S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte vad som har minst driftskostnader, köpa ved / pellets eller värmepump som ger 3-4 ggr energin tillbaka.
Alla i Sverige äger inte egen skog eller har möjlighet att elda hela vintern .
Tippar att en bergvärmepump kräver mindre service än en pelletsmaskin .
En pelletströska kräver inte mer än att sota eländet ibland. En liten insats för härrrrlig värme till facilt pris.
 
K
S Stego1 skrev:
En pelletströska kräver inte mer än att sota eländet ibland. En liten insats för härrrrlig värme till facilt pris.
du sa ju att du alltid var och höll på med din panna. Vad gör du med den då?om den bara behöver sotad då och då?
 
S
K Krille_90_ skrev:
du sa ju att du alltid var och höll på med din panna. Vad gör du med den då?om den bara behöver sotad då och då?
Jag njuter av åsynen av den samt ger den en klapp på karossen. Sedan testar jag olika inställningar för att nå extra optimal förbränning och förbrukning. Testar olika pelletssorter och ser om det finns skillnader. Jag är en sån där nyfiken typ som måste testa och pilla på allt. Det finns inget som är så fulländat att det inte kan bli bättre. Det skulle vara jag då.
 
  • Haha
Jockas021 och 2 till
  • Laddar…
TS fick hjälp och har löst sitt problem. Sen kommer nån in och ska berätta hur värdelöst hans värmesystem är?
 
  • Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte vad som har minst driftskostnader, köpa ved / pellets eller värmepump som ger 3-4 ggr energin tillbaka.
Alla i Sverige äger inte egen skog eller har möjlighet att elda hela vintern .
Tippar att en bergvärmepump kräver mindre service än en pelletsmaskin .
En värmepump ger inte tre till fyra ggr tillbaka. Under optimala förhållanden ja, men hur många har det? För att uponå de värden som anges så ska skillnaden mellan ute och inne vara så liten som möjligt. Luftvärmepumpar tappar i effektivitet ju kallare det blir. Sedan så måste man veta hur dessa värden testas fram. Verkningsgraden är ju dessutom inte helt jämförbar eftersom man inte vet vad man räknat in för att nå givet värde. Det är realistiskt att anta att man får 2 ggr insatt energi från en luftvärme och kanske uppemot 3 i bästa fall för en bergvärme.
Värden för verkningsgrad är precis som för bilars bränsleförbrukning framtagen under optimala förhållanden vilket de flesta aldrig uppnår normalt. Men 2 till 3 ggr är inte alls illa och det är realistiskt att tro att det är i det häradet de flesta hamnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BG.s
  • Laddar…
K
S Stego1 skrev:
Jag njuter av åsynen av den samt ger den en klapp på karossen. Sedan testar jag olika inställningar för att nå extra optimal förbränning och förbrukning. Testar olika pelletssorter och ser om det finns skillnader. Jag är en sån där nyfiken typ som måste testa och pilla på allt. Det finns inget som är så fulländat att det inte kan bli bättre. Det skulle vara jag då.
Alla tycker vi olika. Bra att du är så nöjd med din panna. Den verkar du förstå dig på. Men luftvärmepump verkar du inte ha lika bra koll på. Så alla har vi olika tycken. Ts har fått svar på sina frågor och hjälp så nu låter vi denna diskussion vara tycker jag
 
Tomture61
S Stego1 skrev:
En värmepump ger inte tre till fyra ggr tillbaka. Under optimala förhållanden ja, men hur många har det? För att uponå de värden som anges så ska skillnaden mellan ute och inne vara så liten som möjligt. Luftvärmepumpar tappar i effektivitet ju kallare det blir. Sedan så måste man veta hur dessa värden testas fram. Verkningsgraden är ju dessutom inte helt jämförbar eftersom man inte vet vad man räknat in för att nå givet värde. Det är realistiskt att anta att man får 2 ggr insatt energi från en luftvärme och kanske uppemot 3 i bästa fall för en bergvärme.
Värden för verkningsgrad är precis som för bilars bränsleförbrukning framtagen under optimala förhållanden vilket de flesta aldrig uppnår normalt. Men 2 till 3 ggr är inte alls illa och det är realistiskt att tro att det är i det häradet de flesta hamnar.
Min luftvärmepump har ett Scop värde på 5,1 .
SCOP står för seasonal coefficient of performance och är ett genomsnittsvärde för värmefaktorn under ett helt år, så kallad årsvärmefaktor.

