Jag letar efter verktyget på bilden nedan för att forma änden på pinnar så att jag kan montera dom i 35 mm stora håll i stående stockar. På filmen på youtube som jag har fått bilden ifrån så kallar han den "dowel maker". Det är dock en ryss som pratar engelska så risk för dålig översättning. Hittar inget vettigt när jag googlar det iaf.

Hemmagjord anordning för att forma träpinnar med ett skruvstycke och två kilformade verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men nu handlar det tydligen om att forma tappar på ändan av runt virke. Jag skulle göra det med yxa och kniv.... eller sätta upp dem i svarven och svarva om de är korta.
 
Hittar ingen variant för 35 mm, verkar bara finnas med tummått. Får kanske tänka om och leta efter en ny borr också som har tummått.
 
Kanske kan vara något? Finns det inte att köpa får man göra själv.

Edit:: Men blir kanske svårt då de inte går helt igenom.
// Ulf
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M Miljardprogram skrev:
Tycker Pa-So bockarna är helt underbara, rejäla och tar lite plats ihopfällda. Offerbräda i dimension 28x120 finns ju på varje brädgård.

[länk]
Du skickade nog i fel tråd skulle jag tro...
 
Jag köpte tappfräsen som nämns ovan och en 38 mm borr härifrån: https://sandbergsjarn.se/produkter/maskintillbehor/borr/traborr/bosch-traborr-forstner-38mm/

Var riktigt roligt att jobba med. Blev 2 djur för barnen att leka på, en häst och en lama och sedan också en enkel sågbock. Gjorde även en sorts klubba att använda som träningsredskap.

Kan varmt rekommendera att köpa dessa saker om man vill göra lite rustika saker. Går snabbt och blir rejält stadigt också.
 
Jag har ingen sladdborrmaskin utan använde min batteriskruvdragare och det känns som att den får jobba hårt med detta. Någon som har ett bra tips på en prisvärd sladdborrmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.