KNX eller Plejd

  • KNX

    47 Röster 42,7%
  • Plejd

    63 Röster 57,3%
  • Antal röster
    110
VI fick ett plejd-system installerat av elektriker för att styra utebelysning och ladduttag till motorvärmare. Det funkar "sådär" kan man ju säga. Som jag ser det har plejd ett grundläggande designproblem i.o.m. att alla ingångar styrs av flanker, dvs. av att signalen ändras från "230 V" till "0 V eller öppen" eller omvänt. För att "komma ihåg" ett tillstånd måste man därför antingen ha en separat plejd-enhet (CTR-01) eller bygga själv m.h.a. traditionell elkoppling och/eller reläer. Det gör att logiken i vårt system blev onödigt komplicerad. Dessutom känns det som att det resulterar i att logiken blir "störningskänslig". Om en ingång av något skäl inte lyckas uppfattat en flank, så är det kört tills nästa flank kommer (av gissningsvis helt andra skäl). Oklart hur ingångarna reagerar på kontaktstudsar, men man får väl hoppas att de har löst det.

Slutligen så har vi ett ytterligare problem i.o.m. att deras bluetooth-mesh verkar ha för dålig räckvidd. VI har hus och garage byggda i leca-block med puts. En del av enheterna sitter i huset och en del i garaget. Vi har placerat dem så att det kortaste avståndet mellan garage-enhet och hus-enhet är cirka 5 meter. Men ändå så "glappar" det väldigt ofta, så att tillståndsförändringar inte synkas över till båda delarna av nätet.

Vi kommer förmodligen att byta ut detta så fort vi hinner. Jag kan tyvärr inte rekommendera plejd.

Kan tillägga att UniFi-accesspunkten i garaget inte verkar ha några som helst problem med signalstyrkan till resterande WiFi uppe i huset. En WiFi-baserad lösning, som någon nämnde, kanske vore bra för oss.
 
För mig är PLEJD; Wiser, och liknande system lite som bilar.
James Bond Aston Martin DB5 från 1965-isch är cool. Den är på alla sätt och vis omodern (nu bortset vi från alla hans gadets...). Men den känns inte omodernt. Den var cool för 10 år sedan, den är cool idag. Det finns i stort sett inget på den som kan åldras.
Ungefär som en vanlig strömbrytare. Strömbrytarna i vårt hus är 50 år gamla. De funkar lika bra nu som för 50 år sen.

Plejd etc är som en 6 år gammal Audi. När du startar den, tittar på navigationssystemet, så känns det gammalt. Tusan nästan äldre än den där DB9an.

Samma sak är det med Plejd. Plötsligt kommer bolaget börja utveckla ny teknik som inte är kompatibel med den gamla, eller bolagets köps upp och läggs ner. Plötsligt står du där med en gammal version av appen som inte längre utvecklas. Plötsligt bestämmer sig apple för att IOS 103.4 inte längre stödjer appen. Du står nu med ettvärdelöst system.

Ska man köpa Plejd eller liknande, så måste man inse att har en ständig uppgradering av sitt system framför sig.

Av den anledningen undviker jag alla prylar som på något sätt är beroende av en app, eller en annan resurs som jag själv inte kan förfoga över.

Jag undrar också hur nödvändigt det egentligen är att kunna styra allt från mobilen? Med en app som krånglar lite då och då. Med återfjädrande tryckknappar på lite ställen i huset och ett relä kommer man långt för att tända och släcka sin belysning. Varför behöver man kunna släcka utebelysningen från telefonen när man sitter i det kaklade konferensrummet och genomför en kungstömning?

För mig blir sånna här system som när man hälsar på en vän som precis köpt en Alexa eller Siri-enhet som vill visa den., Sen står personen och skriker i 5 minuter "Siri, vad är det för väder", och Siri förstår inte vad du säger.
Gör det inte så svårt för dig. Titta ut istället.

Summa kardemumma; keep it simple.

PS. För att ge lite kontext till min rant ovan vill jag få upplysa om att jag på intet sätt är en bakåtsträvande gammal gubbe (även om min sambo ibland tycker det ändå). Är snubblande nära att vara 90-list.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
För mig är PLEJD; Wiser, och liknande system lite som bilar.
James Bond Aston Martin DB5 från 1965-isch är cool. Den är på alla sätt och vis omodern (nu bortset vi från alla hans gadets...). Men den känns inte omodernt. Den var cool för 10 år sedan, den är cool idag. Det finns i stort sett inget på den som kan åldras.
Ungefär som en vanlig strömbrytare. Strömbrytarna i vårt hus är 50 år gamla. De funkar lika bra nu som för 50 år sen.

