Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då lär det heller inte bli något vatten...
Elverk?, solpaneler? En liten handdriven pump kanske
 
Claes Sörmland
E En liten stuga skrev:
Elverk?, solpaneler? En liten handdriven pump kanske
Jag gissar at det inte riktigt ingår i bygglovshandläggarens föreställningsvärld 2020...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar at det inte riktigt ingår i bygglovshandläggarens föreställningsvärld 2020...
Jo som sagt det är en hel del som behöver funderas ut. Förutsättningarna är omständiga. Vi får börja med att gräva provgropar för avlopp, känns som viktigast. Vi ska iaf kunna påvisa att det finns förutsättningar för vatten och avlopp även om vi inte ska dra in det. Känns som onödiga kostnader att fixa med om vi ändå inte ska ha det. Det blir iaf nån form av liten tank för BDT som får tömmas regelbundet
 
Får man inte klara sig med utedass i ett fritidshus idag?
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Får man inte klara sig med utedass i ett fritidshus idag?
Bra fråga! Men det är egentligen inte där problemet ligger. Det finns många bra lösningar för latrin idag såsom torrtoaletter och förbränningstoalett och dass funkar väl fortfarande. Men det är vattnet som man använder om man duschar eller diskar som måste ta vägen någonstans.
 
R rolflidvall skrev:
Jodå, alla kommuner är enligt lag skyldiga att ta hand om latrin:
[länk]
Ja så kan det ju vara. Att kommuner är skyldiga att ta hand om det som folk vill lämna in.
Men är husägare skyldiga att ha toalettinrettning som innebär att man måste lämna ifrån sig latrinen?
 
E En liten stuga skrev:
Bra fråga! Men det är egentligen inte där problemet ligger. Det finns många bra lösningar för latrin idag såsom torrtoaletter och förbränningstoalett och dass funkar väl fortfarande. Men det är vattnet som man använder om man duschar eller diskar som måste ta vägen någonstans.
Finns ingen brunn idag? Om vattnet bara ska användas till dusch och disk så spelar det väl ingen roll om det är bräckt.
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja så kan det ju vara. Att kommuner är skyldiga att ta hand om det som folk vill lämna in.
Men är husägare skyldiga att ha toalettinrettning som innebär att man måste lämna ifrån sig latrinen?
Nej, det finns t.ex. godkända komposteringslösningar för latrin i stället för budning.
 
Hej igen!
Är det någon som kan tala om för mig om det finns lag på att man måste ha vatten till sitt fritidshus? Vi har stranden 50 meter från tomten där vi kan tvätta oss, vi hämtar färskvatten från en depå 3 km bort som vi använder till tandborstning, disk etc. Vi kommer inte ha vattentoalett utan vi har dass och så småningom blir det en förbränningstoalett. Varför ska vi borra efter vatten om risken är att det blir bräckt och kanske kommer att påverka grundvattnet än mer. Jag förstår inte riktigt hur man tänker då. Min fråga är också om inte kommunen kan nöja sig med den lösning vi redan har och endast kompletterar med BDT tank eftersom det är mer motiverat. Vem ska man vända sig till? VA-handläggaren är tyvärr inte så behjälplig i detta fall. Uppskattar relevanta svar
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns ingen brunn idag? Om vattnet bara ska användas till dusch och disk så spelar det väl ingen roll om det är bräckt.
Nej det finns ingen brunn idag! Men varför ska man borra efter en brunn med bräckt vatten om man har havet 50 m bort? Ska man borra för 100tkr för att kunna duscha i bräckt vatten när man kan bada i havsvatten 4 veckor om året?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar at det inte riktigt ingår i bygglovshandläggarens föreställningsvärld 2020...
Vi hittade en liten BDT tank med filtrering som fungerar utan ström. Det löser en del av våra problem
 
Claes Sörmland
E En liten stuga skrev:
Hej igen!
Är det någon som kan tala om för mig om det finns lag på att man måste ha vatten till sitt fritidshus?
Nej det finns ingen sån lag. Kommunen kan inte tvinga dig att dra in vatten och avlopp i ett befintligt fritidshus.

Men i ditt fall gäller det nybyggnation av ett fritidshus. Då ställs krav på byggnaden för att den ska kunna fungera som ett fritidshus enligt plan- och bygglagen (PBL) och plan- och byggförordningen (PBF).

Då gäller följande:

Skärmdump av en text som förklarar PBL och PBF krav för funktioner i fritidshus, inklusive matlagning och hygien.

(Från Boverkets sida som jag länkade ovan: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/ )

Notera att huset ska vara lämpligt för ändamålet fritidshus och funktioner som matlagning, tvätt och badrum ska i skälig utsträckning finnas. Inredning med utrustning för matlagning och hygien ska finnas utifrån hänsyn till användningen av fritidshuset. Det handlar alltså om ett fall-till-fall bedömning som kommunen måste göra i dialog med er. Tycker du kommunen är för hård så får du överklaga deras beslut.
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det finns ingen sån lag. Kommunen kan inte tvinga dig att dra in vatten och avlopp i ett befintligt fritidshus.

Men i ditt fall gäller det nybyggnation av ett fritidshus. Då ställs krav på byggnaden för att den ska kunna fungera som ett fritidshus enligt plan- och bygglagen (PBL) och plan- och byggförordningen (PBF).

Då gäller följande:

[bild]

(Från Boverkets sida som jag länkade ovan: [länk] )

Notera att huset ska vara lämpligt för ändamålet fritidshus och funktioner som matlagning, tvätt och badrum ska i skälig utsträckning finnas. Inredning med utrustning för matlagning och hygien ska finnas utifrån hänsyn till användningen av fritidshuset. Det handlar alltså om ett fall-till-fall bedömning som kommunen måste göra i dialog med er. Tycker du kommunen är för hård så får du överklaga deras beslut.
Tack för ditt utförliga svar. Det är alltid bra att ha lagar att luta sig mot. Vi vill ju ha det till en ersättningsbyggnad alltså att vi ersätter den gamla stugan med en annan och inte till en nybyggnad som kommunen hävdar.
 
Claes Sörmland
E En liten stuga skrev:
Vi vill ju ha det till en ersättningsbyggnad alltså att vi ersätter den gamla stugan med en annan och inte till en nybyggnad som kommunen hävdar.
Jag förstår helt tankesättet men det finns ingen möjlighet att göra så enligt vår bygglagstiftning. Att man har en stuga ger ingen rätt till en ersättningsbyggnad s a s.
 
  • Gilla
En liten stuga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.