Fyra år i studentkorridor räcker för mig, därför går 607:an bort. Däremot inbjuder ju den till fantastiska möjligheter för bowing! Saknar möjligheter att "komma undan" annat än att behöva gå till sovrummen.

609 är lite roligare i mina ögon. Oroas dock att blindtarmslösningen på allrummet samt att det kan bli mörkt i detta rum.
 
609 LÄTT

607 känns så hemsk på något vis.

Bara min känsla
 
Jag måste tyvärr säga att ingen av lösningarna riktigt tilltalar mig.

Det jag har väldigt svårt för i 609:an är att man vid entrén kliver rakt in i husets hjärta. Man ser rakt in i hela vardagsrummet, och man är två steg från köket. Sådana lösningar brukar för mig få det att kännas som att huset är mycket mindre än det är.

Så fort jag klivit in känns det som om jag ser "hela huset", och det känns som att jag är instängd i en sardinburk. Dessutom känns det när jag sitter i vardagsrummet som att jag sitter precis innanför entrén och inte alls ombonat inne i mina egna domäner. Det är lättare att koppla bort utsidan ett tag om man inte kan se huvudentrén hur man än vänder på sig.

Dessutom finns det i den lilla hallen en badrumsdörr, vilket gör den sidan omöjlig för någon större sko- eller hatthylla, så allt måste hamna på andra sidan och där kan det nog lätt bli överfullt.

Så enligt hur jag känner inför hus så är entrélösningen inte alls bra.
 
Hej!

Jag gillar också 609 bättre, men den har som sagt alldeles för liten hall.

Kök - vardagsrum är bättre på 609, tycker jag, för de är lite men inte helt avskilda, sådana lösningar gillar jag :)

Allrummet känns som ett möjligt arbetsrum eller barnlekrum. För bägge, lite avskilda, men ändå med. Det är bra.

Det som känns fel är hallen som är på tok för liten och klädvårdsrummet som känns onödigt stort. Kan man inte flytta lilla toaletten eller klädkammaren dit upp istället och få en vettig hall?

Och så tycker jag att klädkammaren ser ynklig ut på bägge skisserna. Har inte nya hus förråd alls nu för tiden?

Ett stort minus för 607 tycker jag också är de många långsmala rummen. JAg tycker att de är besvärliga att möblera på något vettigt sätt och att de aldrig lika mysiga som mer kvadratiska rum.

;) pinebar
 
Hej,

Jag skulle inte välja att ha barnsovrum mot vardagsrum/kök (har smabarn). Jag har en kompis med barnrummet mot vardagsrummet/köket, där far man prata valdigt tyst efter bollibompa för att inte vacka barnen.. Skulle nog sätta extra ljudisolering oavsett vilken av lösningarna du väljer här - stenull+extra gips tror det heter "tung gips" eller nat sant, man kan även fa gummilister i dörrkarmarna som dämpar ytterligare.

/J
 
pinebar skrev:
Hej!

Jag gillar också 609 bättre, men den har som sagt alldeles för liten hall.

Kök - vardagsrum är bättre på 609, tycker jag, för de är lite men inte helt avskilda, sådana lösningar gillar jag  :)

Allrummet känns som ett möjligt arbetsrum eller barnlekrum. För bägge, lite avskilda, men ändå med. Det är bra.

Det som känns fel är hallen som är på tok för liten och klädvårdsrummet som känns onödigt stort. Kan man inte flytta lilla toaletten eller klädkammaren dit upp istället och få en vettig hall?

Och så tycker jag att klädkammaren ser ynklig ut på bägge skisserna. Har inte nya hus förråd alls nu för tiden?

Ett stort minus för 607 tycker jag också är de många långsmala rummen. JAg tycker att de är besvärliga att möblera på något vettigt sätt och att de aldrig lika mysiga som mer kvadratiska rum.

;) pinebar
Man kan plocka bort lilla toan helt å ha ett kapprum där ist plus göra badrumet något lite större, skulle göra entrén lite rymligare å kännas mer som ett rum,
 
Jag föredrar 607, som den är ritad! Den är mycket trevligare tycker jag.

Trevligt med "privat" badrum för föräldrarna. Mycket bra kökslösning då man kan ha många gäster, eftersom man kan förlänga bordet ut i vardagsrummet. Stor nackdel är dock att det inte finns mycket förvaring.

