Jag har en obebyggd fastighet som jag funderar på att bygga ett stort parhus på, plus ett Atterfallshus, och sedan sälja som bostadsrätter i en BRF bestående av tre lägenheter (2 stora + 1 liten). Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Helst någon som gjort detta. Eller finns det någon lämplig litteratur att läsa och i så fall var (böcker?). Tacksam för alla tips...
 
Jag kan inte bidrag med egna erfarenheter, som du ber om.

Men Den här typen av små bostadsrättsföreningar är problematiska. Och det har bankerna uppmärksammat. De flesta banker nekar bolån för köp av bostadsrätt i en så liten förening. Det påverkar i sin tur priserna.

Jag skulle nog undersöka den förväntade prisbilden innan jag lade ned alltför mycket energi på att planera projektet. jag vet inte hur du har tänkt finansiera projektet, men om du räknar med byggkreditiv eller andra banklån, så är det nog bra att kolla bankens inställning tidigt.

Jag antar att du har koll på detaljplanen, tillåter den parhus?

Sedan finns här ju även en liten formell risk. Du kan inte veta helt säkert när du kör igång projektet att det kommer att fungera. Du får inte startbesked för bygget av attefallshus förrän parhuset är färdigbyggt. Och skulle då något (ex. en lagändring) göra att du inte lyckas få bygga attefallshuset, så blir det ingen bostadsrättsförening. Om du i det läget redan har avtal med de framtida bostadsrättsägarna, så blir det en juridisk soppa av det hela.
 
Planerar du själv att bo i någon av lägenheterna?
 
M MetteKson skrev:
Planerar du själv att bo i någon av lägenheterna?
Nej - men vad gör det för skillnad?
 
H hempularen skrev:
Jag kan inte bidrag med egna erfarenheter, som du ber om.

Men Den här typen av små bostadsrättsföreningar är problematiska. Och det har bankerna uppmärksammat. De flesta banker nekar bolån för köp av bostadsrätt i en så liten förening. Det påverkar i sin tur priserna.

Jag skulle nog undersöka den förväntade prisbilden innan jag lade ned alltför mycket energi på att planera projektet. jag vet inte hur du har tänkt finansiera projektet, men om du räknar med byggkreditiv eller andra banklån, så är det nog bra att kolla bankens inställning tidigt.

Jag antar att du har koll på detaljplanen, tillåter den parhus?

Sedan finns här ju även en liten formell risk. Du kan inte veta helt säkert när du kör igång projektet att det kommer att fungera. Du får inte startbesked för bygget av attefallshus förrän parhuset är färdigbyggt. Och skulle då något (ex. en lagändring) göra att du inte lyckas få bygga attefallshuset, så blir det ingen bostadsrättsförening. Om du i det läget redan har avtal med de framtida bostadsrättsägarna, så blir det en juridisk soppa av det hela.
Jag tror nog att kommunen går med på detta, det finns redan flera sådana här projekt i området trots att det strider mot detaljplanen. Men det är kanske värre med bankerna...
 
Kommer bli svårsålt, finns fler trådar om liknande upplägg här du kan söka fram. Bankerna fnyser åt små föreningar, lånar ej ut alls. Bygg villa med uthyrningsdel och attefallshus och sälj ist.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Q qrt skrev:
Nej - men vad gör det för skillnad?

Jag tänkte som ett alternativ att du bor där och agerade hyresvärd. Annars vet jag inte om det har någon betydelse.
 
Q qrt skrev:
Jag tror nog att kommunen går med på detta, det finns redan flera sådana här projekt i området trots att det strider mot detaljplanen. Men det är kanske värre med bankerna...

Vad säger detaljplanen? På vilka punkter skulle projektet avvika från detaljplanen? Jag är osäker på om kommunen tillåter det ”hur som helst”. De projekt du refererar till, när är de uppförda?
 
Här har det byggts en sådan liten förening efter mycket bråk med grannar och kommunen. Det blev 2st parhus och Attefallare på var, totalt 6st BR.

Problemet var att de byggde hus som skulle delas till parhus enligt Attefall och det tillåter inte PBL. Det behöver vara ett hus tänkt och utformat för en familj som sedan byggs om och delas. Andra problemet var som andra redan nämnt. Man sökte om att bygga Attefallare före huset var klart.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad säger detaljplanen? På vilka punkter skulle projektet avvika från detaljplanen? Jag är osäker på om kommunen tillåter det ”hur som helst”. De projekt du refererar till, när är de uppförda?
Detaljplanen säger att man får bygga ett hus med en större och en mindre lgh i. Här har det byggts parhus med två lika stora lgh, och dessa lgh är betydligt större än vad som är max för vad den mindre får vara enligt detaljplanen.
 
Q qrt skrev:
Detaljplanen säger att man får bygga ett hus med en större och en mindre lgh i. Här har det byggts parhus med två lika stora lgh, och dessa lgh är betydligt större än vad som är max för vad den mindre får vara enligt detaljplanen.
Hur länge sedan var det senaste byggt?

Skall du få många intressenter att köpa en BR i föreningen du måste bilda och som skall köpa huset av dig skulle jag säga är min 6st. Mindre än 6st vet jag att bankerna är väldigt tveksamma till. Risken banker ser är att om ex en av 3 medlemmarna hamnar på obestånd blir det svårt för resterande 2 att klara ekonomin.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Q qrt skrev:
Detaljplanen säger att man får bygga ett hus med en större och en mindre lgh i. Här har det byggts parhus med två lika stora lgh, och dessa lgh är betydligt större än vad som är max för vad den mindre får vara enligt detaljplanen.
Ok, men du behöver kolla med kommunen så du inte tar för givet att det kommer att fungera. Du kan ju läsa motiveringen till avsteg i deras bygglov och hur byggnadsnämnden resonerade. Är det parhuset uppfört innan 2 maj 2012 (nya PBL trädde i kraft)?
 
Har liknande funderingar, varför topp om du skriver om dina erfarenheter,

ps eftersom vår Fastighet ligger centralt i Solna, är min tanke på potentiella kunder, välbärgade villaägare i Täby, som önskar flytta till mindre, enklare och centralare boende, varför frågan om lån, banker e d inte är aktuell,
 
L Lasse Holmström skrev:
Har liknande funderingar, varför topp om du skriver om dina erfarenheter,

ps eftersom vår Fastighet ligger centralt i Solna, är min tanke på potentiella kunder, välbärgade villaägare i Täby, som önskar flytta till mindre, enklare och centralare boende, varför frågan om lån, banker e d inte är aktuell,
Du får nog lägga till i dina aspekter att de som säljer en villa i Täby och Danderyd vill flytta till något som de inte behöver göra något på. Helst skall föreningen ha portvakt.

Kan bli trixigt att få igenom det i en förening om 3, där en av dem är en Attefallare med en Fortnight älskande student som fått bostadsrätten av päronen.
 
R Robert-san01 skrev:
Du får nog lägga till i dina aspekter att de som säljer en villa i Täby och Danderyd vill flytta till något som de inte behöver göra något på. Helst skall föreningen ha portvakt.

Kan bli trixigt att få igenom det i en förening om 3, där en av dem är en Attefallare med en Fortnight älskande student som fått bostadsrätten av päronen.
Tips,; läs på hur en bostadsrättsförening styrs,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.