Tomture61
Vilken del på elen tillhör energiskatten ?

Senario : Pelle och Elias håller på och dividerar om vad som kan bli billigast för uppvärmning av ett hus .

Pelles hus har pelletspanna i källaren och familjen har el också , Pelle säger att 1 kwh värme kostar 60 öre :)

Elias säger , jamen min uppvärmning med en bergvärmepump kostar i el 48 öre / kwh + att den utnyttjar elen så bra så jag får 4 ggr pengarna tillbaks , dvs 12 öre för 1 kwh värmeenergi .

Pelle utbrister , hur kan du ha så billig el !
Elias svarar , Årsavgift - El - Spotpåslag - Elcertifikatskostnad - Moms blir 48 öre
Pelle svarar , du har glömt Energiskatt och Elöverföring !

Hur är rätt att räka på vad elen kostar när man vill jämföra äpplen och päron ?
 
Rimligen är det den rörliga kostnaden som skall jämföras. Skatt och överföringsavgift måste givetvis med. För den här jämförelsen bör väl däremot inte årsavgiften räknas med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
Rimligen är det den rörliga kostnaden som skall jämföras. Skatt och överföringsavgift måste givetvis med. För den här jämförelsen bör väl däremot inte årsavgiften räknas med.
Så du är inne på att elöverföringsavgiften/årsavgiften är det enda som hör till nätbolaget.
Energiskatten borde rimligtvis tillhöra bägge , nät och el leverantör , likadant med överföringsavgiften . Elen går ju i nätägarens elnät och nätägaren sköter allt om energiskatten (administrativa)
 
Jag förstår inte meningen med det resonemanget. Frågan som jag uppfattade den var vad värmen kostar. Inte vilken del av kostnaden som går till vilket bolag. Det finns rörliga kostnader för el, överföring, skatt med mera. Alla dessa kostnader har det gemensamt att de är knutna till hur många kWh som värmepumpen förbrukar. Årsavgiften betalar både Pelle och Elias under förutsättning att båda har ett elabonnemang. Därför bör den inte räknas med i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.