Jag ska renovera en lägenhet och funderar på ett side-by-side kyl/frys, men jag är inte så förtjust i att det verkar svårt/omöjligt att bygga in dessa på ett snyggt sätt då dörrarna inte kan vara slätt i linje med resterande skåp utan glapp mellan kyl/frys och skåpen runt om.
Är det någon som har koll på en bra lösning?
Är detta generellt för alla side-by-side-skåp eller finns det något som fungerar bättre för inbyggnad?

Om jag tittar på mitt nuvarande Electrolux kyl/frys (ej side-by-side) så är dörrarna ca 6cm tjocka men sticker bara ut ca 1.5cm utanför närliggande skåp utan problem att öppna. Dessa dörr-öppningsmekanismer borde väl också finnas på side-by-side?

Jag vet att de flesta side-by-side-skåpen är djupare än 60 cm (normalt ca 73 cm) men det är inget problem då jag kan sänka in det bakåt för att lägga det i linje med resterande normala 60-skåp.
 
Vi hade ett hyggligt modert Side-by-side från LG i köket när vi köpte huset. Det har åkt ut. Hopplöst dåligt. Upplever dessa som stora på utsidan men små på insidan. Och som du säger så var det cirkus 10cm djupare. Omöjligt att få snyggt.
Jag hade satsat på vanlig integrerad kyl/frys.

Lycka till =)
 
Skippa side-by-side. Jag ser inga fördelar med dessa skåp.
 
Fördelen är att du dels får in nästan lika mycket volym som med separat kyl och frys, men på 30cm mindre bredd (-25%) och betydligt mer än även en extra hög kyl över frys, dels är det billigare än separata skåp.

De extra 30cm kan vara avgörande för att få till en bra arbetsyta, eller ett extra skåp (kanske ett 50 skåp istället för en 20 passbit).

Nackdelen är djupet, och att framförallt frysen trots allt är mindre än separata skåp.

Titta nogrannt på inbyggnadsskisser så ser du hur mycket dörrarna kan skjutas in. Att de sticker ut en del stör inte så mycket i praktiken, framförallt inte om skåpet står i slutet av en skåpsrad. Värt att notera är att de flesta side-by-side är gjorda för att stå fristående, och vill ha luft på sidorna (Det är iofs ett vanligt förbehåll även med kyl-över-frys).
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Liebherr, gaggenau och miele är 61cm djupa och går att linjera med övriga luckor.
 
D DFYD123 skrev:
Liebherr, gaggenau och miele är 61cm djupa och går att linjera med övriga luckor.
Jag missade att nämna det men en av anledningarna till att jag siktar på side-by-side är ismaskin/vatten - vilket inte finns i dessa grundare skåp...som inte kostar multum?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A AxxAn skrev:
Jag missade att nämna det men en av anledningarna till att jag siktar på side-by-side är ismaskin/vatten - vilket inte finns i dessa grundare skåp...som inte kostar multum?
Vatten finns i kranen?
Ang is så förstår jag smidigheten men kostnaden för de isbitarna i form av side-by-side-nackdelarna är ganska hög om du frågar mig. Dessutom så får man ganska dålig is från sånna ismaskiner.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
A AxxAn skrev:
Jag missade att nämna det men en av anledningarna till att jag siktar på side-by-side är ismaskin/vatten - vilket inte finns i dessa grundare skåp...som inte kostar multum?
Electrolux variant som fanns för tio år sedan landade väl strax under 30’ för ett rostfritt paket tills internet gjorde sitt intåg och pressade ner dom till 25’. Hade dom funnits idag så hade dom säkerligen gått upp några kronor. Liebherr går väl att hitta för 54’-55’ men du blir av med vattnet. Om det är orimligt eller inte för att få det man söker är ju såklart upp till var och en.
 
D DFYD123 skrev:
Liebherr, gaggenau och miele är 61cm djupa och går att linjera med övriga luckor.
Även Gorenje är 61 cm djupa så att det passar in med övrig inredning. Jag får hem mitt imorgon. Lite rimligare pris än Gaggenau och Liebherr.
Jag ville dock ha utan ismaskin eftersom det stjäl utrymme i frysen och dessutom är jag orolig för att det ska läcka när man har vattenledning kopplad till skåpet.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Även Gorenje är 61 cm djupa så att det passar in med övrig inredning. Jag får hem mitt imorgon. Lite rimligare pris än Gaggenau och Liebherr.
Jag ville dock ha utan ismaskin eftersom det stjäl utrymme i frysen och dessutom är jag orolig för att det ska läcka när man har vattenledning kopplad till skåpet.
Lite osäker på om dessa kan linjera med övriga luckor pga dörrens tjocklek samt utformningen av gångjärnen dock men du får gärna meddela hur det blev.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Även Gorenje är 61 cm djupa så att det passar in med övrig inredning. Jag får hem mitt imorgon. Lite rimligare pris än Gaggenau och Liebherr.
Jag ville dock ha utan ismaskin eftersom det stjäl utrymme i frysen och dessutom är jag orolig för att det ska läcka när man har vattenledning kopplad till skåpet.
Du kan bli besviken tyvärr, även om djupet är 623 med dörr, kan inte skåpet monteras i en nisch med det djupet av två skäl: 1. Det ska inte stå direkt mot bakomvarande vägg, 2. Dörrarna måste ha viss öppningsmått på sidan. Det de avser med 'Kitchen fit' är att skåpet exklusive dörr ryms i ett standardjupt utrymme. (Egentligen ska dock inte skåpet monteras i nisch överhuvudtaget, eftersom det ska placeras med 100mm fritt på sidorna, dock tror jag det är mindre viktigt eftersom radiatorn troligen sitter bakom).
 
A
om gorenje köpt även denna från kina så måste den stå fritt på sidorna för det är där kondensorn sitter

edit
kollade nu o ja den är från kina och sidorna blir mycket varma, saknar den luft kommer den inte kunna hålla kylan
 
electroluxaren skrev:
om gorenje köpt även denna från kina så måste den stå fritt på sidorna för det är där kondensorn sitter

edit
kollade nu o ja den är från kina och sidorna blir mycket varma, saknar den luft kommer den inte kunna hålla kylan
Så illa altså, då bör kanske @Fred vom Jupiter utnyttja sin ångerrätt....

Men det kanske var så de gjorde för att få ner djupet på skåpet.
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Så illa altså, då bör kanske @Fred vom Jupiter utnyttja sin ångerrätt....

Men det kanske var så de gjorde för att få ner djupet på skåpet.
ja eller gjorde den smalare för att lämna lite utrymme på sidorna i en 90 nisch.
 
Skippa ismaskinen!
I mina ögon är det bara en onödig gimmick.
När vi flyttade in i vårat hus så stod det ett side-by-side skåp i köket och frysen var så mikroskopiskt lite då ismaskinen snodde typ 25% av den redan ganska lilla frysdelen.
Som tur var pajjade skåpet efter bara någon månad så då fick vi köpa ett utan ismaskin vilket vi inte på fem år har ångrat.
Frysen är ändå i minsta laget och när det är dags att byta köket så blir det separata skåp.
Side-by-side skåp tycker jag kan funka om man bor en eller två i hushållet men för en familj är de för små. Synd att det inte finns högre modeller!
Vi har kompletterat med en frysbox i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.