Hej!

Har precis installerat en frånluftsfläkt på taket på vår villa. Problemet är nu som följer: Vid lågt varvtal på takfläkten funkar det inte att köra köksfläkten, för då "backar" luften ut i toaletten samt hallen. Badrummet funkar dock normalt.

Vid högt varvtal fungerar det med köksfläkt, men då blir ljudnivån från luftströmmen vid frånluftsventilerna så hög, att det inte är acceptabelt.

Vad göra åt detta?

Är i desperat behov av svar!

:-[
 
Låter lite så här på direkten att du har gemensam
genomgång på imkanalen och frånluften,men då måste du oxå ha spjäll,så stänger så du inte får baksug som du just nu har problem med.
Värt att kolla just detta först och främst.
 
Problemet med ljudet i frånluftdonen,kan vara att dom inte är rätt injusterade,eller så har du för klena dimentioner på dom.
 
T
Du får nog specificera lite närmare, finns det fläkt också på toa och hall, eller enbart badrum-kök-tak, och är köksfläktens "imkanal" tät, eller delas den med någon annan ventil någonstans ?? Din nya takfläkt, har den kopplats mot husets befintliga kanaler uppe i skorstenen på taket eller är det nydraget med något spirorör och hur är då denna fläkt kopplad?

Verkar som du dels har "baksug" vilket du eliminerar med s.k "backspjäll", se länken: http://www.ventur.se/content/att/CAR_SWE.pdf

Det verkar också som nya fläkten på taket har dragkamp med badrumsfläkten och köksfläkten i detta fall, och då går det fel väg beroende på fläktarnas inbördes hastighet, så utluftsventilerna tar då förmodligen IN luft istället, vilket blir helt fel väg.

Försöker med några tips, även om jag är osäker på hur det ser ut hos dig:

Nya takfläkten: ska kunna regleras så att när köksfläkten startar ska takfläkten gå ner i varv (slavstyras).

Badrumsfläkt: Montera kalrasskydd på utsidan av huset så att luften bara kan gå åt ett håll (utåt) kostar 49 på Jula, artikel-nr: 414008.

Köksfläkt: montera backspjäll i stoskanalen direkt ovanför spisfläkten.

Övriga frånluftsventiler: Kolla att dom betjänas av den nya fläkten-har dom inte kopllats till denna kommer dom då att TA IN luft istället-vilket är helt fel.

Återkom hur det ser ut, testa med rök (typ cigarett) så ser ni hur luften transporteras i huset.
 
Tack för svaren!

Alltså så här har jag gjort:

Har rivit skorstenen eftersom vi har fjärrvärme. Efter detta finns fyra kanaler kvar. I dessa har jag dragit 125 mm spiro. Från kök, toalett, hall och badrum går alltså frånluften ut via gemensam kanal på taket, där fläkten monterats. Förutom takfläkten finns alltså en köksfläkt. Det saknas, tyvärr, en fläkt i badrummet( dom som bodde här innan struntade helt enkelt i det vid renoveringen!). Problemet med vändande luft finns i hall och toalett, i badrummet fungerar det hyfsat bra.
Hade gärna bifogat en skiss, men har ingenstans jag kan lägga bilden på nätet. Jag mailar den gärna om det hjälper!

Ventilationen fungerar bra när vi inte använder köksfläkten, så den delen är jag nöjd med. Innan var det ju självdrag och det är alltså avsevärt mycket bättre nu.

Om jag förstår era råd rätt, så vore spjäll i alla kanaler utom köksfläkten, rätt väg att gå?
 
T
Aha- då lär det bli en rejäl fläktkonflikt, ni har kopplat fel.

Eftersom du har en fläkt i köket som skjuter ut matos, kommer nästa fläkt högre upp på samma "stam" då att bromsa flödet om den inte har minst samma luftutbyte på denna fläkt och då sticker istället oset ut genom dom andra kanalerna eftersom ni har lagt allting på samma kanal. Jag skulle rekommendera att ni ordnar så att köket får sin egen kanal ut i det fria och inte ligger ihopkopplad med övrig ventilation. Om ni väljer detta alternativ behövs inga fler fläktar, den på taket + köksfläkten räcker då för hela huset.

2:a möjligheten är annars att ta bort fläkten i köket och enbart ha kåpa med fettfilter och sen reglera takfläkten så att den går upp i varv när ni lagar mat. Sen uppstår också frågan hur många friskluftsintag ni har så att ni kan få en balanserad ventilation med fläkt, har ni för få kommer det att bli rejält med kallras från dessa intag och kanske även oljud.

P.S Jag gissar att takfläkten är den som ger oljud på hög hastighet som då låter i hela huset, detta avhjälps med ljuddämpare som kopplas närmast fläkten uppe på taket, länk bifogas nedan:

http://www.ventilationsbutiken.se/c...id,f0e958f833455ac01acbe3ce5f20b9a2/Itemid,1/

 
Ok. Jag har alltså kopplat fel. Jag som fått höra att detta skulle fungera utmärkt......

Vad tror du om spjäll i de andra kanalerna då, skulle det inte funka? Får nog svårt att få plats med en spirokanal till.
 
Separera bara kökskanalen från takfläkten så har du nog löst en hel del.
 
Ett alternativ är att skaffa en köksfläkt av typen "Alliance" (sök på forumet så ser du att vi diskuterar den typen på flera ställe).
Kommer tyvärr i kontakt med hus efter hus där man köpt "fel" köksfläkt.
Din köksfläkt skall styra takfläkten så att när du ökar farten på köksfläkten skall takfläkten hänga med.
Alternativet är som någon skriver att separerar frånluft och imkanal (inte alltid det lättaste att göra rent praktiskt).
 
TN-Funkis: Funderar på om jag ska dra ner tyrisatorn till skåpet där köksfläkten sitter. Blir ju ganska enkelt att dra på lite extra när man lagar mat i så fall. Detta plus en ljuddämpare (har du har artikelnummer, länken funkade inte), kanske ändå är den enklaste lösningen?
 
T
En "nödlösning" är att du sätter in backspjäll på de 3 spiro-avsticken för toalett, hall och badrum (125mm). Alltså 3st backspjäll som du då monterar närmast den gemensamma kanalen.

Ljuddämpare typ flexibel slang:
http://www.ekb.se/documents/dec.pdf
(finns också på Coop och stora byggvaruhus-kostar runt 350:-/st)

Ljudämpare fast:
http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/kanalsystem_se/lrca.pdf

Du måste alltså "slava" takfläkten så att den går upp i varv innan köksfläkten går på, elektriskt justering som är svårt att sia om så här utan att ha sett grejorna, en relästyrning via köksfläkten verkar vara bästa strategi i kombination med backspjäll ( annars kommer ni att skita ner dom andra kanalerna också ganska snabbt med matfett)
 
Undrar igen ? Varför "klödda" till det. ;)
Vad har du för köksfläkt idag ?
Har du en vanlig köksfläkt under köksskåp skaffa en Futurum Alliance fläkt (för villa) och det löser alltihopa för knappt 2000 kr. :)
 
Idag har jag en "utdragsköksfläkt" från Whirlpool (IKEA). Den är monterad under skåpet.
 
Nu har jag lyckats få ner en kabel från övervåningen så att tyrisatorn sitter i fläktskåpet ovanför spisen. Nu funkar det, även om man måste vrida upp takfläkten OCH spisfläkten, vid matlagning. Det får vara så tills vi kanske bestämmer oss för att byta till alliancefläkt.

Tack för alla tips och råd!

//Henke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.