Plejd etc är som en 6 år gammal Audi. När du startar den, tittar på navigationssystemet, så känns det gammalt. Tusan nästan äldre än den där DB9an.

Samma sak är det med Plejd. Plötsligt kommer bolaget börja utveckla ny teknik som inte är kompatibel med den gamla, eller bolagets köps upp och läggs ner. Plötsligt står du där med en gammal version av appen som inte längre utvecklas. Plötsligt bestämmer sig apple för att IOS 103.4 inte längre stödjer appen. Du står nu med ettvärdelöst system.

Ska man köpa Plejd eller liknande, så måste man inse att har en ständig uppgradering av sitt system framför sig.

Av den anledningen undviker jag alla prylar som på något sätt är beroende av en app, eller en annan resurs som jag själv inte kan förfoga över.

Jag undrar också hur nödvändigt det egentligen är att kunna styra allt från mobilen? Med en app som krånglar lite då och då. Med återfjädrande tryckknappar på lite ställen i huset och ett relä kommer man långt för att tända och släcka sin belysning. Varför behöver man kunna släcka utebelysningen från telefonen när man sitter i det kaklade konferensrummet och genomför en kungstömning?

För mig blir sånna här system som när man hälsar på en vän som precis köpt en Alexa eller Siri-enhet som vill visa den., Sen står personen och skriker i 5 minuter "Siri, vad är det för väder", och Siri förstår inte vad du säger.
Gör det inte så svårt för dig. Titta ut istället.

Summa kardemumma; keep it simple.

PS. För att ge lite kontext till min rant ovan vill jag få upplysa om att jag på intet sätt är en bakåtsträvande gammal gubbe (även om min sambo ibland tycker det ändå). Är snubblande nära att vara 90-list.
Bland annat av just denna anledning jag försöker köpa prylar som är open source eller går att programmera om själv (produkter baserade på ESP-chip går ofta att flasha till en generisk mjukvara).
Var det inte Sonos som nyligen släppte stödet för sina gamla produkter? Och Sonos är inga billiga prylar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bland annat av just denna anledning jag försöker köpa prylar som är open source eller går att programmera om själv (produkter baserade på ESP-chip går ofta att flasha till en generisk mjukvara).
Var det inte Sonos som nyligen släppte stödet för sina gamla produkter? Och Sonos är inga billiga prylar.
Great minds think alike, eller vad fan säger man?
Har valt att "bojkotta" Sonos också precis som du. Har vanliga högtalare, inbygga, kopplade till vanlig förstärkare. Att jag sedan har en trådlös-streamer, typ Sonos, eller någon med Airplay-stöd, eller liknande. Är en annan sak. För när den blir omodern är det bara en liten och billig del av anläggningen som behövs bytas ut. Den nya jga d skaffar funkar med min vanliga förstärkare utan konstigheter.
 
  • Gilla
e02jr och 1 till
  • Laddar…
Det kanske är bra att vara insatt i systemen man recenserar först?

Tror iallafall de flesta liksom jag anvönder plejd för att det är väldigt bra dimmer som är billigare än ex en vanlig scheider electric, men sen att du kan bygga system, skapa scenarion och såklart skapa tidsfunktioner.
Man slipper även köpa transformatorer då ex led-10 har det inbyggt för små lampor i ex smygar.

Långt ner på listan kommer det du tog upp om appen. Jag använder den när jag sitter riktigt skönt i vardagsrummet och vill ändra belysningen. Inte annars.

Som exempel har vi aldrig rört utebelysningen i vårt hus eller belysningen i smygarna i fönsterna som funkar som allmänbelysning. Väldigt skönt, praktiskt och energieffektivt, till skillnad från 50 år gamla knappar...

D Daaaaaniel skrev:
För mig är PLEJD; Wiser, och liknande system lite som bilar.
James Bond Aston Martin DB5 från 1965-isch är cool. Den är på alla sätt och vis omodern (nu bortset vi från alla hans gadets...). Men den känns inte omodernt. Den var cool för 10 år sedan, den är cool idag. Det finns i stort sett inget på den som kan åldras.
Ungefär som en vanlig strömbrytare. Strömbrytarna i vårt hus är 50 år gamla. De funkar lika bra nu som för 50 år sen.

Plejd etc är som en 6 år gammal Audi. När du startar den, tittar på navigationssystemet, så känns det gammalt. Tusan nästan äldre än den där DB9an.

