...och kabeln som finns har 4 ledars (3 faser + jord) kabel med 2,5 mm^2. Avsäkrat till 16A/fas. So far so good. Men nya spisen verkar vilja ha en nolla (L1, L2, L3 och N + jord) också.

Hur gör man då?

Beskriver ingen här exakt hur man gör så kommer jag dra hit en elektriker (vilket jag kanske gör ändå), men jag bävar inför eventuell omdragning av kablar/omdragning i proppskåp... Kan vara skönt att veta i förtid så man vet om man måste suga lite på ramarna.

Extra kommentar: Vid alla trefasinstalltioner jag sett på jobbet så finns det ingen nolla?

/J
 
Kan din spis kopplas både 400Volt och 230V så måste du ha nolla framdragen. 400V spisar behöver ingen nolla. I så fall får du inte sätta upp ett perilexuttag och koppla in tre faser och jord, nollan måste också kopplas in i uttaget, annars får du ha en fast anslutning utan nolla.
 
OK, så nollan behövs om man har en spis avsedd för både 230V alt 400V.

För att inte få el grande ström/grova kablar/fetare säkringar med 230V så är det väl tillrådligt att gå vidare på 400V spåret?

Hur pass stort jobb är det att dra ut en nolla från proppskåpet? Är det ett stort (dvs dyrt) jobb?

/J
 
Men är du säker på att din nya spis vill ha 3 faser. Ofta skall det bara vara 2 faser.

I så fall kan du få en av fasledarna omkopplad till att bli nolla istället.
 
>Men är du säker på att din nya spis vill ha 3 faser. Ofta skall det bara vara 2 faser.

Ja, alltså, det funkar ju att dra 2-fas också. Det är olika inkoppling i spisen. Men jag ska ju köra häll och ugn på samma matning (ugnen har egen matning till hällen), så det kanske blir lite mycket ström?

Fast det är klart, är det ett mindre jobb att säkra om för att klara det med 230V än att få ut en nolla från proppskåpet så är det väl bara att tuta och köra. Men jag har ingen aning om hur omfattande resp. lösning kan vara (och hur dyrt det således blir då jag inte tänker ge mig in i proppskåpet och härja).

/J
 
Jobbet är normalt inte stort c:a 1 timme + resa om allt går väl och matr uttag och några meter fk gissar 4-500:- +arb
 
Jag tror att din spis går på 230V, men genom att mata den från flera faser så får man ner strömmen per fas. Så i princip går de flesta spisar idag att köra på 230V enfas, men då får man nästan ha skenor istället för tråd från centralen.

Men om du har en 2 fas inkoppling beskriven för spisen så kanske det är en lösning, det borde stå hur mycket den då drar på resp. fas.
 
Då alla andra lösningar än perilex kräver elektriker även nästa byte/rep av spis skulle jag satsa pengar på att få elektrikern att dra fram jord och sätta ett perilex uttag. Detta med förutsättning att det går att göra relativt lätt.
 
Granit999 skrev:
Kan din spis kopplas både 400Volt och 230V så måste du ha nolla framdragen. 400V spisar behöver ingen nolla. I så fall får du inte sätta upp ett perilexuttag och koppla in tre faser och jord, nollan måste också kopplas in i uttaget, annars får du ha en fast anslutning utan nolla.
Är du säker på att man inte får ha ett perilex om det bara finns 3 faser+jord?
Det finns ju i många lägenheter och hus som har perilex utan neutral.
 
falukorv skrev:
Är du säker på att man inte får ha ett perilex om det bara finns  3 faser+jord?
Det finns ju i många lägenheter och hus som har perilex utan neutral.
Absolut säker. Det är så att om man kopplar in en spis som skall ha nolla i ett perilexuttag utan nolla så får du en farlig koppling. Om man däremot kopplar två faser och gör om den tredje till en nolla så går det bra.
 
S
Granit999 skrev:
Absolut säker. Det är så att om man kopplar in en spis som skall ha nolla i ett perilexuttag utan nolla så får du en farlig koppling. Om man däremot kopplar två faser och gör om den tredje till en nolla så går det bra.
Mmm, men inte i ett Perilexuttag. Alla hylsor ska vara anslutna.
 
Ändå kan du ju köpa 400V spisar som har perilex hanne monterad.
Jag har en sådan spis och ett perilex uttag med 3 faser+jord.
 
sawsaw skrev:
Mmm, men inte i ett Perilexuttag. Alla hylsor ska vara anslutna.

Fråga  (02-233)
Får ett perilexuttag eller ett fempoligt CEE-uttag anslutas till en fyrledargruppledning (tre faser och skyddsledare)?

Svar :
Nej. Till perilexuttag och fempoliga CEE-uttag skall samtliga ledare som uttaget är avsett för vara anslutna. Jämför 133.2 och 552.2.1.

Anledningen till att montaget inte är tillåtet är att om ett bruksföremål, vars funktion är beroende av en neutralledare, ansluts till uttaget så uppstår en frisvävande neutralpunkt eftersom neutralledaren saknas. Detta kan medföra brandrisk och skador på anslutna apparater.
 
S
Granit999 skrev:
Fråga  (02-233)
Får ett perilexuttag eller ett fempoligt CEE-uttag anslutas till en fyrledargruppledning (tre faser och skyddsledare)?

Svar :
Nej. Till perilexuttag och fempoliga CEE-uttag skall samtliga ledare som uttaget är avsett för vara anslutna. Jämför 133.2 och 552.2.1.

Anledningen till att montaget inte är tillåtet är att om ett bruksföremål, vars funktion är beroende av en neutralledare, ansluts till uttaget så uppstår en frisvävande neutralpunkt eftersom neutralledaren saknas. Detta kan medföra brandrisk och skador på anslutna apparater.
Det blev inget missförstånd här, va? Jag får det till att vi menar samma sak som du citerat ovan.
 
sawsaw skrev:
Det blev inget missförstånd här, va? Jag får det till att vi menar samma sak som du citerat ovan.
Svar Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.