Hej

En av våra husleverantörer har föreslagit Klimatvärmepump Flexit EcoNordic WH4 för vårt hus.
Någon som har kunskap om detta?
Det är första gången vi hör o klimatvärmepump - vi hade tidigigare tänt frånluft, eller bergvärme - men tror vi måste borra djuuupt för att hitta bergvärme , så var mer inne på frånluft.

Men vad kan ni berätta om KLimatvärmepump?

Pris INstallation?
Pris drift?
Energi?
osv

//Louise
 
  • Gilla
LordB
  • Laddar…
Krokben
Klimatvärmepump är ett riktigt ostigt namn för Frånluftsvärmepump. Alltså ser till att ventilera huset, ge värme och varmvatten.
Verkar dock som en endel av frånluften värmer upp tilluften, och resten går till värme/varmvatten. Känns spontant som att det är bättre att köra vanlig FLVP med värmebatteri för tilluften.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Klimatvärmepump är ett riktigt ostigt namn för Frånluftsvärmepump. Alltså ser till att ventilera huset, ge värme och varmvatten.
Verkar dock som en endel av frånluften värmer upp tilluften, och resten går till värme/varmvatten. Känns spontant som att det är bättre att köra vanlig FLVP med värmebatteri för tilluften.
Okej tavk för svar, haha hade ingen aning om att de var samma sak, men med ett annat ord. Tack för det.
 
  • Gilla
LordB
  • Laddar…
Krokben
L LouiseMartin skrev:
Okej tavk för svar, haha hade ingen aning om att de var samma sak, men med ett annat ord. Tack för det.
Riktigt samma sak är det ju inte men samma funktion. En FLVP tar in friskluft från vägg eller kanaler och återanvänder den uppvärmda frånluften rakt av, medans denna klimatpump verkar agera som en blandning mellan FTX och FLVP då den först värmeväxlar frånluften med tilluften och sedan tar " det som är kvar" och gör värme och varmvatten. Har svårt att tro att kompressorn får bra cop med så sval frånluft att arbeta med. Någon som har bättre koll får gärna tillrättavisa mig om jag har fel:D
 
  • Gilla
LordB
  • Laddar…
Har inte hört om Flexit tidigare. Intressant med nyheter. Verkar som den dels är en FTX och dels en värmepump som arbetar med "överbliven" ventilationsluft samt uteluft direkt via två ganska grova luftkanaler. Om man väljer denna till sitt nybyggda hus skulle jag kontrollera att det finns någon servicefirma på rimligt reseavstånd.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Blev det Klimatvärmepumpen från Flexit?
Vi är själv intresserad av att titta mer på den i vårt projekt, men finner inte så mycket info/kommentarer om den på internet än det som finns på Flexits hemsida och hos återförsäljarna.

Mvh
Marcus
 
  • Gilla
LordB
  • Laddar…
Är också nyfiken på erfarenheter från denna produkt ☺️
 
Krokben Krokben skrev:
Riktigt samma sak är det ju inte men samma funktion. En FLVP tar in friskluft från vägg eller kanaler och återanvänder den uppvärmda frånluften rakt av, medans denna klimatpump verkar agera som en blandning mellan FTX och FLVP då den först värmeväxlar frånluften med tilluften och sedan tar " det som är kvar" och gör värme och varmvatten. Har svårt att tro att kompressorn får bra cop med så sval frånluft att arbeta med. Någon som har bättre koll får gärna tillrättavisa mig om jag har fel:D
Så jävla sent svar här men ändå värdefull input. Flexit Klimatvärmepump arbetar inte med överbliven frånluft, den delen tar den överblivna för användning samt har en egen fläktmodul för att värma vattnet, dvs ett separat system men som också använder den överblivna energin som tilluften på ventilationssidan inte tog med sig = ännu bättre total verkningsgrad.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Klimatvärmepump är ett riktigt ostigt namn för Frånluftsvärmepump. Alltså ser till att ventilera huset, ge värme och varmvatten.
Verkar dock som en endel av frånluften värmer upp tilluften, och resten går till värme/varmvatten. Känns spontant som att det är bättre att köra vanlig FLVP med värmebatteri för tilluften.
Även sent svar från mig, efter att precis ha upptäckt Flexit EcoNordic WH4. Kort och gott verkar detta vara en KLOCKREN produkt! Har nu själv lagt onödig tid på att projektera hur jag ska tillvarata all energi som mitt nuvarande FTX Flexit Uni 4 blåser ut till himlen efter att tilluften nått inställda 21 gr (men ändå avkylt avluften på tok för litet). Har bl.a. planerat för att dra avluften till produkt liknande Clevet Swan 2.0 - bara för att upptäcka att Flexit redan löst detta med en allt-i-ett-produkt 🤦‍♂️😂
Samtidigt kan man inte anklaga produkten för att vara billig direkt...
 
