Hej, skall takmontera en projektor. Precis bredvid sitter ett uttag för taklampa. Kan man ta ström från det till projektorn?
 
  • Takuttag för lampa på grön vägg med synliga elledningar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska gå bra.
 
Ja, det går bra men antigen byter du ut stick kontakten på projektor sladden eller så får man byta ut lamputtaget till en "vanlig" vägguttag, ta hjälp av en elektriker/behörig person är rekommendationen som vanligt.
//Mete
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Lamputtag brukar normalt sett vara styrda av en brytare. Det hade inte jag velat koppla en projektor till då risken är att du bryter strömmen till projektorn när den är igång vilket riskerar överhetta lampan, iaf i långa loppet.

Jag hade nyttjat befintlig kanalisation till att dra fram permanent matning till ett nytt vanligt uttag bredvid lamputtaget.
 
  • Gilla
willeewonka och 1 till
  • Laddar…
En nackdel kan vara att man måste ha ”tänt” när man kör projektorn.
Om det är ett problem eller ej beror på hur många strömbrytare och uttag det finns i rummet.

Om man släcker för att titta på film så slocknar projektorn också, men det kan en elektriker fixa genomfart dra en extra tråd med ständig ström på och sätta ett extra uttag, om man behöver el till någon taklampa samtidigt.
Projektorn har väl också fjärrkontroll och kanske man vill ha ständig ström? Eller inte?

Eh, är det kron-brytare till dubbel uttaget?
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Jag hade nog kopplat förbi strömbrytaren, satt en trådlös puck(valfritt märke) bakom lamputtaget, och satt ett "vanligt" VU bredvid.
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Hade bytt ut till 1st infällt uttag, kopplat bort s-brytare. och använt bef kablage och kopplat om så det är fast ström.
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Tack för snabba svar och bra tankar! Lutar åt att dra en extra kabel för konstant ström med extra uttag.
Kortsiktigt kanske använda bef men tejpa fast strömbrytaren. Har fått göra det för Ikea trådlöslampor men en pillig 1-åring som nu når upp... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.