Ska ta upp 1st hål på ca Ø68-73mm mitt i en klinkerplatta och funderar på vad bästa och mest ekonomiska alternativet är?

Hyra eller köpa en hålsåg till vinkelslipen med rätt storlek.
Dyr att köpa för 1st hål men nästan lika dyr att hyra och mer omständigt.

Nån tipsade om att köpa 1st Ø8mm hålsåg till vinkelslipen och borra/slipa upp hålet men nån annan sa att detta inte går...
Detta vore ju inte allt för dyrt och hålsågen går ju att använda till annat.

Vad säger er erfarenhet?
 
Om du bara ska göra ett hål i en klinkerplatta och inte behöver hålsågen på nytt så brukar glasmästare kunna borra hål i kakel o klinker.

Det finns också blad till sticksågen som fungerar men då behöver man ett starthål iaf.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Du kanske behöver de någon fler gång?
Hålssatser med olika storlekar och en borr i ett öppet plastfodral, visat på en webbsida för produktköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skogstomten skrev:
Du kanske behöver de någon fler gång?
[bild]
Är det något att ha i en hår klinkerplatta?
Har hört att man ska ha de man kör med vinkelslipen istället...
 
Vet att jag sett en tillsatts till Dremel för att köra i kakel. Kanske funkar även om du gör av med några slipstift så kommer du kunna använda den till alla storlekar och annat framöver.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Är ganska nöjd med hålet jag tog upp med hjälp av vinkelslip, 115mm kapskiva och en stadig hand.

Nysågat hål i kakel med synlig plugg, snyggt utfört och redo att täckas av skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Baksidan blev väl inte lika fin men vad spelar det för roll.

Utskuren cirkulär öppning i stenbänk gjord med vinkelslip, redo för installation under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att putsa det sista så kom jag på att jag hade en diamantkapskiva till min Dremel. Tog inte mycket MEN hjälpte till med det där lilla sista.

Hand håller en Dremel med diamantkapskiva i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu kommer allt döljas av diskbänkskåpet men att veta att det är snyggt där under är värt hur mycket som helst!
 
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.