Har en snickerikombi som har slutat att fungera, el fel. Den har 3 st motorer och 3 faser, Jag öppnar manöverdosan och trycker på en knapp som sitter på reläet så startar den motor som förtillfället är vald. Släpper jag knappen så stannar motorn igen. Har mätt på motorskyddet, mellan nollan och fas så är det 230V och mellan faserna så är det 400V. Den har nollspännings utlösare. Kan det vara motorskyddet som felar? hur kontrollerar jag detta? Trycker jag på start och mäter polerna så sumrar inte min mätare. Har kontrollerat inkommande kabel, alla ledare ger signal. Reläet får inte ström så att det drar in knappen själv, men var är felet
Tackar på förhand
 
  • Öppen manöverdosa till snickerikombi med synliga reläer, kablar och motorskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Verkar som felet är på manöverkretsen om du har 400V mellan alla faser på inkommande och utgående på kontaktor och motorskydd.
Om du har 230V (eller vad det nu ska vara för manöverspänning på kontaktorn) mellan A1 och A2 när start ska ske så är det nog kontaktorns spole som gett upp. Om inte så får du försöka lokalisera felet någon annanstans i manöverkretsen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fel på manöverkretsen, Ja det förstår jag. Start knappen fungerar, den skall ge impuls till reläet, om jag mäter kretsen när jag trycker in knappen så får jag signal. Lika med stoppknappen (fast den ger signal när den är opåverkad) Har Ni/Någon tips på hur jag mäter upp om motorskyddet fungerar? och sedan relät förstås.
 
  • Elektrisk relä med anslutna kablar och inställningsratt, som används i manöverkrets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med start- och stoppknappar, reläer och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Då är det nog spolen i kontaktorn. Byt kontaktorn till en likvärdig
 
Hej Nu har jag fått tag på nya grejer. Det var motorskyddet som var trasigt men jag byter båda apparaterna på en gång.

Motorskydd Schneider LRD 10 och Kontaktor LC1D09. Men hur kopplar jag in det? Letar på nätet efter kopplingsschema men kan inte finna något, Hjälp.
 
Om motorskyddet var trasig så var alltså kontaktorn hel? Och då borde du har hört ett tydligt *klonk* när den slår till? Det stömmer inte med det symptom du beskriver i inlägg 1. Så exakt vad bytte du? Kanske kontaktor och motorskydd? Men det spelar ingen roll. Det nya kopplas in på samma sätt som det gamla. Om du inte enkelt kan översätta märkningar på terminaler osv så kan du utgå ifrån ett principschema för kontaktorstart, t.ex.

Elektriskt kopplingsschema för kontaktorstart med markerade anslutningar och beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Bo Silterberg.
Att jag skriver att motorskyddet är trasigt är för att jag testade det med
230 V kopplade minus till 95 och fas till (ej märkt på skyddet) men T 1 kopplas sedan till kontaktorn.
la in en lampa mellan T 1 och 96. då lös inte lampan. Lampan lös om jag la in den på 95. Men hur mäter jag upp motorskyddet?
Kontaktorn drar om jag kopplar direkt på T 1 och 14 eller om det var 13? på min bef kontaktor.

Jag provar nu mina nya grejer och kopplar in detta enligt ditt förslag. Min maskin är säkert 35 år gammal så det behövdes nog lite nytt ändå.
Tack för hjälpen Bo
 
Jag förstår nästan ingenting av vad du skriver. Jag tror inte du ska försöka felsöka motorskyddet innan du har kontrollerat kontaktorn och dess manöverkrets.

Om du trycker in startknappen, och håller den intryckt, så ska man kunna mäta 230 V mellan A1 och A2, som Emil skrev för fyra dagar sedan. Jag ser ingenstans i tråden att du har verifierat detta. Du kan endast få hjälp ifall du förstår och följer de anvisningar du får.

Om det finns spänning A1-A2, men kontaktorn inte "klonkar" när du trycker in startknappen, då är kontaktorns spole bränd, som Emil skrev för 3 dagar sedan. Kontaktorn behöver bytas.

Om man inte får 230 V mellan A1-A2 när startknappen trycks in så får man leta efter felet i manöverkretsen. Du ska inte prova dig fram här genom att koppla "minus" till olika punkter, utan använda din spänningsprovare för att mäta dig fram till var kretsen har avbrott.

Motorskyddet kommer väldigt långt ned på listan här.

Allt detta arbete är behörighetskrävande så är det sagt en gång för alla i denna tråd.
 
Mät med summer från inkommande nolla, blå kabel.
Den ska gå genom 95/96 på motorskyddet, sedan är det lite svårt att se om den går genom omkopplaren (för att stoppa om man vrider runt när maskinen är igång) eller om den går direkt till stoppknappen.

Efter stoppknappen kommer startknappen när den trycks in ska du ha kontakt hela vägen till kontaktorns A1. Du kan även sumra mellan inkommande L3 - vit kabel till kontaktorns A2
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.