Hej!

Mitt hus har takpannor på boningsdelen medan pannrum, tvättstuga och garage har ett svagt sluttande falsat plåttak. I skarven mellan dem är skorstenen. Jag har inte haft nåt märkbart läckage i tidigare men nu när det ligger snö som töar bort på taket så droppar det i pannrummet. rakt ovanför där dropparna kommer är det en tvärgående fals. Kan det vara där det kommer in? Isf hur tätar jag det? Asfaltsklister, takmassa? En annan tanke är att det tar sig in under plåten vid skorstenen. Då blir det kanske svårare att lokalisera.

Ursäkta kvalitén på bilderna. Orkade inte vänta tills det blir ljust.

Närbild på falsat plåttak med snö och is vid en skarv där det misstänkt läcker, markerat med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttak i mörker med snö och is vid skorsten och husvägg som antyder potentiell läckagepunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckor behöver inte ligga rakt ovanför där fukten droppar
Plåtfalsar slår läck av temperaturskillnader eller att de är felgjorda
Det viktiga är att se till att torka ur fukten som kommit in
Att få tätt och göra en hållbar lagning så här års är knepigt då allt blir sämre vid kyla som vidhäftning härdning och tätning

Därför gör en temporär lagning som du gör permanent i vår ...

Så börja med att öppna upp inne och skaffa dig koll på fukten som kommer in sedan betraktar du allt ovanför platsen och 15 - 20 cm vid sidorna som möjligt problem
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Precis, det är inte lätt att veta var det kommer. Men när jag borstade bort snön verkade det avta lite vilket talar för att det iaf inte är från anslutningen mellan panntaket och skorstenen.

Det ska ju bli plusgrader till helgen. Kan jag tvätta rent, gå på med varmluftspiatol och sen takmassa eller asfaltsklister på väl valda ställen?

insidan tror jag torkar ur hyfsat eftersom det är pannrummet och jag eldar pellets. Jag borde väl såga upp lite med multiverktyget men är lite rädd för allt arbete det kan innebära. :)

Så här har jag löst det tillfälligt. Snöret leder ner vattnet i golvbrunnen.
Snöre som leder vatten ner i en golvbrunn från en fuktig hörna i pannrum, troligt läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trrttsch skrev:
Precis, det är inte lätt att veta var det kommer. Men när jag borstade bort snön verkade det avta lite vilket talar för att det iaf inte är från anslutningen mellan panntaket och skorstenen.

Det ska ju bli plusgrader till helgen. Kan jag tvätta rent, gå på med varmluftspiatol och sen takmassa eller asfaltsklister på väl valda ställen?

insidan tror jag torkar ur hyfsat eftersom det är pannrummet och jag eldar pellets. Jag borde väl såga upp lite med multiverktyget men är lite rädd för allt arbete det kan innebära. :)

Så här har jag löst det tillfälligt. Snöret leder ner vattnet i golvbrunnen.
[bild]
Bra tänkt med snöret..
När det gäller asfalklister skulle jag inte använda det i detta läget för det sitter som fn där det inte gör nytta
Utan jag skulle använda något som bara tar falsen?
Sedan kan du göra lagningen ordentligt senare

Ok att det är pannrum lite orolig för väggen?
Så öppna upp för kontroll av mängd vatten
Jag tror inte det är så djävligt utan det som hänt är som du säger tö efter att falsen fryst och blivit otät
 
Haha, ja jag tätade runt avsloppsventilationen förra sommaren och råkade få lite under foten. Stegen är sig inte lik. :) Man vill kanske inte använda sånt där det finns risk att man sätter fötterna.

Vad menade du att jag kunde göra istället?

Väggen är lättbetong med puts och våtrumsmatta på andra sidan. Färgen har släppt lite men ser inget konstigt på andra sidan. Taket borde väl knappast vara spånskiva i ett pannrum? Kan det vara gips? Eller kan det t.o.m. vara asbest? Huset är byggt -59
 
Jag skulle förstås sökt på forumet innan jag gjorde en ny tråd. Falsade plåttak med för låg lutning är problematiskt, speciellt vid töväder. Bara att hålla efter och skotta/sopa bort snön. Tack för hjälpen iaf.
 
T Trrttsch skrev:
Haha, ja jag tätade runt avsloppsventilationen förra sommaren och råkade få lite under foten. Stegen är sig inte lik. :) Man vill kanske inte använda sånt där det finns risk att man sätter fötterna.

Vad menade du att jag kunde göra istället?

Väggen är lättbetong med puts och våtrumsmatta på andra sidan. Färgen har släppt lite men ser inget konstigt på andra sidan. Taket borde väl knappast vara spånskiva i ett pannrum? Kan det vara gips? Eller kan det t.o.m. vara asbest? Huset är byggt -59
Det som behövs är någon typ av spalttätning ?

Lättbetong är inte kul att få vatten i då det tar år att torka
Ja det är säkert asbest i skivorna
 
Trots kloka råd så kletade jag på asfaltsklister runt några väl valda ställen och hoppas på det bästa. Förhoppningsvis håller det över vintern iaf.

Asfaltsklister applicerat oregelbundet på en grå konstruktionsyta för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltsklister applicerat på svarta ytor för att tätas inför vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltsklister applicerat på metall i hörn, med sikte på att täta och skydda ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.