Jag har fjärrvärmecentral Alfa Laval Mini City. I höst har det varit lite "dåligt drag" i värmen. Jag har kollat ventiler på radiatorer och golvvärme samt luftat och kontrollerat trycket i värmekretsen. Jag misstänker att filtret i värmekretsen är igensatt.

Det är väl bara att stänga av allt, inklusive cirulationspump, stänga ventilerna från och till värmekretsen och skruva ur filtret? Sänka trycket med hjälp av säkerhetsventilen först kanske?

Schematisk illustration av en Alfa Laval Mini City fjärrvärmecentral med märkta komponenter för värmeväxling och cirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, det går bra, det stämmer att du måste sänka trycket med säkerhetsventilen då exp.kärlet ligger och trycker på. Håll den öppen tills det slutar rinna.
När du gjort rent filtret fyller du upp värmekretsen igen, luftar på luftningen "14", öppnar ventilerna sedan startar du pumpen.
//Hankie
 
Vill bara meddela att detta var det råd jag fick av Tekniker på Kraftringen, som sköter fjärrvärmen här nere i Skåne hos mig. Mitt filter rengjordes förra året men var helt igensatt i år igen. Tog en tandborste och rengjorde med. Blev sjukt bra och värmen cirkulerar kanon igen.

Värt att notera vid felsökning är att radiatorslingans retur är fesljummen. Är där tryck i systemet och ingen luft så är det filtret som lär vara problemet.
 
Halloj!
Vi får detta problem varje vinter numera och måste skicka efter tekniker. Tröttsamt. :(
Kan ni inte hjälpa och skriva en steg för steg guide? (Med hänvisningar till bilden och bubblorna med nummer. Filtret = nr 16 tex)
Eller varför inte en video :)

/Rackelhanen\


M Mattias Grenhall skrev:
Vill bara meddela att detta var det råd jag fick av Tekniker på Kraftringen, som sköter fjärrvärmen här nere i Skåne hos mig. Mitt filter rengjordes förra året men var helt igensatt i år igen. Tog en tandborste och rengjorde med. Blev sjukt bra och värmen cirkulerar kanon igen.

Värt att notera vid felsökning är att radiatorslingans retur är fesljummen. Är där tryck i systemet och ingen luft så är det filtret som lär vara problemet.
 
Video är överkurs för mig :) Men så här gjorde jag:

1. Ta fram en hink och handduk / trasor.
2. Notera trycket på manometern (15) så du kan fylla upp till ungefär samma eller högre tryck senare, dock max 2 bar.
3. Stäng av / dra ur sladden till fjärrvärmecentralen och cirkulationspump (jag har en extra cirkulationspump i värmekretsen, kanske inte alltid finns).
4. Stäng ventilerna för värmekrets tillopp och retur (onumrerade i bilden). Detta är viktigt för du vill bara tömma vattnet i själva centralen, inte hela värmekretsen.
5. Släpp på trycket genom säkerhetsventilen (14) genom att vrida och hålla den (när du släpper fjädrar den tillbaka och stänger). Förhoppningsvis är utloppet från den korrekt kopplat till avlopp, och du hör hur vattnet strömmar ut samt ser hur trycket sjunker på manometern (15). Fortsätt släppa ut tills det inte kommer ut mer vatten den vägen.
6. Var beredd med hinken och skruva ur pluggen vid filtret (16) med en blocknyckel/skiftnyckel. Det kom ett par liter vatten när jag gjorde det, men det blev lite spill därav trasorna.
7. Gör rent filtret, sätt tillbaka det och skruva tillbaka pluggen (16)
8. Fyll på med vatten:
a) Öppna den övre påfyllningsventilen (13a), det är en liten ballofix.
b) Öppna försiktigt den nedre påfyllningsventilen (13b), även den en liten ballofix, och var beredd att stänga den. Håll koll på manometern (15) och fyll upp till samma tryck som tidigare, eller max 2 bar.
c) När du fyllt på tillräckligt och stängt den nedre påfyllningsventilen (13b) så stäng även den övre (13a).
9. Lufta av genom att försiktigt öppna säkerhetsventilen (14).
10. Öppna ventilerna för värmekretsens tillopp och retur.
11. Koppla tillbaka elen till värmeväxlaren och cirkulationspumpen och kör igång.
12. När anläggningen gått ett tag, upprepa 9 för att släppa ut eventuell luft som samlas och upprepa eventuellt 8 a-c för att fylla upp lagom tryck (max 2 bar).
 