Mitt elpris var i Nov 2020 48,35 öre / kwh , i detta är det inräknat Årsavgift , Elhandelspris , Spotpåslag , Elcertifikatskostnad och Moms .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min luftvärmepump har ett Scop värde på 5,1 .
Angivet SCOP-värde är lika rättvisande som biltillverkarnas förbrukningsuppgifter. Det funkar för att jämföra olika värmepumpar med varandra, men är ingen siffra du kommer att nå upp till i verkligheten. Största anledningen till det är att man räknar ut SCOP utifrån tre relativt varma temperaturzoner, Aten, Strasbourg och Helsingfors, och det som redovisas är nästan aldrig den nordligaste zonen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Angivet SCOP-värde är lika rättvisande som biltillverkarnas förbrukningsuppgifter. Det funkar för att jämföra olika värmepumpar med varandra, men är ingen siffra du kommer att nå upp till i verkligheten. Största anledningen till det är att man räknar ut SCOP utifrån tre relativt varma temperaturzoner, Aten, Strasbourg och Helsingfors, och det som redovisas är nästan aldrig den nordligaste zonen.
SCOP-värde för olika zoner
På energimärkningen för luft-luftvärmepumpar redovisas idag SCOP-värdet för upp till tre olika zoner. Zonerna motsvarar klimatet i Aten, Strasbourg och Helsingfors. Rent praktiskt viktar man COP-värdet för olika temperaturer på olika sätt, när man räknar ihop SCOP-värdet. I den kalla zonen lägger man mer vikt vid COP-värdet i minusgrader och i Aten bryr man sig inte om riktigt kalla temperaturer överhuvudtaget. Om inget annat anges är det vanligtvis SCOP-värdet för den mellersta zonen som anges i de tekniska specifikationerna.

Bra att veta i sammanhanget är att den kallaste temperaturen man räknar med i SCOP-värdet är -7°C. Det diskuteras om man även ska lägga till -15°C för den kalla zonen, som Sverige tillhör.

Hade även Scop för kallt klimat (Helsingfors) på min Daikin Caldo , 4,02
Cop är 5,34 (+7gr)

Så mitt inlägg #28 stämde på pricken ;)
 
Ja, det stämde så till vida att tillverkaren anger SCOP till 5,1 för din pump. Men jag skulle gissa att ett verkligt värde ligger närmare 3-3,5 om man skulle mäta producerad och konsumerad energi under ett år...
 
Tomture61
useless useless skrev:
Ja, det stämde så till vida att tillverkaren anger SCOP till 5,1 för din pump. Men jag skulle gissa att ett verkligt värde ligger närmare 3-3,5 om man skulle mäta producerad och konsumerad energi under ett år...
Hade även Scop för kallt klimat (Helsingfors) på min Daikin Caldo , 4,02
Helsingfors ligger i höjd med Uppland .
 
Fast du kan väl inte jämföra klimatet i Luleå med det i Helsingfors?
 
Tomture61
useless useless skrev:
Fast du kan väl inte jämföra klimatet i Luleå med det i Helsingfors?
Födelseort ;)
Där jag bor nu , medeltemp Nov -19 +4,31 ,Nov -20 +6,74
 
Redigerat:
  • Gilla
lokanx
  • Laddar…
S
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Beräkningen utgår från en medelstor villa på en ort i Mellansverige med genomsnittliga priser under 2017–2018.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min luftvärmepump har ett Scop värde på 5,1 .
SCOP står för seasonal coefficient of performance och är ett genomsnittsvärde för värmefaktorn under ett helt år, så kallad årsvärmefaktor.

Mitt elpris var i Nov 2020 48,35 öre / kwh , i detta är det inräknat Årsavgift , Elhandelspris , Spotpåslag , Elcertifikatskostnad och Moms .
Du glömmer energiskatten som är drygt 44 öre per kilowatt. Momsen ligger sedan uppe på allt. Nu vet jag inte vilken närleverantör du har. Jag har E.on och det kostar mig 408 kr i månaden för abonnenanget, elöverföringen kostar 24 öre kWH. Alltså bara energiskatt och överföring kostar nästan 70 öre kWh. Med ditt elpris hade det kostat mig nästan 1,20 kr/kWh. Men kommer du undan med 48,35 öre /kWh för allt inräknat så är du att gratulera.
 
Lucky2015
S Stego1 skrev:
Du glömmer energiskatten som är drygt 44 öre per kilowatt. Momsen ligger sedan uppe på allt. Nu vet jag inte vilken närleverantör du har. Jag har E.on och det kostar mig 408 kr i månaden för abonnenanget, elöverföringen kostar 24 öre kWH. Alltså bara energiskatt och överföring kostar nästan 70 öre kWh. Med ditt elpris hade det kostat mig nästan 1,20 kr/kWh. Men kommer du undan med 48,35 öre /kWh för allt inräknat så är du att gratulera.
Lite märkligt ändå att en tråd som startats med en fråga om varför en medlems värmepump värmer dåligt där lösning redan är nådd, eskalerar till att handla om pelletspannor och vem som betalar vad för elen!

:surprised::cool::):crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.