87OsrECa52V_7jAr-wTQmI9ljD6Oz7SyKJcNT3SnjRUqbexyFmw4twziNycyNDyT6E6FyZjLmvG-RdwNEhfBQahUdOj4p_LGKmqbisup0eDOtI7LBOJeusxmTkYsX3BrwvTB3Nfd eiXkTwXImoVNWd6kiBTbPzAItQilq1cHcZQHFgBlRoFUJS1k6fpeT8dm3j2phkiWJempoK7TSr4cw5UEUzQVBvXScBUQtFk3AKbptIYuGSvfC51YU2_JPFDcOMwENIcOCdieZjri
Hej jag funderar på att bygga ut min hall likt dessa bilder som jag hittat i från printerest,(nr 2 ska vara vänd 90 grader och inte var rakt ut så dörren hamnar på långsidan )
Vad krävs och vad ska jag tänka på ? bygglov? tänker att rummet ska rymma kläder och skor samt förvaring av dessa.isolerat? . Hur får jag tag i en ritning? kan jag rita en själv på milimeterpapper eller behöver den vara gjord i något tjusigt program finns det någon typ gratisdemo ? hur får jag till skarven mellan befintligt hus och tillbyggnad så det blir tätt? någon som gjort något liknande ? tacksam för svar
 
Med tanke på kvaliteten i utförandet skulle jag säga att en arkitekt har ritat den där tillbyggnaden. Så det är väl det första du bör göra - hitta en arkitekt som kan hjälpa dig med att hitta en bra lösning för ditt hus, dina behov och din budget.
Och ja, du behöver antingen bygglov eller en bygganmälan (det senare om du gör det som en attefallsåtgärd).
 
  • Gilla
bygga och förändra och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Med tanke på kvaliteten i utförandet skulle jag säga att en arkitekt har ritat den där tillbyggnaden. Så det är väl det första du bör göra - hitta en arkitekt som kan hjälpa dig med att hitta en bra lösning för ditt hus, dina behov och din budget.
Och ja, du behöver antingen bygglov eller en bygganmälan (det senare om du gör det som en attefallsåtgärd).
Tack för ditt svar, Är du arkitekt?
 
Nej, det är jag inte. Bara intresserad av arkitektur.
 
  • Gilla
bygga och förändra
  • Laddar…
Vi har samma funderingar angående en farstukvist. Vi har dock redan en entré med tak, så egentligen bara väggar o nytt golv, men vi har tänkt så här:
Vi öppnar inte upp väggen, utan ytterdörren o väggarna är ytterväggar, så klimatskalet inte bryts.
Tillbyggnaden blir i vårt fall en kallveranda, antagligen lite isolering o ev Nån frostvakt. Sedan har vi tänk att försöka få tag i gamla fönster o dörrar.

När vi byggde ut huset åt ett annat håll för några år sedan kollade jag med kommunen, sedan ritade jag med penna o linjal på de gamla husritningarna. Det var godkänt här iaf.
 
  • Gilla
Josmor
  • Laddar…
P
M MalinFredricson skrev:
Hej!

Gillar verkligen hallen! Inte direkt ett svar på din fråga, men ett tips från en arkitektassistent: bygglov eller bygganmälan kräver en kontrollplan. En kontrollplan utformas som regel som en checklista där det i rader och kolumner står vad som ska kontrolleras inför din tillbyggnad: vem som ska kontrollera det, hur och när kontrollen ska göras, mot vad kontrollens resultat ska jämföras och slutligen på vilket sätt resultatet ska redovisas.

Använd dig av t.ex [länk] så får du ut en korrekt plan enligt PBL:s krav. Förenklar ditt hallbygge, och så missar du inga kontrollpunkter!

Lycka till!
Hälsningar Malin Fredricson
Det den här tjänsten erbjuder kan man få gratis eller göra själv. Fråga kommunen om hjälp om det känns oklart, så kan de ge exempel.
 
P
bygga och förändra bygga och förändra skrev:
[bild] [bild]
Hej jag funderar på att bygga ut min hall likt dessa bilder som jag hittat i från printerest,(nr 2 ska vara vänd 90 grader och inte var rakt ut så dörren hamnar på långsidan )
Vad krävs och vad ska jag tänka på ? bygglov? tänker att rummet ska rymma kläder och skor samt förvaring av dessa.isolerat? . Hur får jag tag i en ritning? kan jag rita en själv på milimeterpapper eller behöver den vara gjord i något tjusigt program finns det någon typ gratisdemo ? hur får jag till skarven mellan befintligt hus och tillbyggnad så det blir tätt? någon som gjort något liknande ? tacksam för svar
Normalt sett ska du undvika millimeterpapper, de flesta kommuner kräver vita papper som kan scannas och diarieföras utan störande mönster.

Det är inte så att en arkitekt krävs för att man ska kunna bygga fint, men det är klart att det hjälper. Med tanke på dina frågor känns det som att du ska ta hjälp av någon arkitekt och/eller byggare som är erfaren och som du vet har ritat och byggt något fint tidigare.

Bygglov kommer du högst sannolikt behöva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.