Tänkte få tummen ur och installera en vattenfelsbrytare men det verkar finnas en hel del att välja mellan så tänkte fråga er här på forumet vilka ni rekommenderar.

Kraven:

* Godkänd av försäkringsbolagen (Folksam i mitt fall)
* Integrerbar med Homey (via zigbee, Z-wave eller motsvarande)
* Bra kvalitet så klart :)
 
Ingen som har några tips alls?
 
En magnetventil kopplad till en brytare med z wave. Enkelt och smidigt
 
Jag har med funderat på magnetventil och z-wave brytare. Nackdelen är att det kan bli rejäla tryckslag med en magnetventil. Det bästa är att byta det mot en motorstyrd ventil.
 
Kan ni föreslå några produkter som matchar detta upplägget?
 
  • Gilla
martensteimer
  • Laddar…
Den verkar fungera väl. Stänger med motorventil.
 
Jag har köpt en grohe, dock inte monterat än... Tror inte den har motorventil, däremot viss integration och vettigt gui enligt min korta research. Köpte när det var rea. Funderat ett par år på en... Ingen verkar klara alla "krav" så man får kompromissa. Både mitt larm och doorman är uppkopplade men inte integrerade men med mailscript i home assistant kan man iallafall få status. Borde gå med grohen åxå... Går det riktigt bra så ska man få ut förbrukning, temp mm. :)
 
Jag har precis samma förutsättningar och önskemål som trådsksparen och hade
hoppats att produktutvecklingen kommit framåt sedan tråden skapades.
Dessvärre kan jag inte hitta någon passande produkt när jag söker, finns detta verkligen inte?
 
Vad är definitionen av en vattenfelsbrytare då? Det borde ju inte räcka med en motorventil bara, utan även nån form av intelligens ? Menar ur försäkringsbolagens perspektiv? (vet att vårt försäkringsbolag ger 10% rabatt på hemförsäkringspremien med VFB)
 
Jag håller på och få tummen ur i det att jag hittat en rörmokare som ska dra om mina rör i källaren bara jag lyckas städa rejält först så man får åtkomst överallt. DÅ kommer min vattenfelsmätare att monteras. Förhoppningsvis kommer då nån form av feedback hur bra det funkar i februari.

Vad en vattenfelsbrytare är? Det varierar säkert. Nu går det ju att googla om detta, eller kanske räcker läsa tråden (jag har inte läst sen senaste inlägget jag skrev) men som jag förstår så stänger just Grohen ventilen nån gång per natt och mäter om det då blir ett tryckfall som indikerar på läckage. Likaså mäter den flödet (mängden vatten) och om en stor mängd vatten passerar så räknar den med att det är ett kraftigt läckage. Den ska därmed hitta små läckage inom några dygn och stora läckage inom 10 minuter. Man ska dessutom kunna få den att byta läge om man inte är hemma och därmed räknar med 0 vattenförbrukning. Den har även 2 puckar som kan placeras tex under diskmaskinen och stänga om det läcker ut vatten där.

På det stora hela ett vettigt koncept tycker jag. Brandlarm kopplat mot larmcentral och vattenfelsbrytare tror jag är bra för att säkra sitt hem från katastrofer.

Jag skulle velat haft en spisvakt också, då det är en av de vanligare brandorsakerna... Men det finns ingen vettig produkt med rimligt pris där.
 
J johanfa skrev:
Vad är definitionen av en vattenfelsbrytare då? Det borde ju inte räcka med en motorventil bara, utan även nån form av intelligens ? Menar ur försäkringsbolagens perspektiv? (vet att vårt försäkringsbolag ger 10% rabatt på hemförsäkringspremien med VFB)
Ja, du har rätt, en avstängningsventil kopplat till några fuktsensorer räcker ju inte som vattenfelsbrytare.
Om det finns någon definition av vattenfelsbrytare vet jag inte men vedertaget är, tror jag, att den skall identifiera tryckfall i systemet.
Sedan finns det de som även känner av om flödet är alltför stort men den funktionen har inte alla (Grohe saknar den exempelvis).
 
B Bordsduk skrev:
Ja, du har rätt, en avstängningsventil kopplat till några fuktsensorer räcker ju inte som vattenfelsbrytare.
Om det finns någon definition av vattenfelsbrytare vet jag inte men vedertaget är, tror jag, att den skall identifiera tryckfall i systemet.
Sedan finns det de som även känner av om flödet är alltför stort men den funktionen har inte alla (Grohe saknar den exempelvis).
Nu har jag inte monterat min Grohe än, men läst manualen - jag tror den stänger på stort flöde och mäter förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.