En vanlig frånluftsvärmepump med ett förvärmningsbatteri för tilluften blir väl i praktiken samma sak?
 
useless useless skrev:
En vanlig frånluftsvärmepump med ett förvärmningsbatteri för tilluften blir väl i praktiken samma sak?
Spontant - nej, inte alls. En vanlig frånluftsvärmepump arbetar endast med varm frånluft från kök/wc/tvättstuga etc. Friskluft sugs in kall i huset via ytterväggsventiler, dvs. ett icke slutet system. Finns därmed inget förvärmningsbatteri för tilluft - för detta krävs en sluten FTX-ventilation med både från- och tilluftskanaler och -don överallt i huset i olika rum. Så har jag det. Emellertid har jag noterat att den effektiva värmeväxlaren mellan från- och tilluft sällan går på 100% (den är "för effektiv"). Resultatet är att onödigt varm luft skickas till himlen med avluften. Den nya produkten tillvaratar denna energi genom att skicka avluften till inbyggd LVVP som producerar varmvatten. Precis som en extern LVVP dock med den stora skillnaden att inte kall uteluft används som energikälla utan betydligt varmare luft i form av avluft. Återigen - verkar vara en klockren lösning, hade den varit (betydligt) billigare hade jag köpt den nu bums! :)
 
Finns ju mycket väl vanliga frånluftsvärmepumpar med förvärmningsbatteri för tilluften, t.ex. NIBE F470 och S735 med modul SAM42. Comfortzone med modul T12.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Friskluft sugs in kall i huset via ytterväggsventiler, dvs. ett icke slutet system.
Jag trodde i min enfald att en ingenjör skulle förstå att förvärmning av tilluften kräver att man har kanaler till en central plats...

Men jag kan väl förtydliga då:

En vanlig frånluftsvärmepump med ett förvärmningsbatteri för tilluften, och kanaler till alla rum som ska ha tilluft istället för väggventiler, blir väl i praktiken samma sak?
 
J Josth skrev:
Finns ju mycket väl vanliga frånluftsvärmepumpar med förvärmningsbatteri för tilluften, t.ex. NIBE F470 och S735 med modul SAM42. Comfortzone med modul T12.
Som vissa upplever problem med, i nedan tråd pga. för lågt frånluftsflöde.
I min mening verkar den lösningen vara en slags halvmesyr på riktig FTX, där man dels förlorar separation/filtrering mellan friskluft/tilluft och frånluft/avluft samt får en lägre energiåtervinning med endast en värmeväxlare som ska räcka till både förvärmning av tilluft, värmevatten och tappvarmvatten (läs: risk för tillskott elpatron).

Läser jag rätt kring Flexits relativt nya produkt EcoNordic WH4 så sker energiåtervinningen i två steg - först luft-luft och sedan även luft-vatten. Verkningsgrad på 95% antyder ju att detta verkar vara effektivt :)

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74428.0
 
useless useless skrev:
Jag trodde i min enfald att en ingenjör skulle förstå att förvärmning av tilluften kräver att man har kanaler till en central plats...

Men jag kan väl förtydliga då:

En vanlig frånluftsvärmepump med ett förvärmningsbatteri för tilluften, och kanaler till alla rum som ska ha tilluft istället för väggventiler, blir väl i praktiken samma sak?
Hoppsan...låt oss konversera med vänlig ton ;)
För att använda ett lättförståeligt exempel tror jag de flesta intresserade kan se fördelen med värmeväxling i två steg med både roterande och fläns, i synnerhet som sista steget LVVP kan arbeta med betydligt varmare luft än uteluften. Men jag kan ha fel...

Samtidigt förstår jag din tanke med att det möjligen teoretiskt borde vara liknande lösningar. Men i praktiken ställer jag mig tveksam till att ett enda steg LVVP med användning av uteluften skulle kunna matcha denna tvåstegslösning. Några insatta på forumet kan säkert hjälpa oss med den analysen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.