Hej vänner!
Jag behöver råd gällande framdragning av vattenslang till utedusch och eventuell utekök.
Jag har tänkt mig att använd PEM Slang dock har jag hört att den klarar av varmvatten.
Har även funderat att skippa PEM och använda PEX istället (ifall man även vill ha direkt varmvatten från huset). Hur skulle ni göra? Tacksam för tips innan trallen byggs mot våren.
 
  • Schematisk bild av gult rör (PEM/PEX slang) som går från hus till utedusch på trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
PEX kör jag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vilken dimension har du använd?
 
16mm, men är bara till utekök men ska ju räcka till dusch också.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
B Byggtoken skrev:
Vilken dimension har du använd?
Jag har 20 mm PEX då jag använder den till att fylla poolen med varmvatten 40˚C. Har möjlighet att välja / blanda varmt och kallt vatten ut i röret. Sista biten har jag en 3/4” trädgårdsslang.
Fjärrvärme klarar 1000 liter 40˚ på 30 minuter.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har 20 mm PEX då jag använder den till att fylla poolen med varmvatten 40˚C. Har möjlighet att välja / blanda varmt och kallt vatten ut i röret. Sista biten har jag en 3/4” trädgårdsslang.
Fjärrvärme klarar 1000 liter 40˚ på 30 minuter.
jag har också fjärrvärme. En annan fråga, blir det inte dyrare att fylla exvis spabad på ca 1,5kubik med varmvatten än kallvatten och elpatronen värmer vattnet?
 
B Byggtoken skrev:
jag har också fjärrvärme. En annan fråga, blir det inte dyrare att fylla exvis spabad på ca 1,5kubik med varmvatten än kallvatten och elpatronen värmer vattnet?
Nej verkligen inte!
Sommartid Maj-Aug kostar fjärrvärme 25,5 öre/ kWh inklusive moms i vår stad!!!
Att fylla poolen med 2000 liter varmvatten drar 53 kWh på sommaren med med 12-13˚C kallvatten blir kostnaden för uppvärmning 53•0,255= 13,56 kr så kostnaden är försumbar, på vintern kostar det 55kr inkl moms. Tyvärr kostar kallvatten 25kr/m3
 

Bästa svaret

Här är min fjärrvärmecentral med poolvärmeväxlaren ner till höger den värmer poolen till 39 grader hela vintern + uterummet (pensionärskuvösen) till 21 grader året runt.

 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.