Vi ska få badrummet omgjort i början av nästa år och då det är snyggare med klinker på golvet blir golvvärme ett måste. Vi har bergvärme och förstås en radiator i badrummet. Finns det någon anledning att INTE ta bort den när vi installerar elektrisk golvvärme? Förutom en marginellt ökad elkostnad kommer jag inte på någon, men jag blir lite nojig över såna här "stora" beslut. Vi kommer att byta fönster också, så drag ska inte vara nåt större problem.
 
Åsa Lund
Man kan ha vattenburen golvvärme, det har vi och vi är mycket nöjda
 
Ja, men det är ungefär en miljon gånger mer jobb med att göra om en radiator till vattenburen golvvärme, så det är inte aktuellt.
 
Behåll radiatorn och kör golvvärme för komfortens skull.
Men det går även fint att koppla golvvärmen direkt till radiatorkretsen.
Jag har så på ett av mina badrum, golvvärmen matas direkt från radiatorkretsen, inget annat än en manuell ventil som jag kan reglera flödet med. Men den står oavsett på Max hela tiden.
Visserligen blir inte golvet varmt då inget värmebehov finns i huset. Men det duger gott.
Under andra badrummet är det däremot elektrisk golvvärme.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Vi ska få badrummet omgjort i början av nästa år och då det är snyggare med klinker på golvet blir golvvärme ett måste. Vi har bergvärme och förstås en radiator i badrummet. Finns det någon anledning att INTE ta bort den när vi installerar elektrisk golvvärme? Förutom en marginellt ökad elkostnad kommer jag inte på någon, men jag blir lite nojig över såna här "stora" beslut. Vi kommer att byta fönster också, så drag ska inte vara nåt större problem.
Om rören kommer upp genom golvet så skulle jag ta bort radiatorn och proppa i bjälklaget (ja, det är tillåtet på värmerör) för att slippa anmärkning när försäkringsbolaget kommer på besiktning.
Klåparen som bodde här före mig lämnade rören rakt upp genom golvet men tog bort radiatorn för att han inte pallade att tappa ner värmesystemet så nu har jag anmärkning från försäkringsbolagets besiktning med följden att det blir troligtvis reducerad ersättning vid ev vattenskada oavsett om det är värmerören som orsakar. Det är vad besiktningsmannen sa till mig.
När rören ändå redan fans där till ingen nytta så har jag anslutit en vattenburen handdukstork och den räcker som värmekälla.
Det är även elektrisk golvvärme som är avstängd då samma klåpare installerade det utan att installera jordfelsbrytare, jag ska byta central så då blir det jordfelsbrytare också.
Det mest ironiska är att han har egen byggfirma och har som specialområde köks och badrumsrenoveringar....
Jag frågade om han skulle lämnat rör genom golvet hos kunderna också men det skulle han inte gjort tydligen, det gör man bara hemma...
Golvbrunnen byttes inte heller "den är ju ändå i plast" så den anmärkningen finns också. Tog besiktningsman 5 sekunder att konstatera att brunnen är inte bytt. Gjort 2011
Så min rekommendation är att bort med radiator och riv upp golvet för att proppa. Läcker det sen där i bjälklaget så betalar försäkringsbolaget gladeligen ersättning men inte om rören är kvar i badrummet.
 
Det var många fel på en gång.
Man varför är en gammal golvbrunn i plast farlig?
Varför kan du inte köra golvvärmen utan en jordfelsbrytare?
Varför är helt plötsligt rör genom golvet helt förkastligt?
Jag tror att detta är lika upphaussat som att asbestisolering på rör är livsfarligt.
Badrummet fungerar troligen helt perfekt trots besiktningsmannens påpekanden. Dom måste han göra för att ha ryggen fri. Hur stor sannolikhet är det att få en vattenskada innan åldersavdraget ändå tar bort all ersättning bara för att det skulle vara en äldre platsbrunn och några rör genom golvet. Det är oavsett sällan man har rör genom golvet där man duschar.
Inte konstigt att våtrum kostar multum att renovera då det skall vara både livrem och hängslen för allt som eventuellt kan inträffa.
Jag renoverad ett badrum för 20 år sedan, det badrummet var från 1947, asfaltmatta var fuktskyddet som låg på bräderna och på det klinker satt i betong. Inte var det några fuktskador. Golvbrunnens r i gjutjärn, hemska tanke.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Behåll radiatorn och kör golvvärme för komfortens skull.
Men det går även fint att koppla golvvärmen direkt till radiatorkretsen.
Jag har så på ett av mina badrum, golvvärmen matas direkt från radiatorkretsen, inget annat än en manuell ventil som jag kan reglera flödet med. Men den står oavsett på Max hela tiden.
Visserligen blir inte golvet varmt då inget värmebehov finns i huset. Men det duger gott.
Under andra badrummet är det däremot elektrisk golvvärme.
Det skulle nog se märkligt ut med rör som kommer ur väggen och sen går ner i golvet. Men det är också mycket mer jobb med vattenburen golvvärme. Dessutom skulle det bli högre kant ut mot hallen. Nej, det omaket gör vi oss inte.

P petererlandsson1194 skrev:
Om rören kommer upp genom golvet så skulle jag ta bort radiatorn och proppa i bjälklaget (ja, det är tillåtet på värmerör) för att slippa anmärkning när försäkringsbolaget kommer på besiktning.
Klåparen som bodde här före mig lämnade rören rakt upp genom golvet men tog bort radiatorn för att han inte pallade att tappa ner värmesystemet så nu har jag anmärkning från försäkringsbolagets besiktning med följden att det blir troligtvis reducerad ersättning vid ev vattenskada oavsett om det är värmerören som orsakar. Det är vad besiktningsmannen sa till mig.
När rören ändå redan fans där till ingen nytta så har jag anslutit en vattenburen handdukstork och den räcker som värmekälla.
Så min rekommendation är att bort med radiator och riv upp golvet för att proppa. Läcker det sen där i bjälklaget så betalar försäkringsbolaget gladeligen ersättning men inte om rören är kvar i badrummet.
Rören kommer ur väggen och det är enrörssystem så det blir svårt att proppa igen.

