Hej! Efter att bara läst här på forumet i många år tar jag nu steget att skapa en egen tråd (!)

Jag håller på att förbereda för instalation av diskmaskin i vårt kök. Tog bort det köksskåp där diskmaskinen skall stå och klickgolvet var inte lagt in under stommen. Står nu inför problemet att få upp golvet under diskmaskinen i nivå med klickgolvet.

Utrymme för diskmaskin med betonggolv bredvid klickgolv i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min spontana idé är att sätta en 15mm avstängningslist mot klickgolvet och sedan flytspackla upp till klickgolvets nivå. Slutligen dra en silikonfog mellan spackel och golv i stället för avstängningslist. Vad tror ni?

Om det nu kan funka så är ju frågan vilket spackel som rekomenderas?
 
Har inte diskmaskinen ställbara ben och sockel framtill så du bara kan höja upp den?
 
K katten12 skrev:
Har inte diskmaskinen ställbara ben och sockel framtill så du bara kan höja upp den?
Mjo, men det är inte en godkänd installation.

Flyta en klack går nog med vad som. Enklare kan jag tycka vore att köpa valfri träskiva eller click golv som stämmer med höjden.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mjo, men det är inte en godkänd installation.

Flyta en klack går nog med vad som. Enklare kan jag tycka vore att köpa valfri träskiva eller click golv som stämmer med höjden.
Problemet är att betonggolvet är lite ojämnt i hörnet så klickgolvet kan bli lite buckligt. Sedan är det ju mindre än en halv kvadrat så det lär bli rätt mycket över.
 
BirgitS
Är det inte enklare att lägga dit någon skiva (delad masonitskiva i två lager, eller vad dom behövs för att komma upp i rätt höjd) som fyller ut någorlunda så att det blir i jämnhöjd och plastskyddet under diskmaskinen fungerar som det ska?

När det är dags att byta ut klickgolvet vill man ju kunna göra det rätta, dvs. att lägga golvet ända in till vägen och inte ha en klump flytspackel som måste tas bort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mjo, men det är inte en godkänd installation.

Flyta en klack går nog med vad som. Enklare kan jag tycka vore att köpa valfri träskiva eller click golv som stämmer med höjden.
hm vad blir inte godkänt med en sån lösning?
 
BirgitS
K krill7 skrev:
hm vad blir inte godkänt med en sån lösning?
Det är väl svårt för vatten på droppskyddet under diskmaskinen att rinna ut på golvet så man ser det.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
K krill7 skrev:
Det finns ju sånna här droppskydd:
[bild]

[länk]

Men då är dom inte heller godkända?
Hur ska man få upp diskmaskinen ur en sån låda?
Man kan ju inte lyfta diskmaskinen 10 cm utan att den går i bänkskivan.

Den lådan är 70 x 70 cm och passar därför inte i ett vanligt 60 cm utrymme för diskmaskin.
 
Ordagrant säger inte säker vatten att det ska va samma nivå på golvet under som framför diskmaskin.

Däremot skriver dom följande:

"I eller under diskbänkskåp samt under diskmaskin, kyl, frys och andra vattenanslutna apparater, ska det finnas ett tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäckas. Ytskiktet ska tätas vid golvgenomföringar och vara uppvikt mot angränsade byggdelar."

I min värld bör då golvet vara minst i samma nivå under diskmaskinen, annars så blir det ju en uppsamling plats för vatten, alternativt att det kryper någon annan stans före du märker problemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle nog bara spackla upp de ojämnheter som finns och sen lägga in ett billigt klickgolv i hålet av samma tjocklek som golvet utanför. Alt någon masonit som nämnts som förslag tidigare. Då blir det som sagt enklast att riva också om/när du vill lägga om allt golv.

Se bara till att ha ett diskmaskinsunderlägg som sträcker sig ut förbi skarven
 
K krill7 skrev:
Det finns ju sånna här droppskydd:
[bild]

[länk]

Men då är dom inte heller godkända?
Skulle ju funka men skulle ju inte bli så snyggt kanske. Också lite svårt att justera höjden på diskmaskinen med den främre kanten. Däremot satt länken som en smäck till en varmvattenberedare som skall in i en garderob.
 
Jag hittade ett öppnat (och rabaterat) paket med ett snarlikt klickgolv på byggmax så jag lägger en liten snutt och fogar emellan. Tänker också som nämnts tidigare att det skulle bli ett elände vid en senare renovering med en flytspacklad klack på ett ställe.
 
Nu är diskmaskinen på plats och det var helt klart bäst att lägga en snutt klickgolv istället för att flytspackla, så tack för att ni fick mig på bättre tankar. (Såg också att jag stavat fel i trådnamnet...)

Diskmaskin installerad ovanpå ett klickgolv för att undvika flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.