M magnuss skrev:
Har du läst förarbetena och betänkandena för vad du refererar?
Ja
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
En avbitartång en sen natt, simsalabim!
 
F FruNilsson skrev:
Ja
Länkar emottages då tacksamt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En avbitartång en sen natt, simsalabim!
Utmaning vettu.. vad skulle du (som granne) ha att klippa av som hämnd.. (eskalerar ju lätt :( )
 
I belysningskrig är allt tillåtet! (nästan iaf)
 
M magnuss skrev:
Har du läst förarbetena och betänkandena för vad du refererar?
Det finns inga förarbeten till de lagrum jag refererat till i PBL.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
M magnuss skrev:
Skulle vara spännande att ta del av det lagrum man använt sig av
De kan du se i mina tidigare inlägg.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Alla kan inte älska alla, thats life!
Grannar som man inte kommer överens med är bara att behandla som luft, strunta totalt i dom, ignorera dom som att dom inte finns. Samtidigt undviker man då att bli en rättshaverist, med alla personliga negativa konsekvenser som det medför.
Funkar det så är ju det såklart det bästa. Tyvärr finns det även mången tråd här på BH som bevisar att det inte alltid hjälper eller räcker. Många grannar är aktivt jobbiga. De GÖR saker som inte GÅR att ignorera. Som att exempelvis hänga upp 18000 watt julbelysning utanför grannens fönster.
 
Det krävs säkert bygglov för sådan belysning.
Hör med kommunen.

Kolla med grannarna om de upplever samma problem.

Troligen upplever de inte samna då de ljusen sitter på utsidan av deras hus.
En stooor spegel som reflekterade dera lampor hade varit kul!!!

Tipset är väl...
1)
Påpeka tråkigheten och föreslå att de även drar in blinkande belysning till insidan deras hus, in i deras egna rum.
Så de "upplever deras "charmiga belysning fullt ut"

2)
Påpeka tydligt att du måste kompensera med eget ljus för attminska deras påverkan.
Vilket är helt naturligt.

3)
Riktad strålkastare med blinkande ljus mot dem.
Åk hemifrån.

Exemplet är den högt spelande grannen i lägenheten jämte.
Jag satte på musik på högsta volym och var borta i 3 dagar.
Sedan vart det tyst.

Tråkigt med dagens respektlöshet.
 
M molndal skrev:
Det krävs säkert bygglov för sådan belysning.
Hör med kommunen.

Kolla med grannarna om de upplever samma problem.

Troligen upplever de inte samna då de ljusen sitter på utsidan av deras hus.
En stooor spegel som reflekterade dera lampor hade varit kul!!!

Tipset är väl...
1)
Påpeka tråkigheten och föreslå att de även drar in blinkande belysning till insidan deras hus, in i deras egna rum.
Så de "upplever deras "charmiga belysning fullt ut"

2)
Påpeka tydligt att du måste kompensera med eget ljus för attminska deras påverkan.
Vilket är helt naturligt.

3)
Riktad strålkastare med blinkande ljus mot dem.
Åk hemifrån.

Exemplet är den högt spelande grannen i lägenheten jämte.
Jag satte på musik på högsta volym och var borta i 3 dagar.
Sedan vart det tyst.

Tråkigt med dagens respektlöshet.
Vad får dig att tro att de inte har mer lampor inne? Det är väl trots allt vanligare i Sverige med adventsljus/belysningar inomhus än utomhus? (Girlanger, färgglada slingor, neonskyltar, adventsljusstakar,julgransbelysningar osv) :)

Angående respekt håller jag med dig (den är närapå helt bortblåst i dagens samhälle), men påminner om att även respekt har två parter (minst).. precis som när man kompromissar...

Alla måste ”offra” något, inte bara den ena parten!
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Agerandet har inte genererat några nyheter av det slag. Vet inte riktigt vad som ligger bakom ditt skarpa tonläge i frågan. Detta är inget rättsfall och vad du tycker är svårdefinierat eller inte är inte relevant. Lagstiftningen finns där och den möjliggör för kommuner att agera.

Min kommun har valt att agera.

Jag känner till två tillfällen då kommunen ingripit mot julbelysning. Kommunens reaktion har inte stött på något motstånd utan belysningen har bytts ut och alla parter har varit nöjda såvitt jag känner till.

I min värld tordes det uppenbart att det är en väsentlig olägenhet med en skarp, blinkande julbelysning 3m från vardagsrumsfönstret.
Nu vet vi inte hela bakgrunden i de fall du refererar till i din kommun. Det framkommer inte heller hur handläggningen av din kommuns ärenden gått till eller vem som initierat dem. Det vore intressant att veta.

En ”vanlig” julbelysning brukar inte ses som ljusanläggning och kräva bygglov. Den får vara av lite större dignitet och påverka omgivningen i större skala. Därmed inte sagt att en privatpersons julbelysning kan vara störning och påfrestning för någon annan. Med tanke på den snabba handläggningen kan jag tänka mig ett senario som förekommit i min kommun.
En granne vänder sig till bygg/miljökontoret och klagar. Handläggaren slår en signal till den berörda och förklarar att det kommit in en anmälan. Redan där brukar ”den anklagade” utan större argumentation göra en ändring. Många anser kommunens ord ”väger tyngre” än grannens och väljer att kompromissa. Alla nöjda, även handläggaren som kan avsluta ärendet och slipper lägga tid (och skattepengar) på en massa pappersarbete och föreläggande för en sak som ändå är borta i januari.

Det ska tilläggas att om någon ljusanordning innebär fara för människors liv och hälsa måste kommunen givetvis agera.
 
  • Gilla
E.6745 och 1 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Du blir hon ensam på gatan. Det är genuint oväsen. Ett sågverk har mer harmoni i tonerna. Tycker iaf jag.
 
  • Haha
JacquesHenrik
  • Laddar…
S
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Skaffa en 1000W byggstrålkastare och häng upp folieflärpar under fönsterkarmen hos er och rikta kastaren mot detta. Det blir fina reflexioner.
 
Att hitta ett sätt att tala med grannen är alltid det bästa. Viktigt hur man inleder; jag ser att ni är glada åt er julbelysning, att ni har gjort ert hus fint, ni måste vara glada. Skulle ni kunna tänka er att...
Tycker inte att man ska behöva vara alltför ärlig med anlag för migrän, epilepsi i släkten, stress på jobbet etc, borde gå att nå fram ändå.

Kolla med kommunens miljökontor. Har man tur träffar man en handlingskraftig handläggare.

Funkar inte det skulle jag förorda en avskärmning utanför huset; en spaljé, tillfälligt plank mm. Lite mer arbetskrävande och kanske lite tråkigt men skulle kunna gå att göra fint med julbelysning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.