609 är inte kul alls! Håller med Ksund's synpunkter om att hamna mitt i vardagsrummet när man kommer in. Ska alla i familjen dela på samma badrum? Inte bra, tycker jag. Köket är inte heller bra, tycker jag, men jag föredrar s.k "arbetskök" med matplats i direkt anslutning där man äter vare sig man har fint besök eller ej. Det är yteffektivt. 609:ans kök är varken eller, för stort till vardags och för litet till fest... Förråd verkar vara bristvara här också. Däremot tycker jag om att det finns två allrum!

:)
 
Ja, detta var en mycket trevligare planlösning! Mycket bra med kök - matplats - vardagsrum! Skönt med ert sovrum lite mer avskilt.

Det som känns trist är att ni bara har ett badrum, men det går ju förstås. Förrådsutrymmen är återigen en bristvara, men för att ha fler så måste man ju antingen öka totalytan eller prioritera bort något...

Lycka till!
:)
 
Jag skulle valt 609. Nackdelen med 609 är att det bara finns ett ställe att duscha på, men det kanske går att bygga in en dusch i klädkammaren?
609 ser ut att vara mycket lättare att möblera än 607 också.

Det är dåligt med förråd i båda tyvärr.
 
David Ekeroos skrev:
Tror vi har hittat en kombination av det bästa från båda nu.
Denna planlösning känns bättre än båda de andra.

[länk]

Det här såg mycket bättre ut än dom två första.
Fast jag skulle definitivt göra en klädkammare av bastun och sätta in en extra dusch istället för klädkammaren bredvid lilla toan. Två duschutrymmen är minimum så länge som det inte handlar om en sommarstuga.
 
Jag ska lämna in ytterligare en synpunkt.

Som någon tidigare i denna tråd skrev så gillar jag faktiskt inte någon av dessa planlösningar egentligen.

I 609:an kan man inte sitta och slappa klädd hur som helst framför TV:n, det känns som om man måste vara "förberedd" ifall att det skulle ringa på dörren.

I 607:an gar du ju inte det problemet men där har du två andra saker istället. Det första man ser när man kommer in genom entrén är en låååång korridor, det ger iaf mig skol-assosiationer vilket jag inte gillar att få när det gäller nybyggda vackra hus. Det andra är att de på denna planlösning klämt in kök, matsal och vardagsrum i ett utrymme.

Skulle jag vara TVUNGEN att välja skulle jag nog ändå välja 609:an, den känns trevligare.

Jag hoppas inte jag avskräckt dig/er men ni bad om åsikter. ;)

Edit: Nu har jag läst igenom hela tråden igen och upptäcke då något jag missade första gången. Den sista varianten var ju bra mycket bättre än de första två. Klart man skulle välja den.
 
Även jag håller med om att den nya är klart bäst! Jag tillhörde ju de som var skeptiska till de båda första, men denna känns klart bättre.

Det är trevligt med nedsänkt vardagsrum, vilket gör att man inte ser så bra om det står smutsig disk på diskbänken om man sitter i en fotölj i vardagsrummet ;)

Det känns dock kanske lite som gränsfall vad gäller handikappsanpassningen, då det måste finnas ett allrum eller vardagsrum i samma nivå som entrén. En del av vardagsrummet är ju dock i rätt höjd, så det kanske räcker. Vår ansvarige hos kommunen menar att en del av trivselhus planlösningar med nedsänkt vardagsrum absolut inte följer lagen om tillgänglighet för handikappade och därmed inte borde godkännas (men godkännes av vissa slarviga tjänstemän), och han har nog helt rätt vad gäller lagen, men i detta fall borde det kunna funka.

Nusse77 föreslog att ha dusch även i lilla WC:n och visst vore det trevligt, men jag är inte säker på att jag skulle vilja bli av med kapprummet innanför dörren, för var ska alla vinterjackor och skor hamna? Visserligen blir väggen längre om dörren till kapprummet försvinner, men det kan nog bli lite trångt ändå om rummet försvinner. En annan lösning är ju att ha två duschar i stora badrummet, om man inte har någon bastu.
 
Intressanta åsikter om det där med nedsänkt vardagsrumsgolv, Har faktiskt inte slagit mig att det inte skulle va OK för komunen, men det verkar ju gå för bi det, :)
Som sagt denna senaste planlösningen känns suverän!
Sedan med braskamin å tegelmurstock så kommer det bli super! :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.