Jag har fått en fuktskada i badrummet och behöver anlita hantverkare för att få det fixat. Problemet är att jag jobbar på dagarna. Hur brukar ni göra i sådana situationer? Ger ni nyckeln till främmande hantverkare eller låter ni huset stå öppet? Båda alternativen tycker jag låter lite osäkert... men jag är kanske lite paranoid... :-/
 
När vi byggde om/till vårt hus lät vi nyckeln ligga i en blomkruka och hantverkarna var ensamma hela dagarna. Så här i efterhand känns det mer som en slump att inget hände eller försvann! Ingen hemförsäkring gäller heller när du frivilligt lämnat bort nyckel så det vill till att du väljer entreprenör med omsorg! Men det ska du göra i vilket fall!
 
H
är det ingen man känner vill man kanske inte lämna nyckeln hur som helst...
 
Jag skulle dra mig för att lämna ut nyckel. Men vad gör man? Vill till att man känner hantverkaren enl. mig. Men att stanna hemma i flera veckor från jobbet bara för att "övervaka" känns ju rätt dumt det med. Återigen tror jag på referenser om det inte är en människa man känner.
Känner själv mig en del obekväm med att betros med nyckel. Även kod till larm förekommer ju relativt ofta numera, men då ber jag alltid kunden att byta kod när jag är klar med jobbet.
Likadant är jag livrädd för att slarva bort en kunds nyckel. Inte för att jag eg. tror att jag skulle lyckas med det, men känslan infinner sig varje gång.
 
Är det inte så enkelt att om man har några rimliga referenser på hantverkarna så får man hantverkare som åtminstonde inte stjäl något i huset. En hantverkare som stjäl lär ju inte lyckas få några referenser.

Sedan tycker jag att man kanske skall se till att det inte ligger extrema värdeföremål framme eller alltför lättfunna, samma med sprit, om hantverkaren är en "nykter alkoholist" så kan dte vara lite väl frestande med en flaska whiskey i bohyllan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
hempularen skrev:
Samma med sprit, om hantverkaren är en "nykter alkoholist" så kan dte vara lite väl frestande med en flaska whiskey i bohyllan.
Vet ett par som hade polacker hemma hos sig som drack upp all deras whisky och stal en bärbar dator samt en telefon.
 
Om jag skulle vara beredd att låta en hantverkare göra en ombyggnad hos mig för xxx antal tusenlappar så skulle jag också vara beredd på att låna ut min nyckel till densamme. Vågar man inte lämna ut sin nyckel till den aktuelle hantverkaren ska man nog se sig om efter en annan firma för att göra jobbet också.

Alternativet är ju att vara på plats och låsa upp närhelst någon skall in och utföra sitt jobb, vilket är föga upphetsande..

På mitt tidigare jobb arbetade vi till 90% med just vattenskador och hanterade mängder av nycklar hela dagarna.
Varje nyckel kodades med ett nummer och förvarades inlåst i ett kassaskåp och varje hantverkare som skulle in hos kunden fick kvittera ut nyckeln.
Vissa kunder krävde också att vi skulle kvittera ut nyckeln när vi fick den av dom, vilket säkert underlättar vid ett eventuellt försäkringsärende/stöld.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Man får väl anta att polackerna som nämndes ovan anlitades för sitt låga pris snarare än pga. goda referenser?

Skulle jag ha helt okända hantverkare hemma, så skulle jag nog dels vara ganska noga med att låsa in frestande värdesaker (ex. lättburen dator), dels se till att komma hem och göra några oanmälda visiter hemma då och då.

 
hempularen, det värsta var att det var en "seriös" firma som hade polacker anställda och detta skedde under tiden som mannen i huset var borta, men dock var kvinnan där.
Hon märkte först inte att polackerna söp upp en massa sprit, utan det var när mannen kom hem och hans dator var borta de såg det. Polacken satt då och sov i pannrummet med grejjorna under jackan :/
 
Nej, varing för att lämna hantverkare själva i huset!!!!!!!!!!!!!!!!
Skriver av erfarenhet! >:(
 
Vilken skrämmande bild ni verkar ha om hantverkare. Är det en seriös firma och grejer försvinner så är det nog självklart att ansvarig chef ersätter skadade eller stulna grejer och vederbörande som arbetat där får stå till svars. Kan inte tänka mig något annat. Självklart skall man kunna lämna ut en nyckel och inte dra alla över en kam om man haft otur. Skurkar finns det i alla branscher inte minst inom politiken men jag är övertygad om att de flesta hantverkare vill göra sitt arb. och inte springa runt och snoka särskillt inte nu när alla har små webkameror hemma så man kanske blir smygfilmad vem vet. ;)
 
Eftersom jag en gång i tiden jobbade som servicetekniker på Securitas Larm så hade jag nog om jag hade velat kunnat komma över betydligt mer än de flesta människor någonsin kan tänkas ha hemma.

Idag är det samma sak, jag är inte ens intresserad av vad tusan som än skulle ligga framme för man funderar inte ens i de banorna. Enda gången som jag går runt är om en jordfelsbrytare eller en säkring löst. Det är lite svårt att jobba utan ström.

Å andra sidan är det ju lite intressant att se en aspekt till på problemet med allt för billiga hantverkare såsom nämns med polackerna. Jag kan dock inte låta bli att undra vad man tjänar med de billiga om man måste ta ledigt ifrån sitt jobb för att anlita dem.
Jag har i alla fall lite svårt att få den ekvationen att gå ihop.

/Kent
 
Självklart är det som du säger Snickarboden
 
Ja snålheten bedrar visheten när man anlitar b.l.a polacker då menar jag inte att vara elak mot just polacker men faktum är att det kan vara lockande om man kommer från ett lågavlönat land och arb. här till en låg penning att dryga ut kassan lite.
 
Ja, det skulle jag. Bor dock i ett relativt litet samhälle vart företag
är väldig mån om sina kunder. Har heller inte värdesaker som är lönsam att stjäla ,på ett enkelt sätt.
När jag bodde i Berlin var jag försiktigare och oftast på plats när det byggdes i hemmet. Men här i Sverige har jag endast haft bra erfarenhet med handverkare, såväl med fakturerade arbetstimmar,kvaliteen av utförd arbete samt 'allmen' ärlighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.