Hej.
Vi måste reparera vår skorsten. Murare säger att han kommer att förstöra takpannorna då dom inte kommer att hålla för den plattform han kommer att bygga runt pipan. Taket består av eternit plattor. Vi måste då byta hela taket vilket kommer att kosta 120.000.
Finns det verkligen inget sätt att laga pipan utan att behöva förstöra vårt tak.

Hälsningar
Stefan
Rött trähus med eternittak och en skorsten mitt på taket, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vackert tak! Är det skiffer eller eternitplattor? Finns det flera i reserv?

det går ju givetvis att försöka bygga plattform och väg upp med tryckavlastning genom att plattformens stöd vilar på skivor som fördelar ut vikten. Att få till det praktiskt kan krävas en hel del trixande och risken är att något går sönder ändå. Är det eternit är även risken att en hantverkare inte kommer vara behjälplig med annat än att sanera (riva och forsla bort). Vad mer exakt ska göras med skorsten? Behöver den friläggas?
 
Eternitplattor blir med ålderns rätt ganska sköra. Var beredd på att byta ett antal plattor. Har du några i reserv?
När vi renoverade vår skorstenskrona planerade vi in ett byte av takbeläggning.
 
G Göteborgaren skrev:
Hej.
Vi måste reparera vår skorsten. Murare säger att han kommer att förstöra takpannorna då dom inte kommer att hålla för den plattform han kommer att bygga runt pipan. Taket består av eternit plattor. Vi måste då byta hela taket vilket kommer att kosta 120.000.
Finns det verkligen inget sätt att laga pipan utan att behöva förstöra vårt tak.

Hälsningar
Stefan
[bild]
Har inte så mycket värdefull kunskap att bidra med men hoppas du kan lösa det, för det var ju ett ruggigt fint tak.
 
Tack för svaren. Ja, de har ju legat där sedan 30-talet så det är ju kanske inte så konstigt om de börjar bli sköra.
Jag tror att muraren tänker plocka ner pipan och bygga upp en ny. Och jag förstår att det kan bli tungt. Men om man på något sätt kunde fördela ut lasten på stor yta så borde plattorna hålla. Ett annat alternativ vore kanske att plocka bort ett antal plattor där plattformen vilar mot taket. Men då kommer det ju att läcka in där när det regnar. Var kan man hitta plattor om man behöver byta ut trasiga?

/stefan
 
Har du tur kan ett antal plattor ligga i ett förråd eller källaren, om sådan finns. Annars får du vända dig till en byggnadsvårdsbutik.
 
Om allt över nock ska ner kanske vissa moment ska övervägas att göras med en skylift, minskar i alla fall vissa moment.

Risken är att hitta ersättningsplattor för taket av eternit är omöjligt med nuvarande regler. Går ev via privatpersoner
 
Jag tror att du kan börja att ta av plattor uppefrån och ned. Då behöver du inte komma in under plattorna för att såga av spik. När du ska få ut spiken så ha något under så att hammaren/kofoten inte har direktkontakt med plattan, då går det kan det gå sönder.
Om en platta skulle gå sönder och du inte har reserv så kan jag enkelt ge mått om du ev vill såga ut en ny. Skiver av fibercement går att köpa (cembrit windstopper, stora skivor) som man sen kan skära till själv.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag tror att du kan börja att ta av plattor uppefrån och ned. Då behöver du inte komma in under plattorna för att såga av spik. När du ska få ut spiken så ha något under så att hammaren/kofoten inte har direktkontakt med plattan, då går det kan det gå sönder.
Om en platta skulle gå sönder och du inte har reserv så kan jag enkelt ge mått om du ev vill såga ut en ny. Skiver av fibercement går att köpa (cembrit windstopper, stora skivor) som man sen kan skära till själv.
Hej. Jag tror det finns ett fåtal skivor i reserv.
Menar du att jag ska försöka plocka ner de plattor som kan komma att förstöras av en plattform för muraren? Alltså frilägga taket för stöden?
 
Ja, om det är nödvändigt. Annars går det bra att viktfördela plattformen.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Ja, om det är nödvändigt. Annars går det bra att viktfördela plattformen.
Ja, precis vad jag har tänkt på. Har du något förslag på hur en sådan platform skulle kunna se ut? Som fördelar ut lasten så bra som möjligt.? För jag lägger hellre lite tid och pengar på en bra plattform än att byta hela taket.

/Stefan
 
Bärläktena som håller plattorna går horisontellt, så jag skulle anta att plattformens "balkar" (i brist på ord) ska ligga uppefrån nocken och ned. Eftersom eternitplattorna går över varandra till viss del bör du ha masonit (ca 4 mm) där det blir ett tydligt mellanrum mellan plattformens balkar och plattorna. Då fördelas vikten extra mycket. Jag har bara begränsad kunskap i det här, men jag hjälper så mycket jag kan.
 
Eternitplattorna som TS har ligger i allmänhet på ett tak med råspont med papp ovanpå.
 
I detta fallet är det ett sticketak, takspån under plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.