Är det någon i Lunda området i Skåne som har bergvärme förutom Astronomicenter? Vad är Era erfarenheter av systemet här? Hur långt borra Ni?

mvh plexi
 
På våra breddgrader är jordvärme betydligt vanligare, men det är klart att man kan borra om man har nära till berg och inte har del 3-400 kvadratmeter som krävs för att gräva ned en slang.

Fast det här var ju inte vad du frågade om egentligen...
 
har för mig att bergvärme är helt hopplöst i lundatrakten, finns inget berg helt enkelt. Däremot har jag för mig att vi med jobbet säljer en hel del luft-vatten värmepumpar dit
 
Berg finns väl överallt, men här i lund tror jag att man måste ned så djupt att det inte lönar sig. Dessutom finns det ju gott om jord att gräva i. Alla bekanta i Lund som har vp har nedgrävda kollektorslangar.
 
Tack för svaren!

Perf, jag har tänkt på jordvärme men tomten är gammal (Anlagd mitten på 1800 talet i etager för att kunna odla olika hushållsväxter.) och helt upppvuxen (Just nu förvuxen.) och vill inte förstöra den helt. Vägen utanför är anlagt för 1000 år sedan då detta var vägen till enda vadstället mellan höjeå och räckarännans ravin. Danskarna befäste området så fort det blev oroligheter här för att skydda Lunds infarten till Lund. Tror att arkeologerna skulle se rött om man grävde upp och la slang. Ska dock dränera om och dräneringskillen erbjöd sej att lägga ner slang men jag avböjde då.

Jag får väl skaffa pelletsbrännare! ;D


mvh plexi
 
Om man plöjer ned slangen så blir det inte så ofantligt stora ingrepp. Du kanske har en gräsmatta på 400 kvadratmeter som du kan offra? Annars går det ju att borra, men det blir rätt dyrt eftersom man måste djupt ned innan man stöter på berg.

Eller om du har jordbruksmark utanför tomten så kan du säkert få lov att lägga slangen där. Jag vet att domkyrkan brukar ta 10 kr/meter för detta, så det borde vara en rimlig ersättning även för andra markägare.

Pellets är också en trevlig lösning. Har du redan en oljepanna blir investeringen rätt liten, och du stör inte balansen i huset om du fortsätter att elda. Jag funderade själv mycket på pellets innan jag bestämde mig för att det blir vedpanna (nu i sommar).
 
Perf var har du din länga? Hur mycket jobb är det med vedpanna?

mvh plexi
 
De få gånger jag var i Lund på vintern var det ganska varmt. Borde inte luft-vatten VP fungera bra ?
Investering (elpanna plus VP plus bort med det gamla)cirka 100000 ?
Pellets säkert bra ochså, fast det kan behöva bäras säckar och uraskas var 10:e dag och sotarn kan behöva komma några gånger om året har man sagt mig
En av våra grannar (västkusten) kör el vid måttlig kyla och pellets när det är kallt.
 
pleximaster skrev:
Perf var har du din länga? Hur mycket jobb är det med vedpanna?

mvh plexi
"Länga" är nog att ta i. Vårt hus är ganska modernt (1890-tal) och har högt i tak, och skalmurskonstruktion i tegel. I vilket fall som helst finns jag på Lunds Ladugårdsmark, (strax norr om La Strada).

Jag räknar med att vedhanteringen tar cirka två veckor, alltså 80 timmar, och det ser jag bara som trevlig motion på vintern när man ändå inte har så mycket att göra utomhus. Till det får man nog lägga sisådär 20 minuters arbete om dagen. Jag har eldat rätt mycket ved i en murspis tidigare (10-15 kubik om året), så att byta till vedpanna kommer inte direkt som en chock när det gäller arbetsinsatsen. Genom att byta från olja till ved sparar jag cirka 20000 om året.
 
Vi har precis köpt i Värpinge by. 240 kvm länga från 1870. Gammal smed som lät bygga den och ville ha största huset i byn.

Jag tar ner en jättebjörk början av Juni, jag har sagt till killen som tar ner den att han får den men det verkade som om han skulle dumpa den på tippen. Kan kolla med honom om du är intresserad av ved, jag har inte tid att hugga, bara renovera.

Ring mej om du vill på 046-2114669 om du är intresserad

plexi

 
pleximaster skrev:
Är det någon i Lunda området i Skåne som har bergvärme förutom Astronomicenter? Vad är Era erfarenheter av systemet här? Hur långt borra Ni?

mvh plexi
Hej!

Ring eller kör ut till golfbanan LAGK på väg mot Södra Sandby, där håller dom på att bygga nytt (stort!) klubbhus. Dom ska köra bergvärme (och "bergkyla") och har/ska borra två rejäla hål. Där kan du kanske få tips.

Jag har för övrigt själv faktiskt idag fått grävt/plöjt ner 300 m slang till min jordvärmepump! Så nu är gräsmattan rejält luftad...! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.