Kök med enkellampa i taket ovan diskbänk, grå skåp och stengolv, i behov av bättre belysningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte sätta in en skena i köket och jag kommer bara slå på eller av den, det är för belysning vid matlagning, disk mm.

Jag har ingen nytta av att kunna tända lampor individuellt. Så jag borde klara mig på en 1-Fas skena? Får dessutom lite lägre profil vilket är snyggare enligt mitt tycke.

Eller tänker jag fel?

Vad jag läst så är Global Trac att föredra pga standard? Hittar dessvärre inte nån butik i Sthlm där jag kan åka och köpa rakt av. Orkar inte vänta på beställning från nätet.

Finns andra alternativ? Hidealite? Samma standard?

Tack!
/D
 
maah maah skrev:
Jag letade länge efter en med låg profil och kom fram till att en från Vinga Belysning passade bäst.
[länk]

Kör den med IKEA-ljuskällor så jag kan styra dom inviduellt med deras app, mycket smidigt.

Ser också bra ut, dock verkar även den svår att få tag på. Är den kompatibel med Global Trac?
 
Nej det är den inte, är nog bara kompatibel med armaturer som Vinga säljer.
Du får nog lägga en betydlig slant extra om du vill ha Global Trac, men fördelen är ju att du får större valmöjligheter på armaturer.
Zebra som säljs via Storel/MEAB (Rexel) har också väldigt smidiga och prisvärda skenor och armaturer.

Och som du skrev tidigare så duger det med 1-fas om du inte behöver uppdelad tändning.
 
maah maah skrev:
Nej det är den inte, är nog bara kompatibel med armaturer som Vinga säljer.
Du får nog lägga en betydlig slant extra om du vill ha Global Trac, men fördelen är ju att du får större valmöjligheter på armaturer.
Zebra som säljs via Storel/MEAB (Rexel) har också väldigt smidiga och prisvärda skenor och armaturer.

Och som du skrev tidigare så duger det med 1-fas om du inte behöver uppdelad tändning.

Efter mycket velande och sökande på allehanda elsidor så slog jag till på ett Hide-a-lite system. Deras Tune-serie som med dimmning även ändrar färgtemperatur. Inte direkt billigt men jag tror det blir bra. 3m långt, 4 spottar och alla kopplingar = 5000kr. Rån!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det är inte dyrt, bara mycket pengar ;)

Jag hade "tune"-spottar förr och jag är inget fan av dom. Jag föredrar att kunna välja färgtemperatur själv. För visst är det så att dom blir varmare i färgen när man minskar ljusstyrkan?
 
maah maah skrev:
Det är inte dyrt, bara mycket pengar ;)

Jag hade "tune"-spottar förr och jag är inget fan av dom. Jag föredrar att kunna välja färgtemperatur själv. För visst är det så att dom blir varmare i färgen när man minskar ljusstyrkan?
Ja exakt, från 2700K vid full patte ner till 2000K. Ska imitera glödljus helt enkelt.

Det kan vara så att jag tycker som dig sen, men på pappret låter det som att man kan ha dem lite mer som stämningsbelysning. Vi får se. :cool:
 
Problemet för mig va att jag hade sådana spottar infällda i taket som man ofta dimrade ner så dom låg på 2000k och övrig belysning i rummet låg kvar på ca 2700k. Tyckte att det va lite störande.
Men innan hade jag samma tanke som dig och jag hoppas att du blir nöjd. Det är ju en smaksak helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.