Hej jag undrar vad man skall regla för mått på ramen där man skall in med en dörr karm för en 8-21 dörr, har tyvärr inte hunnit få tag i själva dörren + dörrkarm men behöver starta regla upp öppningen för karmen, tacksam för svar...
 
8) 800 x 2100 mm, eftersom karmen är mindre med dessa modulmått. ;)
 
Ett litet sidospår:

Undrans när branschen gick över till nuvarande "standard".

I vårt hus från 1937 är fönstren 1400 x 1700 mm, vilket innebar att snickarn på den tiden fick göra hålet 1420 x 1720.

 
Undrar om inte snickarna själva byggde fönstrena på den tiden, kanske på plats tillomed... ::) ::)
 
Mja, SÅ platsbyggt var det nog inte på trettitalet.
 
Tack för svaren...
En följdfråga dock,
Behöver man sänka ner dörrkarmen i golvet, mina nuvarande (från -54 är nedsänkta i golv för att passa in utan tröskel, hur är det med dagens karmar, saknar de underdel eller hur är de konstruerade?

 
En annan sak att tänka på är om du avser att ha klinkers eller annan "tjock" golvläggning.

Då skulle jag rekomendera att höja hålet ett par centimeter så att du kan ställa tröskeln på golvet...det blir snyggast, och du slipper att trixa till en snygg anslutning mot tröskeln
 
dwedin skrev:
Tack för svaren...
En följdfråga dock,
Behöver man sänka ner dörrkarmen i golvet, mina nuvarande (från -54 är nedsänkta i golv för att passa in utan tröskel, hur är det med dagens karmar, saknar de underdel eller hur är de konstruerade?
Du kan välja tröskel utförande i dag. Antingen en platt 8 mm eller en riktig tröskel. Beror lite på vilken typ av ventilation man har som styr vilken tröskel man skall använda sig av.

En 8*21 karm är 78.5 nånting hög 208.5 förmodligen om jag minns rätt det va ett tag sedan man monterade karmar. Men just 8*21 gör du ett hål på runt 80-81 cm ungefär.. I överkant sätter du regeln på 211 Drevmån är A och O glöm inte dreven...i alla dörrar...
 
Jag har lärt mej att karmen är 15 mm mindre än modulmåttet och att hålet skall vara 15 mm större.

Detta ger ett drevutrymme på 15 mm på varje sida om man lyckas göra hålet helt rakt. I praktiken används nog några mm för att kompensera för att hålet inte blir helt perfekt.

-- ArneL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.