Samma sak är det med Plejd. Plötsligt kommer bolaget börja utveckla ny teknik som inte är kompatibel med den gamla, eller bolagets köps upp och läggs ner. Plötsligt står du där med en gammal version av appen som inte längre utvecklas. Plötsligt bestämmer sig apple för att IOS 103.4 inte längre stödjer appen. Du står nu med ettvärdelöst system.

Ska man köpa Plejd eller liknande, så måste man inse att har en ständig uppgradering av sitt system framför sig.

Av den anledningen undviker jag alla prylar som på något sätt är beroende av en app, eller en annan resurs som jag själv inte kan förfoga över.

Jag undrar också hur nödvändigt det egentligen är att kunna styra allt från mobilen? Med en app som krånglar lite då och då. Med återfjädrande tryckknappar på lite ställen i huset och ett relä kommer man långt för att tända och släcka sin belysning. Varför behöver man kunna släcka utebelysningen från telefonen när man sitter i det kaklade konferensrummet och genomför en kungstömning?

För mig blir sånna här system som när man hälsar på en vän som precis köpt en Alexa eller Siri-enhet som vill visa den., Sen står personen och skriker i 5 minuter "Siri, vad är det för väder", och Siri förstår inte vad du säger.
Gör det inte så svårt för dig. Titta ut istället.

Summa kardemumma; keep it simple.

PS. För att ge lite kontext till min rant ovan vill jag få upplysa om att jag på intet sätt är en bakåtsträvande gammal gubbe (även om min sambo ibland tycker det ändå). Är snubblande nära att vara 90-list.
 
  • Gilla
Berthramb och 4 till
  • Laddar…
Håller helt med sista talaren Ni båda ovan måste nog mer förstå att ni inte är målgruppen och att ni inte är representativa för en större grupp.
Jag har haft flera Schneider dimmers och andra märken men betalar lätt de där extra kronorna för att få en programmerbar lösning. Utöver det så har jag inte haft några som helst problem med mesh-blåtandslösningen. Trots ett stenhus med 40 cm tjocka väggar byggt på sent 50-tal. Jag äger en 5-6 puckar och en bottenvåning på nästan 120 kvm.
Plejd är precis som Iphone, de är inte för alla. Men de flesta är väldigt nöjda!
 
Det är väl ändå bra att få reda på eventuella nackdelar innan man bestämmer sig för ett system?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du kan ju få ett förslag till, WiFi styrt system. För att det ska vara ett bra alternativ bör du ha ett riktigt bra WiFi nät (gärna ett UniFi) men vem vill inte ha det ;-) Det finns än så länge inte så många leverantörer men det blir fler och fler. Om du sen väljer en controller som kan hantera mqtt så kan du styra det mesta. Titta på m.nu så får du en känsla för redan existerande funktioner där ex Amazon och Google levererar röststyrning, dessa två bolag får väl sägas vara hyfsat stabila. Sen är det relativt nya bolag som Shelly och lite äldre kina bolag som Sonoff. Just WiFi brytare etc är klart billigare än många andra. De jag nämnt här har inte samma byggkvalite som ex Plejd (ca 2-5 x priset av ex Shelly)men funktionsmässigt tycker jag de är klart bättre. Jag hade gärna sett Shelly funktion med fibaro/qubino/plejd kvalité i skal och terminaler men man kan väl inte få allt. Om du ska ha in kameror i systemet så har du också WiFi eller lan att välja på så WiFi är inte så dumt...
Jag har några fibaro-puckar som ska bytas till Shelly.
Upplever inte det som att det är sämre kvalitet på skal och terminaler :thinking:

Edit: men då är det Shelly 2.5 jag installerar, det kanske är Shelly 1 du tänker på?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har några fibaro-puckar som ska bytas till Shelly.
Upplever inte det som att det är sämre kvalitet på skal och terminaler :thinking:

Edit: men då är det Shelly 2.5 jag installerar, det kanske är Shelly 1 du tänker på?
Nja, jag har ju valt att byta både fibaro och qubino till Shelly så jag tycker ju att de är bättre sammanlagt men känslan när man hanterar dem måste jag nog erkänna att jag kan tycka att ex fibaro är lite bättre bygd än Shelly, även 2.5 an. Främst terminalerna som skiljer men även plasten i skalet. Shelly duger dock mer än väl så missuppfatta mig rätt..
 
M mackan_kal skrev:
Det kanske är bra att vara insatt i systemen man recenserar först?

Tror iallafall de flesta liksom jag anvönder plejd för att det är väldigt bra dimmer som är billigare än ex en vanlig scheider electric, men sen att du kan bygga system, skapa scenarion och såklart skapa tidsfunktioner.
Man slipper även köpa transformatorer då ex led-10 har det inbyggt för små lampor i ex smygar.

