Har just nu Handelsbanken men har tröttnat på deras usla service och hutlösa priser...

Vi är troligtvis klara med bygget om ca 2 månader och har då tänkt kräva lägsta möjliga ränta på det bundna lånet. Får vi inte detta så måste vi byta bank.

Är det krångligt? Tillkommer det en massa extra kostnader?
 
Hej!

Om ni har byggkreditiv idag hos Handelsbanken men sen vill lägga om det till bolån i annan bank tillkommer mest troligt en administrativ avgift från Handelsbanken för byggkreditivet (tas oftast bara ut just om man sen väljer att lägga bolånet hos annan bank).

I övrigt brukar inte avgifter tillkomma, men man ska ju byta kredit/kontokort, anmäla nytt lönekonto till arbetsgivare, etc...
 
Vi bytte från FSB till SEB isamband med att kreditivet skulle göras om, dock så hade vi kreditivet hos ÖEB.

Men sen ville inte FSB ge oss lån, dom godkännde inte skandia mäklarnas värdering löd det.

I vilket fall som helst så fick vi komma till SEB där vi först fick prata med en bolåne damen som var riktigt bra att ha o göra med, hon löste hela kreditivet och gav en riktigt bra service, sedan så fick vi träffa en privatrådgivare som hjälpte oss med att sätta upp lönekonton, sparkonton, fondkonton, pensions spar mm. Efter det så fick vi träffa deras företags rådgivare som hjälpte oss med att flytta över hela företaget oxå.
Allt detta gjordes på en ½ dag. Kanon service säger jag bara...

Dom blev lite snopna på FSB kontoret när jag sedan lämnade in mina kort och doser =)

Inga avgifter betalade vi heller för detta, utan SEB tog det.

Byt bank det lönar sig =)
 
Ta du och prata med några olika banker. Förklara hur det ligger till och be dem lämna ett bud. Du kommer troligen att spara en del pengar.
Oftast hjälper din "nya" bank till med pappersarbetet, så det bör inte vara särskilt besvärligt för din del.
 
Vi bytte från Nordea till SBAB (fast vårt hus var färdigt och lånen omgjorda) och det var hur smidigt som helst. Man pratade med SBABs representant i telefon i kanske 20 minuter och sedan ordnade de pappersarbetet, man fick papper att läsa igenom och skriva på i brevlådan och det var mycket lättare än vad vi trodde.
Det blev lite av, "Var det så lätt, då kunde vi ju ha gjort det tidigare.".

/ama
 
Vi har precis bytt bank mitt i allt och det var inga större problem.

Men man ska vara berädd på att det blir en aning merkostnad att byta banker mitt under allt men det brukar inte vara några större pengar i det stora hela

//matte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.