Hej!
Vi har grävt bort all växtlighet runt huset. Fyllt upp med 08 (osäker på den fackmannamässiga benämningen). Satt kantstål runtom huset. Vi skall sedan fylla samtliga fd rabatter med makadam/dekorsten.

Nu till min fråga: Är det riskfritt att padda runtom huset (paddan väger ca 100kg)? Tänker på husgrunden och även dränering...

Tacksam för svar
 
Bör inte vara något större problem om ni inte grävt så djupt men för att eliminera risken låt det sätta sig ett år och lyft sedan bort duken och dekorstenen och fyll på så slipper ni padda. Hur tjockt har ni lagt 0-8 och varför just 0-8? Tänk på att lägga ett fall från huset innan dekorstenen för att bli av med ytvatten.
 
Inga problem att padda runt huset.
Har själv gjort samma jobb och ska padda idag med pga sättning av marksten på framsidan.

Se till att ha ett fall ut från huset som nämndes ovan.

Det är fint med grus runt grunden men väldigt mycket jobb att hålla efter från allt från ogräs till löv :(

Kommer nog lägga plattor runt grunden nån dag istället för gruset pga underhållet
 
F faf skrev:
Bör inte vara något större problem om ni inte grävt så djupt men för att eliminera risken låt det sätta sig ett år och lyft sedan bort duken och dekorstenen och fyll på så slipper ni padda. Hur tjockt har ni lagt 0-8 och varför just 0-8? Tänk på att lägga ett fall från huset innan dekorstenen för att bli av med ytvatten.
Tack för svar, uppskattas! Jag valde inte 0-8 själv utan fick det hemkört av kunnigt folk
 
P pennybridge skrev:
Inga problem att padda runt huset.
Har själv gjort samma jobb och ska padda idag med pga sättning av marksten på framsidan.

Se till att ha ett fall ut från huset som nämndes ovan.

Det är fint med grus runt grunden men väldigt mycket jobb att hålla efter från allt från ogräs till löv :(

Kommer nog lägga plattor runt grunden nån dag istället för gruset pga underhållet
Stort tack för svar!! Överväger ditt förslag
 
Exteriör av ett hus vid skymning med nyinstallerade plattor längs grunden och belysning i fönster och under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade grus runt grunden precis. Ska bli såå skönt att bara kunna sopa bort löven nästa säsong. Dock är det grus runt andra sidan av huset. Men ev blir det plattor där i vår som sagt.

Till ämnet så har jag paddat ända in till plattan och kompisen som hjälper till har firma som jobbar med detta och det är definitivt inga problem med att padda. Kör på men undvik att stöta in i plattan eller panelen.
 
  • Gilla
Chrissss
  • Laddar…
Jag packade ytan 1 meter från huset med en 13-tons vält häromdagen utan komplikationer så att padda med en 100 kilos padda borde inte vara något problem:crysmile:
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
För er med platta på mark så är ju det värsta som kan hända en komprimerad dränering väldigt förenklat och generaliserat, för de med källare och grundmur av murblock kan det gå riktigt illa.

Så, det beror på skulle jag säga ett svar på denna frågan borde vara med ett standardsvar tillbaka på hur grundläggningen ser ut
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
[bild]

Hade grus runt grunden precis. Ska bli såå skönt att bara kunna sopa bort löven nästa säsong. Dock är det grus runt andra sidan av huset. Men ev blir det plattor där i vår som sagt.

Riktigt fint!! Gillar skarpt!!

Till ämnet så har jag paddat ända in till plattan och kompisen som hjälper till har firma som jobbar med detta och det är definitivt inga problem med att padda. Kör på men undvik att stöta in i plattan eller panelen.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M myrstack skrev:
För er med platta på mark så är ju det värsta som kan hända en komprimerad dränering väldigt förenklat och generaliserat, för de med källare och grundmur av murblock kan det gå riktigt illa.

Så, det beror på skulle jag säga ett svar på denna frågan borde vara med ett standardsvar tillbaka på hur grundläggningen ser ut
Källare
 
Rensat område runt rött trähus med veranda, nygrusad gång och markerad grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så såg det ut innan. Väldigt fint när allt är rensat men Väldigt mycket jobb som sagt.
 
  • Gilla
Chrissss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.