A
Ska bygga takkupa och har tänkt två stora nya fasta 3-glas Elitfönster (150cm höga) utan ventiler i den och en platsbyggd bänk under/framför dem, för att täcka vattenledningar och ventilationsrör inkl isolering. Vi har FTX. Passar samtidigt på att lägga in vattenburen golvvärme och undrar om jag då kommer få kallras? Golvvärmeslangen kommer självklart gå förbi nedanför bänken först, men det kanske inte räcker, vad säger ni och har ni förslag på lösning?
 
surris
Smillan1000 skrev:
Ska bygga takkupa och har tänkt två stora nya fasta 3-glas Elitfönster (150cm höga) utan ventiler i den och en platsbyggd bänk under/framför dem, för att täcka vattenledningar och ventilationsrör inkl isolering. Vi har FTX. Passar samtidigt på att lägga in vattenburen golvvärme och undrar om jag då kommer få kallras? Golvvärmeslangen kommer självklart gå förbi nedanför bänken först, men det kanske inte räcker, vad säger ni och har ni förslag på lösning?
Kallras kommer du alltid få med golvvärme, sen om du bygger en bänk under fönstret så kommer ju den hindra värmen från golvet vilket gör att du definitivt kommer få kallras. Men är det ett problem?

Annars får ni sätta en konvektor i skåpet under fönstret med ventilgaller i bänken så värmen kommer ut ur skåpet.
 
A
Nej, rent komfortmässigt är det inga problem med kallras, det är längst bort i ett sovrum som på ca 16m2. Men osäker på hur kallras funkar, kan det bidra till att det blir drag längre bort i rummet? Vi har ju FTX så den kommer samtidigt blåsa åt det hållet så det kanske tar ut varandra? Ngt annat med kallras jag inte tänkt på?
 
surris
Smillan1000 skrev:
Nej, rent komfortmässigt är det inga problem med kallras, det är längst bort i ett sovrum som på ca 16m2. Men osäker på hur kallras funkar, kan det bidra till att det blir drag längre bort i rummet? Vi har ju FTX så den kommer samtidigt blåsa åt det hållet så det kanske tar ut varandra? Ngt annat med kallras jag inte tänkt på?
Smillan1000 skrev:
Nej, rent komfortmässigt är det inga problem med kallras, det är längst bort i ett sovrum som på ca 16m2. Men osäker på hur kallras funkar, kan det bidra till att det blir drag längre bort i rummet? Vi har ju FTX så den kommer samtidigt blåsa åt det hållet så det kanske tar ut varandra? Ngt annat med kallras jag inte tänkt på?
Kallras har inget med drag att göra men man upplever som att det drar när man befinner sig nära en kallare yta.
Eftersom fönstret har sämre U-värde än väggen kommer innertemperaturen vara kallare just där, den kalla luften faller ner, därför sätter man en värmekälla under (värme stiger) som motverkar kallras.
Du kommer inte få nåt "drag" pga av fönstret.
 
A
Ok, tack. Då gör jag inget extra från början utan ser hur vi upplever det.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.