C Catarina_ skrev:
Hej Henrik,

Vi är just nu precis i samma sits som dig. Har du möjligtvis ärendenumren till de två fall du hittat? Skulle vara väldigt spännande att läsa och ev kunna använda :) you never know!
Tjena, lägg ett PM!
 
H Henrik 1977 skrev:
Tjena, lägg ett PM!
Hej,

jag har skickat PM :)
 
C Catarina_ skrev:
Hej Henrik,

Vi är just nu precis i samma sits som dig. Har du möjligtvis ärendenumren till de två fall du hittat? Skulle vara väldigt spännande att läsa och ev kunna använda :) you never know!
Vissa kommuner (bl a min) har tidigare ”slirat” på bestämmelserna för att vara hjälpsamma och tillåtit byggnation i ett svep. Sen kom den här domen;

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/65145/[/QUOTE]
 
M MetteKson skrev:
Vissa kommuner (bl a min) har tidigare ”slirat” på bestämmelserna för att vara hjälpsamma och tillåtit byggnation i ett svep. Sen kom den här domen;

[länk]
[/QUOTE]

Jag vet :(
Hela vårt ärende drog ut på tiden annars hade även vi hunnit få igenom vårt på en gång..

Därmed läser jag gärna beslut där de på något vid fått bygga ändå :)
 
M MetteKson skrev:
Vissa kommuner (bl a min) har tidigare ”slirat” på bestämmelserna för att vara hjälpsamma och tillåtit byggnation i ett svep. Sen kom den här domen;

[länk]
[/QUOTE]

Tack för info. Jag tolkar detta som att man kan göra en bygganmälan för Attefallstillbyggnad innan man fått slutbesked på första delen, MEN startbeskedet på ny byggnad kan man få endast efter att slutbesked givits på första delen. Tolkar jag det rätt?

Mvh Henrik
 
Tack för info. Jag tolkar detta som att man kan göra en bygganmälan för Attefallstillbyggnad innan man fått slutbesked på första delen, MEN startbeskedet på ny byggnad kan man få endast efter att slutbesked givits på första delen. Tolkar jag det rätt?

Mvh Henrik[/QUOTE]

Det stämmer Henrik. Hos oss är det dock så att attefallstillägget har en handläggningstid på max 4 veckor (det är väl kanske olika från kommun till kommun), så vi har blivit rekommenderade att skicka in bygganmälan för attefallstillägget ca 3 veckor innan slutbesiktning för huvudhuset - för att så fort vi då har fått slutbesked ska de så fort som möjligt kunna ge oss startbesked för attefallstillägget. Då ska alla murare, elektriker, målare osv tillbaka. Plus att den tillfälliga fullt isolerade väggen som satts där attefallstillägget ska byggas, ska rivas.. Sån kapitalförstöring så det finns inte! Det har varit mycket svordomar här hemma.. Förhoppningsvis tittar lagstiftaren snart på dessa tokiga nya bestämmelser och inser hur dumt det är...
 
Tack för info. Jag tolkar detta som att man kan göra en bygganmälan för Attefallstillbyggnad innan man fått slutbesked på första delen, MEN startbeskedet på ny byggnad kan man få endast efter att slutbesked givits på första delen. Tolkar jag det rätt?

Mvh Henrik[/QUOTE]

Det har min kommun gjort (hittills, är osäker på om det är rätt) och startbesked har givits efter
slutsamrådet. Slutsamrådet har då även blivit tekniskt samråd för attefallaren. Hur villiga övriga kommuner är att göra så vet jag inte. En del är nog strikta och det beror nog även på arbetsbelastningen (särskilt i coronatider). Det kanske inte är säkert du får startbesked dagen efter slutbesked på första tillbygnaden och ärendet kanske ligger och väntar tills du får det. Du får ha en dialog med kommunen kring detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.