Festool FS-KS är ett vinkelanslag och smygvinkel till Festools skensystem. Jag köpte min för evigheter sedan, och har skytt den som pesten sedan dess. Anslaget håller inte fast tillräckligt bra så att man kan lita på att man sågar den vinkel man hade tänkt sig. Det har fått vistas längst nere i en låda i källaren. Då jag har ett jobb framför mig, som skenanslaget skulle förenkla, tag jag fram det och kollade vad det var som gjorde som inte fungerar som avsett.

Det visade sig att det finns två konstruktionsmissar. Det finns två friktionsbrickor som skall ge hög friktion när man spänner ställratten. Det fungerar mellan brickan och stål, men inte mellan bricka och eloxerad aluminium, eftersom det är en mycket glatt yta av keramisk aluminiumoxid. All glidning i förbandet kommer att ske mellan aluminiumoxiden och brickan.

Den andra missen är att brickan är helt plan. När man spänner ratten kommer stålet att ge vika en aning, och man får huvuddelen av den axiella spänningen kring brickans centrum. Den kommer då att vara dålig på att överföra ett vridmoment. Se glättning på brickan nedan:
Närbild på en svart friktionsbricka med centrerat hål, bearbetad för bättre grepp mot aluminiumoxid, på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den första åtgärden är att ta bort material o brickans centrum, för att få den att kunna överföra mer vridmoment vid en bestämd klämkraft. Jag borrade ur en mm djup med ett Ø 26 mm kvistborr. Brickan fästes ned dubberhäftande tejp vi borrningen.
Modifierad friktionsbricka under borrning för att förbättra greppet på ett vinkelanslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lösa problemet med den låga friktionen mellan bricka och aluminumoxiden, tog jag helt enkelt och limmade fast brickan med cyanakrylatlim
Festool FS-KS vinkelanslag på verktygsbänk bredvid lim, tejp och andra verktyg och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade först med dubbelhäftande tejp, men det blir svikt i den.

Nu fungerar vinkelanslaget som det var tänkt från början. Synd bara att det tog 15 år innan jag tog tag i problemet. Lite lösryckta bilder nedan:
Närbild av Festool FS-KS, visar friktionsbricka och graderad vinkelindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på Festool vinkelanslag med modifierad friktionsbricka och synlig slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Det där måste jag ju bara titta närmare på och testa på min vinkel som i stort sett har legat kvar i systainern sedan den köptes. 90 graders vinklarna löstes äntligen i våras när FS-WA/90 dök upp men ibland behövs ju andra vinklar.

Sedan så kan jag inte låta bli att undra lite vad mer som låg i din låda med tanke på hur din vinkel ser ut. Men du kanske bara har försökt elda upp den vid något tillfälle? Helt förståeligt isåfall.
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har spillt någon typ av sur lösning på det. Oxalsyra kanske? Minns faktist inte i detalj.
 
Snyggt jobbat! Jag gjorde av med min för länge sen, just pga problemet du åtgärdat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.