man inte en sommarstuga med 100w solpanel.
Jag förstår att du inte menade det, jag ville bara påpeka att uppvärmning borde vara prio ett. Men det kanske redan är löst.
 
T Trrttsch skrev:
Jag förstår att du inte menade det, jag ville bara påpeka att uppvärmning borde vara prio ett. Men det kanske redan är löst.
Nja, att dra fram ström är jäkligt dyrt.
Jag har själv en sommarstuga utan el.
Dricksvatten från en källa uppe i skogen, sjövatten till dusch. Vedpanna med vattenburet glykolfyllt system med självcirkulation.
Överkurs och dyrt i en 30m2 sommarstuga. Att dra in el till min stuga skulle kosta ca.700kkr då det är ett par kilometer till närmsta matning.
Till det tillkommer så klart alla fasta kostnader som är förenade med fast elanslutning.
Så bäst är att ha en stuga man kan kallställa på vintern. En bra kanin kommer man långt med. Rinnande vatten från en källa och 12V pump samt gasolvärmare till varmvatten underlättar.
För 100.000kr skulle jag prioritera:
En solcellsanläggning, minst 200W solfångare och 300Ah batterikapacitet
12V kylskåp. 220V sinusinverter 200W räcker till mycket med dagens energisnåla LED lampor. 20.000kr ungefär för dom grejerna.
Rinnande vatten, som man så klart tappar ur inför vintern. Fixas enklast från en grävd källa och en 12V vattenpump, shureflo har väl fungerande, finns för ca 1500kr på Jula.
En gasoldriven vattenvärmare 2000 kr även den på Jula
En lämplig värmekälla, men är det sommarstuga man använder från vår till höst behövs inget avancerat, men en täljstenskamin är bra.
Avlopp av något slag lär bli dyrast speciellt då det behövs någon form av rening även bara för gråvattnen.
Of grid lösningar är absolut bäst att satsa på, om man inte har väldigt nära till närmsta möjliga elanslutning.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Ett solcellsystem som tidigare föreslagits, en liten gasolhäll för matlagning, kamin för värme, antingen ved eller gasol och så lite isolering så du inte behöver elda tokmycket.
Här finns en aktuell tråd där du kan hitta en del inspiration.
 
Står.i
125k kommer du långt med på 30 kvadrat om du gör det själv och har verktyg (och släp). Isolering med vindskydd på båda sidor av den (kanske vindduk på utsidan o vindpapp på insidan) för att kunna vara på vinter och ändå kunna hålla avstängt~ 10k. Typ k-plywood på insidan efter isolering ~ 5k. Kamin med skorsten (begagnad och utan besiktning om inga grannar + brandvarnare) ~ 15k. Mindre kök, stommar från Ikea + gasol häll, gasol kyl (ska väl ha mjölk i kaffet) ~ 15k. Mulltoa ~ 5k. Totalt ~50k. Sen spara resten av pengarna till när du bott in dig. Kan vara skönt att inte ha el, hålla det mer enkelt för att få en annan upplevelse än i ens vanliga boende. Se om det inte redan finns brunn, testa i så fall vattenkvalitén och köp sänkpump (men då kommer el in i bilden). Bilder?
 
Redigerat:
Betrf kök så kan du få ned kostnaden rejält om du kan tänka att köpa ett begagnat kök, brukar kunna fås gratis eller för lite pengar, kök som du sen modifierar och eventuellt sätter ny bänkskiva i och får precis som du vill ha det.
det finns mycket kompletta kök och skkåpstommar, bänkskivor m.m. på blocket.
 
K
Någon form av el sedan vatten sedan värmekälla. Om du har pengar över så lägg dem på fönster eller extra isolering .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.