Hejsan, jag är mitt uppe i byte av dörr och dörrkarm till vårt badrum då den gamla karmen svällt och blivit murken i nederkant. När jag tagit bort karm och tröskel upptäcker jag att det är fuktigt på utsidan av den blå duk som ligger under klinkret likaså betongen under. Jag har låtit detta stå och lufta för att se om det torkar upp, vilket det gör. Dock blir det fuktigt på nytt vid duschning. Duschen och golvbrunnen ligger ca 1,5m från dörröppningen och det rinner inte vatten ovanpå klinkret dit. Förutom att dörrkarmren svällt har jag inte upptäckt några andra tecken på fuktskada; inget mögel, ingen doft, inga silverfiskar eller andra småkryp och klinkerplattorna låter inte konstigt när jag knackar på dem. Badrummet är från 2013 och vi bor i en bostadsrätt, flerbostadshus från 1950.

Jag har rådfrågat en bekant som är plattsättare vad som kan vara orsaken till att den blå duken och betongen under blir blöt, om det är normalt att det blir så och vad jag ska göra åt det. Som jag förstod honom är det inget konstigt att den blå duken och betongen blir blöt och att det bara är att sätta dit en ny karm och tröskel, men jag kan ha tolkat honom fel. Spontant känns det inte rätt att det blir blött utanför tätskiktet och mot tröskeln då den är av trä. Jag är rädd att vi har ett läckage vid golvbrunn eller annat ställe i tätskiktet och att vattnet rinner under detta ut till tröskeln, men jag kanske målar upp skräckscenarion.

Jag har laddat upp en bild tagen från hallen mot badrummet. Där syns kanten på klinkret, uppviket på den blå duken som når ungefär till överkant av klinkret längs hela dörröppningen (uppviket syns inte så bra på bilden) och betongen under.

Är det någon snäll och kunnig själ som kan hjälpa mig att förstå? Ska den blå duken vara blöt på undersidan? Bör jag göra något åt detta och i så fall vad?
 
  • Fuktig skada vid dörröppning med uppvikt blå duk och synlig betong, nära badrums klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju självklart att det inte skall vara blött under tätskiktet....
 
Det är det jag också tycker. Blev så förvånad när min bekant sa annorlunda, men som sagt, vi kanske missförstod varandra.
 
Fast den blå duken ser ju mer ut som en gammal plastmatta...........
 
Den blå duken är ganska mjuk och lite luddig. Det är inte en gammal plastmatta, även om det kanske ser ut så på bilden. Det vit/grå dom syns på underkant av duken tror jag är någon typ av torkat lim eller silikon som satt mot tröskeln.
 
Om det nu blir fuktigt på nytt när du duschar, så har du ju problemet där! Troligen har du bakfall på golvet under plattorna, troligen även under tätskiktet. Finns nog inget annat att göra än att riva upp och göra om hela badrummet.
Iaf baserat på den info vi har än så länge.
 
Är det i källaren detta badrum ligger?
Bara en tanke om det är markfukt som kommer underifrån och inte kan vandra igenom tätskiktet?
 
Nej, vi bor 1/2-trappa upp i ett flerbostadshus. Under vårt badrum finns en uppvärmd källare.
 
Nått är inte som det ska troligen har du en vattenskada och bakfall eftersom problemet fortgår när det tillkommer nytt vatten och vattnet tar den lättaste vägen ut, i ditt fall vid tröskeln. Kontakta ditt försäkringsbolag så du får dit en besiktningsman som kan utvärdera skadan.
Men allt kommer nog behöva rivas ut, torkas upp och göras om.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr har du nog som de andra säger vatten som rinner under klinkern i hålrum i vinkeln vägg golv ev med backfall om tätskiktet är gjort innan fallet på klinkern
Platsen där fukten går ut är då i karm o tröskel

Tyvärr måste golv och badrummet göras om helt då svensk badrumsregler är fullständigt galen konstruktion med försäkringsbolag och bransch i maskopi mot kund
 
Detta uppstår när man inte limmat tätskiktet mot karmen rätt. Tätskiktet ska sitta fast på alla sidor av karmen. Ska vara limmad mot tröskel och båda sidor av karmen!

