T
J jockebq skrev:
Blev för ljus fog. Och något flammig även efter att jag torkat rent ordentligt. Men mycket bättre än på bilden ovan.
Bytte från Hellgrau till Sandgrå som @KjellTimell visade på sina bilder. Ser ut att vara en mycket bättre färg.

Nu börjar det fantastiska jobbet att kratsa ur fogarna :(

Kör på en manuell fogkrats, vågar nog inte köra med en sån till multiverktyget, känns mer troligt att skada plattorna då.
Nu vet du hur vi plattsättare har det, inte kul att få flammiga fogar i ett badrum för 150K:cry:

Ska du byta fog helt eller? Alltså byta fogen i mosaiken också?

Lättast är att ta en mattkniv och kratsa med men visst det är ett jäkla jobb och vänta inte för länge för fogen blir hårdare ju längre den sitter. Fogkrats är helt värdelöst och verktyget man sätter på en multicutter är lite riskabelt att använda då man lätt kan skada kanterna på plattorna.
 
T tank77 skrev:
Nu vet du hur vi plattsättare har det, inte kul att få flammiga fogar i ett badrum för 150K:cry:

Ska du byta fog helt eller? Alltså byta fogen i mosaiken också?

Lättast är att ta en mattkniv och kratsa med men visst det är ett jäkla jobb och vänta inte för länge för fogen blir hårdare ju längre den sitter. Fogkrats är helt värdelöst och verktyget man sätter på en multicutter är lite riskabelt att använda då man lätt kan skada kanterna på plattorna.
Usch ja! Det var inte jättekul. Som tur är har jag bara gjort golvet. Allt är 60x60 plattor på typ 7-8kvm så det är inte så mycket fog där. Men mosaiken har jag inte bestämt mig för ännu, beror på hur jobbigt det är!
Helst vill jag ha samma fog överallt.

Jag köpte en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l-murarverktyg/kakelredskap/fogskrapa-007200/
Tänkte att den skulle minimera risken att slinta ur fogarna, och den fungerar rätt okej. Det tar ju tid men det är inte omöjligt.
Ska testa mattkniv också, bara mer risk att slinta känns det som.
Tack för att du bekräftade det jag var orolig för med multicutter-verktyget!
 
T tank77 skrev:
Nu vet du hur vi plattsättare har det, inte kul att få flammiga fogar i ett badrum för 150K:cry:

Ska du byta fog helt eller? Alltså byta fogen i mosaiken också?

Lättast är att ta en mattkniv och kratsa med men visst det är ett jäkla jobb och vänta inte för länge för fogen blir hårdare ju längre den sitter. Fogkrats är helt värdelöst och verktyget man sätter på en multicutter är lite riskabelt att använda då man lätt kan skada kanterna på plattorna.
Efter 3-4 timmars skrapande är fogarna på golvet borta! Fy vilket skitjobb det var. Struntade i att kratsa ur fogarna runt mosaiken och kommer behålla den ljusare fogen här.
Vad ska man använda för tejp för att skydda fogen vid mosaiken när man fogar längs med golvet? Det är kakelfogen jag ska använda (inte silikon). I och med att den är mörkare så är jag rädd att den "blöder" in i den ljusare fogen?

Tack!
 
T
J jockebq skrev:
Efter 3-4 timmars skrapande är fogarna på golvet borta! Fy vilket skitjobb det var. Struntade i att kratsa ur fogarna runt mosaiken och kommer behålla den ljusare fogen här.
Vad ska man använda för tejp för att skydda fogen vid mosaiken när man fogar längs med golvet? Det är kakelfogen jag ska använda (inte silikon). I och med att den är mörkare så är jag rädd att den "blöder" in i den ljusare fogen?

Tack!
Vanlig blå målartejp funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.