Långt ner på listan kommer det du tog upp om appen. Jag använder den när jag sitter riktigt skönt i vardagsrummet och vill ändra belysningen. Inte annars.

Som exempel har vi aldrig rört utebelysningen i vårt hus eller belysningen i smygarna i fönsterna som funkar som allmänbelysning. Väldigt skönt, praktiskt och energieffektivt, till skillnad från 50 år gamla knappar...
I just plejd och wiser är jag insatt. KNX, delvis. Zigbee, fibaro etc ska jag erkänna att jag är dåligt insatta i.
De 50år gamla knapparna har passerat sitt bäst-före-datum, och är nu utbytta. Men. All heder till att de funkade klockrent i de 50-åren.
När de nu byttes ut, övervägde jag huruvida jag skulle installera någon slags "smart" styrning. Men bestämde mig snabbt för att köra på enkla analog lösningar. Som jag säger, jag vill inte vara beroende av appar, eller andra resurser, som jag inte förfogar över. Mot bakgrund av det, skulle jag installera någon slags styrning, skulle valet nog falla på KNX. Delvis omodernt, men hållbart och standardiserat.

Jag är i många avseende en prylnörd. Men det gäller "lösa" prylar.
När det kommer till infrastruktur är jag hyggligt konservativ.

Och ja, visst, superballt att kunna sitta i soffan och styra belysningen.
Men släcka / tända när man går in i vardagsrummet för att se en film är nog betydligt enklare och snabbare.
Enda fördelen jag ser är väl möjligtvis om man spenderar väldigt många timmar i soffan oavbrutet så det hinner skymma eller dyl.

Att jag inte är representativ för majoriteten vet jag sedan länge.
Jag hade troligtvis både vaknat och gått och lagt mig lyckligare om jag hade varit medel-dum. Förlåt, jag menar medel-smart. Sett alla möjligheterna med saker som Plejd, istället för alla problem. Vara kritisk och ifrågasättande är ingen väg till lycka, dessvärre.
 
D Daaaaaniel skrev:
I just plejd och wiser är jag insatt. KNX, delvis. Zigbee, fibaro etc ska jag erkänna att jag är dåligt insatta i.
De 50år gamla knapparna har passerat sitt bäst-före-datum, och är nu utbytta. Men. All heder till att de funkade klockrent i de 50-åren.
När de nu byttes ut, övervägde jag huruvida jag skulle installera någon slags "smart" styrning. Men bestämde mig snabbt för att köra på enkla analog lösningar. Som jag säger, jag vill inte vara beroende av appar, eller andra resurser, som jag inte förfogar över. Mot bakgrund av det, skulle jag installera någon slags styrning, skulle valet nog falla på KNX. Delvis omodernt, men hållbart och standardiserat.

Jag är i många avseende en prylnörd. Men det gäller "lösa" prylar.
När det kommer till infrastruktur är jag hyggligt konservativ.

Och ja, visst, superballt att kunna sitta i soffan och styra belysningen.
Men släcka / tända när man går in i vardagsrummet för att se en film är nog betydligt enklare och snabbare.
Enda fördelen jag ser är väl möjligtvis om man spenderar väldigt många timmar i soffan oavbrutet så det hinner skymma eller dyl.

Att jag inte är representativ för majoriteten vet jag sedan länge.
Jag hade troligtvis både vaknat och gått och lagt mig lyckligare om jag hade varit medel-dum. Förlåt, jag menar medel-smart. Sett alla möjligheterna med saker som Plejd, istället för alla problem. Vara kritisk och ifrågasättande är ingen väg till lycka, dessvärre.
Om man är orolig för att tekniken är kopplad till ett visst bolag eller till en viss produkt så kan jag ju upprepa mitt tips om Shelly produkterna. En av (många) fördelar jag ser med det systemet är att man kan styra dem med mqtt och CoAP, båda är väldigt standardiserade och kommer finnas ett antal år till helt oberoende av olika hemautomasionsleverantörers lycka på marknaden. Det stora antal open source system finns gör dig även helt oberoende av ev appar som vald tillvrekare tillhanda håller. Du väljer själv plattform och vilken säkerhetsgrad du önskar.
Nackdelen med alla friheter är förstås att det inte är "iPhone" enkelt. Bra men kräver lite intresse...
Jag kan ju tillägga att jag väldigt sällan styr belysningen med telefonen, 80% styrs av automasion (ljus, tid röresle etc) 19% med knappen på väggen och kanske 1% med telefonen.
Alla blir nog saliga på sin tro inom detta område ;-)
 