Vattnet vandrar troligen fix kammönstret under golvklinkern eller under väggkaklet, tyvärr finns det plattsättare dom inte tänker på kammriktningen!

Drar man kammen det horisontellt på väggar, så kan vatten vandra i väggarna runt bsadrummet.

Även fel riktning golv är dåligt om det går mot dörren.

Kan även uppstå ur möjligt bakfall på tätskiktet under fixen även om det synliga fallet är korrekt.



Det som är bra att veta är att du inte bara kan byta en dörrkarm i ett badrum utan att göra om badrummets tätskikt, då du bryter tätningen mot karmen och är i princip omöjligt att få det tätt igen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Detta uppstår när man inte limmat tätskiktet mot karmen rätt. Tätskiktet ska sitta fast på alla sidor av karmen. Ska vara limmad mot tröskel och båda sidor av karmen!

Vattnet vandrar troligen fix kammönstret under golvklinkern eller under väggkaklet, tyvärr finns det plattsättare dom inte tänker på kammriktningen!

Drar man kammen det horisontellt på väggar, så kan vatten vandra i väggarna runt bsadrummet.

Även fel riktning golv är dåligt om det går mot dörren.

Kan även uppstå ur möjligt bakfall på tätskiktet under fixen även om det synliga fallet är korrekt.



Det som är bra att veta är att du inte bara kan byta en dörrkarm i ett badrum utan att göra om badrummets tätskikt, då du bryter tätningen mot karmen och är i princip omöjligt att få det tätt igen.
Det hör ju knappast till vanligheten att fästa tätskikt mot karm. Se länken postad tidigare. Jag har nog aldrig varit med om det och jag kan inte heller se någon direkt situation där det skulle behövas om bara uppvik mot tröskel är ok.

Sen det här med ränder i fixet. Det är ett ofog och slarvig plattsättning. Det bör vara 100% täckning på fixet om inte plattorna år väldigt stora. Detta regleras också i bkr. Plattor över en viss storlek ska bakbres etc. Då får man inte heller problem med att vatten vandrar särskilt långt, om det nu inte är bakfall.
 
Du har helt rätt, om sidorna på dörrar det gäller bara vid fönster i badrum, tänkte lite för snabbt! :D

Dock så ska tätskiktets 20mm uppvikt sitta fast mot tröskel och den vill man inte bryta i onödan!

håller helt med att det ska vara 100% kontakt under plattor och att det regleras i BKR

men har tyvärr sätt det mer än en gång att det inte blivit så.

Presic som du säger, felaktigt och dåligt hantverk.

Fanns en bra tråd om detta på forumet förut.
Där en medlems dusch vatten vandrade mellan plattor och tätskikt i väggar ifrån duschen och rann ut högt bakom tätningen mot drevningen vid dörrkarmen på andra sidan av rummet

det visade sig att dessa väggar var horisontellt kammade med långa linjer under väggkaklet där det inte var 100% kontakt.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Fuktskada vid badrumströskel med svart mögel och uppsvälld tröskelsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tröskel med synlig röta och höga fuktvärden i ett badrum från 2012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte precis samma problem i vårt badrum som är renoverat 2012. Är på 2:a våningen i ett bostadsrättsparhus. Anticimex har varit här och mätt och visar höga fuktvärden vid tröskeln. Står nu i kontakt med entreprenören som gjort badrummet men han visar svalt intresse... och kommer med mycket märkliga åtgärdningsförslag. Inte ens intresserad att ta bort tröskeln för att se hur det ser ut under! Om vi ej är nöjda med hans förslag, hur går vi vidare?? Försäkringsbolaget tar det ej då det är reklamationsrätt kvar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.