  • Gilla
Mattias Grenhall och 1 till
  • Laddar…
Stort tack beerfueled för en utmärkt beskrivning! Du är grym!
Det blir till att fixa idag.

Internetforum när de är som bäst
/Rackelhanen\



B beerfueled skrev:
Video är överkurs för mig :) Men så här gjorde jag:

1. Ta fram en hink och handduk / trasor.
2. Notera trycket på manometern (15) så du kan fylla upp till ungefär samma eller högre tryck senare, dock max 2 bar.
3. Stäng av / dra ur sladden till fjärrvärmecentralen och cirkulationspump (jag har en extra cirkulationspump i värmekretsen, kanske inte alltid finns).
4. Stäng ventilerna för värmekrets tillopp och retur (onumrerade i bilden). Detta är viktigt för du vill bara tömma vattnet i själva centralen, inte hela värmekretsen.
5. Släpp på trycket genom säkerhetsventilen (14) genom att vrida och hålla den (när du släpper fjädrar den tillbaka och stänger). Förhoppningsvis är utloppet från den korrekt kopplat till avlopp, och du hör hur vattnet strömmar ut samt ser hur trycket sjunker på manometern (15). Fortsätt släppa ut tills det inte kommer ut mer vatten den vägen.
6. Var beredd med hinken och skruva ur pluggen vid filtret (16) med en blocknyckel/skiftnyckel. Det kom ett par liter vatten när jag gjorde det, men det blev lite spill därav trasorna.
7. Gör rent filtret, sätt tillbaka det och skruva tillbaka pluggen (16)
8. Fyll på med vatten:
a) Öppna den övre påfyllningsventilen (13a), det är en liten ballofix.
b) Öppna försiktigt den nedre påfyllningsventilen (13b), även den en liten ballofix, och var beredd att stänga den. Håll koll på manometern (15) och fyll upp till samma tryck som tidigare, eller max 2 bar.
c) När du fyllt på tillräckligt och stängt den nedre påfyllningsventilen (13b) så stäng även den övre (13a).
9. Lufta av genom att försiktigt öppna säkerhetsventilen (14).
10. Öppna ventilerna för värmekretsens tillopp och retur.
11. Koppla tillbaka elen till värmeväxlaren och cirkulationspumpen och kör igång.
12. När anläggningen gått ett tag, upprepa 9 för att släppa ut eventuell luft som samlas och upprepa eventuellt 8 a-c för att fylla upp lagom tryck (max 2 bar).
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
P
R Rackelhanen skrev:
Stort tack beerfueled för en utmärkt beskrivning! Du är grym!
Det blir till att fixa idag.

Internetforum när de är som bäst
/Rackelhanen\
Glöm inte byta packningsring, annars läcker det, speciellt om du aldrig har rengjort filtret innan. När systemet är tomt på vatten, så passa på att kolla att trycket i expansionskärlet är 0,5 bar annars fyller du på med luft eller kväve (kväve läcker mindre). Är det mindre än 0,5 bar så, börja med att övertrycka upp till 2,5 bar och låt stå i 1 timme och kolla om du håller trycket. Om trycket för lågt, kommer det rinna ut flera liter vatten från expansionskärlet när du ökar trycket. Om allt bra minska trycket till 0,5 bar, annars byte av expansionskärl. Rengör också manometerns inlopp, skruvas enkelt av. Behöver du rengöra filtret ofta så hade jag spolat igenom hela anläggningen, tecken på att det sitter mycket avlagringar som behöver tas bort.

Skall du lufta så gör det dagen efter, öppna alla värmeslingor, stäng av anläggningen minst 20 min, sänk trycket, öppna nippel och avlufta.

Du kollar trycket i expansionskärlet med denna eller motsvarande
https://www.jula.se/catalog/bil-och...ttrycksmatare/digital-lufttryckmatare-007935/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.