Var först för någon dag
leby leby skrev:
Om man är orolig för att tekniken är kopplad till ett visst bolag eller till en viss produkt så kan jag ju upprepa mitt tips om Shelly produkterna. En av (många) fördelar jag ser med det systemet är att man kan styra dem med mqtt och CoAP, båda är väldigt standardiserade och kommer finnas ett antal år till helt oberoende av olika hemautomasionsleverantörers lycka på marknaden. Det stora antal open source system finns gör dig även helt oberoende av ev appar som vald tillvrekare tillhanda håller. Du väljer själv plattform och vilken säkerhetsgrad du önskar.
Nackdelen med alla friheter är förstås att det inte är "iPhone" enkelt. Bra men kräver lite intresse...
Jag kan ju tillägga att jag väldigt sällan styr belysningen med telefonen, 80% styrs av automasion (ljus, tid röresle etc) 19% med knappen på väggen och kanske 1% med telefonen.
Alla blir nog saliga på sin tro inom detta område ;-)
Shelly hörde jag för första gången för bara några dagar sen, så dåligt insatt i det måste jag säga.
Är det en öppen platform så lär ju människor / företag, ta fram olika styrningsappar allt eftersom att telefoner uppgraderas osv. Så det ökar iaf sannolikheten för något som är hållbart över tid :)

Angående salighet så är jag knappast salig över tryckknapparna i sig själv, utan bara att jag ser för många bekymmer med många andra lösningar :) Trycktknapparna i sig själva är inte särskilt sexiga oftast.
 
leby leby skrev:
En av (många) fördelar jag ser med det systemet är att man kan styra dem med mqtt och CoAP, båda är väldigt standardiserade och kommer finnas ett antal år till helt oberoende av olika hemautomasionsleverantörers lycka på marknaden. Det stora antal open source system finns gör dig även helt oberoende av ev appar som vald tillvrekare tillhanda håller.
Jag har en liknande filosofi och undviker i möjligaste mån saker som kräver en dedikerad app eller är beroende av någon molntjänst, så när det gäller inbyggda prylar har jag valt Shelly. Priset var ju inte heller någon nackdel. Shelly kräver f ö inte ens en app för konfigurationen, de har ett webinterface där man kan ställa in allt man behöver.
leby leby skrev:
Jag kan ju tillägga att jag väldigt sällan styr belysningen med telefonen, 80% styrs av automasion (ljus, tid röresle etc) 19% med knappen på väggen och kanske 1% med telefonen.
Gäller det fast belysning hävdar jag att man bör ha en väggströmbrytare. Det är en etablerad metod som alla är bekanta med. Men hos mig är det på sin höjd någon enstaga procent av till/frånslag som sker den vägen, en del lampor har nog inte styrts manuellt sedan puckarna installerades för ett drygt år sen. Tanken har varit ett system där inte automatiken står över användaren.
Mobil användes främst för att konfiguera systemet, där är den smidig, för att manövrera i dagligt bruk finner jag mobilen vara den minst smidiga metoden.
 
A alfista skrev:
Jag har en liknande filosofi och undviker i möjligaste mån saker som kräver en dedikerad app eller är beroende av någon molntjänst, så när det gäller inbyggda prylar har jag valt Shelly. Priset var ju inte heller någon nackdel. Shelly kräver f ö inte ens en app för konfigurationen, de har ett webinterface där man kan ställa in allt man behöver.

Gäller det fast belysning hävdar jag att man bör ha en väggströmbrytare. Det är en etablerad metod som alla är bekanta med. Men hos mig är det på sin höjd någon enstaga procent av till/frånslag som sker den vägen, en del lampor har nog inte styrts manuellt sedan puckarna installerades för ett drygt år sen. Tanken har varit ett system där inte automatiken står över användaren.
Mobil användes främst för att konfiguera systemet, där är den smidig, för att manövrera i dagligt bruk finner jag mobilen vara den minst smidiga metoden.
Kanske uttryckte mig oklart, jag har tryckknapp till ALLA puckar men behöver sällan använda dem då automatiken redan gjort det jag vill ska hända.
 
Min första PLEJD köpte jag 2017 i Januari, den sköter belysning i uterummet via sitt astrour och jag har inte behövt ändra något på 4 år utom att jag ändrat starttiden på kvällen till 30 minuter före solnedgång på vintern och på sommaren 30 minuter efter solnedgång med 20 min dimmningstid.

PLEJD har hittills sålt över 850 000 enheter i Sverige vilket är en stor bas med enheter i över 280 000 installationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.