Hej,

Jag är ute efter att hitta någon som kan utföra rivning och avväxling av en bärande vägg i Stockholm, säg att k-ritningar, KA, godkännande av förening och bygganmälan är på plats så letar jag efter vilka som kan utföra själva rivningen och avväxlingen?

Har kikat runt en del och tycker inte det känns tydligt hurovida en håltagningsfirma gör rivning och avväxling eller bara rivning?

Vore mycket uppskattat med tips på vart jag kan vända mig i Stockholms kommun för att hitta välrenomerade utförare av liknande ärenden? (Rivning+Avväxling eller separat om så är fallet)

Vidare så har jag även läst att folk valt att endast anlita firma för själva avväxlingen för att sedan riva resten av väggen själva samt ta hand om bortforsling av skräp för att spara en hel del på kostnaden. Är detta något som någon skulle se som problematiskt, givet att de "avgörande" ingreppen efter avväxling bör vara gjorde så bör det väll inte vara något problem att riva resten själv med egna verktyg?

Tack på förhand! :)
 
Det är ytterst ovanligt att företag som gör håltagningar också har kompetens att beräkna själva avväxlingen. Jag föreslår att du anlitar en konstruktör innan håltagningen. Är det ett äldre hus (i det här sammanhanget = byggt före 60-talet) behöver du hitta någon som behärskar äldre byggnadsteknik.
 
J justusandersson skrev:
Det är ytterst ovanligt att företag som gör håltagningar också har kompetens att beräkna själva avväxlingen. Jag föreslår att du anlitar en konstruktör innan håltagningen. Är det ett äldre hus (i det här sammanhanget = byggt före 60-talet) behöver du hitta någon som behärskar äldre byggnadsteknik.

Hej Jutus,

Tack för ditt svar, som jag nämner i mitt inlägg så är allt utan rivning och själva avväxlingen exkluderat här. Så konstruktör har redan tagit fram konstruktionsritningar för avväxling som jag då behöver någon som kan utföra, faller inte på företaget som gör håltagning att ta fram konstruktionsritningen.

vh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.