C camelspin skrev:
Okej, det är frigolit. Kan ju helt enkelt vara den som komprimerats.
jag har 70mm frigolit + spånplatta i mitt kök som jag la om för 10 år sen på grund av knarr i golvet , när jag kollade frigoliten så hade den trycks ihop 2 mm på 30 år
ts har troligen en betongplatta under frigoliten och den lutningen har varit där sen huset byggdes och har inget att göra med de gamle stommarna
 
C camelspin skrev:
Okej, det är frigolit. Kan ju helt enkelt vara den som komprimerats.

Jag vet inte hur det blir med spackling av skivor ovanpå frigolit så det kanske någon annan får svara på.

Det verkar ju vara ett mycket begränsat område det gäller. Om du vill komma undan lindrigt kan du lägga tunn masonit i lager som skurits till för att passa svackan och på så sätt bygga bort det. Nita fast den med lite nubb. Sen går det nog fint att lägga parketten på.

Min erfarenhet är att om det finns svackor på mer än 2-3 mm så känns det som svikt när man går på parketten. Det går delvis att åtgärda med lumppapp, men det blir inte perfekt. En bra rätskiva är bra att ha. finns helt ok på biltema ser ut som stora vattenpass.

Jag har ett betonggolv utan frigolit och skivor på i köket, och det hade också svackor på upp till 10 mm. Jag tror helt enkelt man inte brydde sig om det förr eftersom det var plastmatta överallt. Dessutom har det satt sig här och var. Vore konstigt annars med tanke på hur länge huset stått.

Lycka till!

Får man fråga - varför är det lite skiva bortskuren åt vänster?
Nu när folk satte "griller" i huvudet på mig så kollade jag vardagsrummet som har samma vägg. För där har det ju inte varit tunga möbler på samma sätt. Samma skit där, inte lika mycket men ändå 1.6cm skillnad i höjd vid väggen mot 1 m ut mot golvet.
Googlade runt, läste och hittade nu också att våra golvlister som vi satte dit för 5 år sedan inte längre når ner till golvet på den väggen (gör det överallt annars i huset) utan det är ett glapp på ca 3-5 mm. Akrylfogen i hörnet har släppt från den väggen och vi har även fina sprickor i hörnena....

Ska gå till föreningen omgående och påtala detta för ja tyvärr verkar det ju vara något allvarligare än komprimerad frigolit?

Anledningen till den bortsågade golvplattan är mögelsanering. Förra ägaren hade underlåtit att rapportera in en vattenskada till föreningen så skadan hade torkat upp men gipskivorna på väggen och spånskivan hade möglat. Så det blev så efter sanering.
 
När jag läste rubriken, tänkte jag direkt, undra om det är frigolit under golvet.
Ditt problem är säkerligen frigoliten.
 
Isakare Isakare skrev:
När jag läste rubriken, tänkte jag direkt, undra om det är frigolit under golvet.
Ditt problem är säkerligen frigoliten.
Hoppas verkligen det är såpass "enkelt" men efter att folk här kommenterade pch påpekade så gick jag ju runt i huset och kollade. Har samma problem i vardagsrummet som har samma vägg. Och golvlisten där ligger inte längre mot golvet, akrylfogen i hörn har släppt från just den väggen och vi har även fina sprickor i gipset i hörnan mot den väggen...
 
Bekanta hade ett 70 tals hus med frigolit. De hade nerförsbacke till köket, gropar vid spis och diskbänk, i vardagsrummet gungade pianot och bokhyllan när man gick förbi.
Det var frigoliten som gett upp där man gått/stått mest och hade haft tunga möbler.
Det fanns inga bjälklag under, spånet låg flytande på frigoliten, som i sin tur låg på betongen.
 
Isakare Isakare skrev:
Bekanta hade ett 70 tals hus med frigolit. De hade nerförsbacke till köket, gropar vid spis och diskbänk, i vardagsrummet gungade pianot och bokhyllan när man gick förbi.
Det var frigoliten som gett upp där man gått/stått mest och hade haft tunga möbler.
Det fanns inga bjälklag under, spånet låg flytande på frigoliten, som i sin tur låg på betongen.
troligen för att de har lagt frigolit på en ojämn betongplatta, underlaget måste vara plant om man skall lägga frigolit och spånplatta på betongplattor
 
T tergo skrev:
troligen för att de har lagt frigolit på en ojämn betongplatta, underlaget måste vara plant om man skall lägga frigolit och spånplatta på betongplattor
Nej, frigoliten var hoptryckt av tiden och vikten. Det var inget fel på plattan.
 
Ta det lugnt, vad finns under? Är det platta på mark så har dom väl gjutit slarvigt. Är det källare under kan det ju vara en sättning. Men vad skall man göra åt det? Dessutom är det ju betong, den böjer sig inte så det kan inte vara något som uppstått med tiden. Det är nog bara så att frigoliten böjts ned där det finns svackor i betongen, så även spånskivan där det inte funnits stöd. Hos mig har då alla golvlister rest sig här och var, det tar jag som normalt och korrigerar när jag lägger nytt golv. Det gäller både där det är betonggolv med källare under och där det är träbjälklag. Exempelvis har huset satt sig lite snett, vilket gör att vissa rum inte ligger i plan, irriterande när man skall lägga golv.
 
Om dom smält upp väggarna ovanpå spånet och frigoliten är det ju naturligt att det börjar ge sig om det finns ojämnheter. Går säkert att fixa.
 
C camelspin skrev:
Ta det lugnt, vad finns under? Är det platta på mark så har dom väl gjutit slarvigt. Är det källare under kan det ju vara en sättning. Men vad skall man göra åt det? Dessutom är det ju betong, den böjer sig inte så det kan inte vara något som uppstått med tiden. Det är nog bara så att frigoliten böjts ned där det finns svackor i betongen, så även spånskivan där det inte funnits stöd. Hos mig har då alla golvlister rest sig här och var, det tar jag som normalt och korrigerar när jag lägger nytt golv. Det gäller både där det är betonggolv med källare under och där det är träbjälklag. Exempelvis har huset satt sig lite snett, vilket gör att vissa rum inte ligger i plan, irriterande när man skall lägga golv.
Det ska vara gjuten platta på gammal åkermark. Det som oroar lite är när man tänker efter och kollar runt. För dels är det att listerna på 5 år på just den väggen har fått en glipa, har inte hänt på någon annan vägg någonannastans. Akrylfogen har spruckit och lossnat från den väggen. Har heller inte hänt någonannastans. Gamla köket hade fogen mellan diskbänk/bänkskiva släppt som satt mot den väggen. Vi tänkte ja men det är 30 år gammal fog den släpper väl, nu är vi inte längre så säkra för om golvet har sjunkt så har väl det orskat släppet på fogen?
Vissa fönster har på dessa 5 år blivit trögare speciellt köksfönstrena som man verkligen får dra igen i rätt läge och dom är närmst den väggen. Har vi heller inte direkt tänkt på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.