Hur lurar jag ut mössen från väggen tar inte mina fällor på utsidan har lagt hasselnötssmör och testat jordnötssmör..
 
Vet du var dom är i väggen eller är dom i alla väggar, vilken isolering har du där.
 
J jonaserik skrev:
Vet du var dom är i väggen eller är dom i alla väggar, vilken isolering har du där.
hittils har jag hört den i vägg mellan badrum och sovrum som leder rätt ut. Mineral ull tror jag.
 
Då har du avloppsrör som går ner, är det mellanrum mellan bjälklag och mark. Dom kommer in i något lite hål från utsidan och det brukar vara en kant på grundmuren oh några centimetrar till bjälklaget, rena motorvägen för dom. Klättrar gör dom bra med så om det är möjligt så sätt fällor till att börja med under huset om det går och vid närhet till där du hör dom. Titta även om det finns några små hål i om du har en sådan, dom har en förmåga med att komma in i väggen bakom panelen från under sidan om du har lockpanel, finns alltid ett spår mellan brädorna där.
 
J jonaserik skrev:
Då har du avloppsrör som går ner, är det mellanrum mellan bjälklag och mark. Dom kommer in i något lite hål från utsidan och det brukar vara en kant på grundmuren oh några centimetrar till bjälklaget, rena motorvägen för dom. Klättrar gör dom bra med så om det är möjligt så sätt fällor till att börja med under huset om det går och vid närhet till där du hör dom. Titta även om det finns några små hål i om du har en sådan, dom har en förmåga med att komma in i väggen bakom panelen från under sidan om du har lockpanel, finns alltid ett spår mellan brädorna där.

Tack för svar, är enplanshus med tegel. Teglet börjar ca 30 cm från mark betong där i mellan. Kommer de in i fogarna på teglet ?hittat små hål där. Har nyligen dränerat med fuktmatta som ligger tätt.

Tack för svar, är enplanshus med
J jonaserik skrev:
Då har du avloppsrör som går ner, är det mellanrum mellan bjälklag och mark. Dom kommer in i något lite hål från utsidan och det brukar vara en kant på grundmuren oh några centimetrar till bjälklaget, rena motorvägen för dom. Klättrar gör dom bra med så om det är möjligt så sätt fällor till att börja med under huset om det går och vid närhet till där du hör dom. Titta även om det finns några små hål i om du har en sådan, dom har en förmåga med att komma in i väggen bakom panelen från under sidan om du har lockpanel, finns alltid ett spår mellan brädorna där.
 
Då kanske det finns ventilationshål i nedre delen på teglet och det är en perfekt entre för dom, det behövs inte mer än 5 - 6 mm så kan dom komma in den vägen , Nu om dom är inne i väggen så är det inte bra att stänga för. den del som dom är i ska du sätta igen. Använd lite kycklingnät som knölas in i hålen, bara så att det mycket små hål. ventilationen ska inte försvinna. Det med att inte täppa till allt är för att dom inte ska svälta ihjäl i väggen. Fällor provar först med att sätta nedanför dom öppna hålen under en trälåda med ett hål i varje sida ( kanske långsida med ) som är ca 30 mm stora. Detta för att annars får icke önskat villebråd där, såsom grannen katt eller som är vanligast Talgoxar
 
H Hus7 skrev:
Hur lurar jag ut mössen från väggen tar inte mina fällor på utsidan har lagt hasselnötssmör och testat jordnötssmör..
Gillra dina fällor med bitar från Scans köttbullar. Rökt skinka går också bra.
Funkar alltid
 
Du kan ju prova med ultraljuds skrämmor, dom har funkat för mig! Vi har haft möss i väggarna, men inte längre.
 
Ni som haft möss i väggarna, har någon av er haft det såhär års?? Upptäckte f ett par veckor sedan ett himla rumsterande inuti en av ytterväggarna. Kolonistuga m torpargrund.
Det märkliga är att aktiviteten pågår dagtid, ca 14-19 (läst möss är främst nattaktiva….) innan och efter detta är det knäpptyst (även nätter, j sitter ofta vaken t 02/03)

Hör endast ”rumsterande” i väggen, inget krafsande, tuggande, pip el spring.
Märkligt är även att perioden m aktivitet är just under den tiden solen stärker på väggen, med upp mot 30 grader inne i stugan måste det vara kokhett i väggen….

Satte f ca vecka sedan ut ospända fällor m peanötsmör två nätter i rad (läste man först skulle sätta ospända så att de vänjer sig), dagen efter smöret borta!
Två nätter senare speeds fällor, mus i en av fyra. Senaste dagar inget fångst trots åtta fällor…

Är d möss j har i väggen, el kan det vara något annat?
Någon som vet och menar något om detta? Tacksam för tips!
 
C
Kan vara fladdermöss. De sticker ut på jakt när skymningen kommer.
 
Hmmm, skulle kunna vara… men inte hört el sett en enda fladdermöss i området. Vet emellertid d finns möss här.

Någon här inne som vet om det är vanligt att möss bygger bo i _väldig_ varma utrymmen? Eller finns det annat skäl till att de valt vara just där - t.ex att det fin s trägnagare el myror i väggen??

C cpalm skrev:
Kan vara fladdermöss. De sticker ut på jakt när skymningen kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.