Vattenburen handdukstork är ju bra, men gör ingen nytta på sommaren, då man behöver den som mest.
 
Redigerat:
N NoiseMaker skrev:
Det skulle nog se märkligt ut med rör som kommer ur väggen och sen går ner i golvet. Men det är också mycket mer jobb med vattenburen golvvärme. Dessutom skulle det bli högre kant ut mot hallen. Nej, det omaket gör vi oss inte.


Rören kommer ur väggen och det är enrörssystem så det blir svårt att proppa igen.

Vattenburen handdukstork är ju bra, men gör ingen nytta på sommaren, då man behöver den som mest.
Jag har även elpatron i den för sommarbruk men ärligt talat så är det inte så ofta den är på, det torkar ändå om man inte gör boll av handduken. Kommer rör ur vägg så behåll radiatorn.
 
GoC GoC skrev:
Det var många fel på en gång.
Man varför är en gammal golvbrunn i plast farlig?
Varför kan du inte köra golvvärmen utan en jordfelsbrytare?
Varför är helt plötsligt rör genom golvet helt förkastligt?
Jag tror att detta är lika upphaussat som att asbestisolering på rör är livsfarligt.
Badrummet fungerar troligen helt perfekt trots besiktningsmannens påpekanden. Dom måste han göra för att ha ryggen fri. Hur stor sannolikhet är det att få en vattenskada innan åldersavdraget ändå tar bort all ersättning bara för att det skulle vara en äldre platsbrunn och några rör genom golvet. Det är oavsett sällan man har rör genom golvet där man duschar.
Inte konstigt att våtrum kostar multum att renovera då det skall vara både livrem och hängslen för allt som eventuellt kan inträffa.
Jag renoverad ett badrum för 20 år sedan, det badrummet var från 1947, asfaltmatta var fuktskyddet som låg på bräderna och på det klinker satt i betong. Inte var det några fuktskador. Golvbrunnens r i gjutjärn, hemska tanke.
Jag har inte sagt att brunnen inte fungerar, den fungerar och används dagligen. Det är bara så jäkla idiotiskt att hoppa över så enkla saker när man ändå renoverar badrum för stora pengar.
Golvvärmen är faktiskt olaglig att ha ens inkopplad så nej... den fortsätter att vara avstängd tills jag har jordfelsbrytare.
Andra inkopplingar och installationer med el som snickaren gjort här gör mig ännu mer övertygad om att det är inte värt att chansa på att jag inte elektrifierar barnen när de duschar..
Jag frågade om numret till elektrikern som kopplat in golvvärme i badrummet utan jordfelsbrytaren... Visste såklart vad svaret skulle bli (att snickaren gjort det själv)
Det finns inte ens en riktigt oseriös elektriker som du skulle kunna få att koppla in den golvvärmen.
 
O
GoC GoC skrev:
Det var många fel på en gång.
Man varför är en gammal golvbrunn i plast farlig?
Varför kan du inte köra golvvärmen utan en jordfelsbrytare?
Varför är helt plötsligt rör genom golvet helt förkastligt?
Jag tror att detta är lika upphaussat som att asbestisolering på rör är livsfarligt.
Badrummet fungerar troligen helt perfekt trots besiktningsmannens påpekanden. Dom måste han göra för att ha ryggen fri. Hur stor sannolikhet är det att få en vattenskada innan åldersavdraget ändå tar bort all ersättning bara för att det skulle vara en äldre platsbrunn och några rör genom golvet. Det är oavsett sällan man har rör genom golvet där man duschar.
Inte konstigt att våtrum kostar multum att renovera då det skall vara både livrem och hängslen för allt som eventuellt kan inträffa.
Jag renoverad ett badrum för 20 år sedan, det badrummet var från 1947, asfaltmatta var fuktskyddet som låg på bräderna och på det klinker satt i betong. Inte var det några fuktskador. Golvbrunnens r i gjutjärn, hemska tanke.
Anledningen är att om golvet svämmar över så rinner vatten in i under tätskiktet.
Detta är vanligare än du tror. Värmerören rör sig kontinuerligt vilket gör att det tänjer på tätningen och med tiden blir det otätt.
 
O Ovation skrev:
Anledningen är att om golvet svämmar över så rinner vatten in i under tätskiktet.
Detta är vanligare än du tror. Värmerören rör sig kontinuerligt vilket gör att det tänjer på tätningen och med tiden blir det otätt.
Om du läste så konstaterade jag att det troligen sällan man har rör genom golvet i duschutrymmen. På andra ställen i badrummet är det väl ytterst sällan att det blir så mycket vatten att det skall bli vattenskador. Vill man ha så mycket vatten så kliver man väl ner i ett badkar.
 
O
Nä det räcker med att det blir stopp i avloppet och det svämmar över.
 
O Ovation skrev:
Nä det räcker med att det blir stopp i avloppet och det svämmar över.
Och det för det ofta hemma hos dig?
 
O
Har hänt i gång i mitt hus och flertalet gånger när jag bodde i hyreshus för många år sedan.
 
O Ovation skrev:
Har hänt i gång i mitt hus och flertalet gånger när jag bodde i hyreshus för många år sedan.
Inte lär det blinken vattenskada av att det för någon minut står lite vatten på golvet
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.