Eller så kör Egyptiska stilen med runda stockar att rulla på...
 
Hur ser den ut undertill?
 
Undertill är det syll med 2,4 m långa 45x145 som sitter med c-c 60.
 
Palmis Palmis skrev:
Eller så kör Egyptiska stilen med runda stockar att rulla på...
Vettigt och billigt, men om den ska upp och er varje år så hade det varit fing med en permanent återanvändbar lösning.
 
Hur är strandbetingelserna? Hur brant och jämnt/ojämnt är det där flotten ska upp? Hur långt ska den?
 
Hjul blir nog jättebra så länge lager o axlar tål vattnet. Beroende på hur djupgående flotten är och hur stranden/botten ser ut så kommer du ju kanske behöva har ramper som når en bra bit ner i vattnet. Alternativt ha lösa sektioner av rampen som läggs i enbart vid behov. Se till att ha en bra vinsh och rejält träd eller liknande att förankra den i också. Är 1500kg beräknat på torr flotte? Flottar och bryggor blir ofta rejält mycket tyngre efter att de legat och plaskat en säsong
 
T ToRy skrev:
Hur är strandbetingelserna? Hur brant och jämnt/ojämnt är det där flotten ska upp? Hur långt ska den?
Helt ok med slät klippa och sand. Den står precis i vattenlinjen men måste väl sisådär fem meter ut för att flyta fritt.
 
  • Gilla
Åsa Björkman
  • Laddar…
Då tror jag på något som liknar - eller kanske till och med är - Stuffs lösning. Så här skulle jag gjort (med reservation för att jag inte vet exakt hur det ser ut på platsen, men jag hoppas jag har en hyfsad bild ;)):

Jag hade antingen satt hjul eller medar under flotten. Jag hade snickrat ihop två grunda rännor av tryckt trä, breda nog för hjulen eller medarna att få plats i, långa nog att räcka ner i och upp ur vattnet. Rännorna skulle jag satt någon form av sidostöd på så de inte "välter" om sanden ger vika.
Förhoppningsvis har du något träd eller liknande att förankra en vinsch eller ett spel i och om det inte går att få upp flotten på plan mark såklart förankra flotten i vintertid. Har du inget träd eller klippa eller liknande kanske det går att ordna ett jordankare av något slag?
Om jag hade kört på medar hade jag smetat på såpa i rännorna, sen är det "bara" att dra.

Nåt sånt borde funka. Rännorna kan du enkelt plocka isär i lagom längder och förvara på lämplig plats när du inte använder dem.
 
Har provat olika varianter för den ”hjulångare” vi hade förr. Slät undertill och vikt ca 2T vägde den nog (tänk flytbrygga 2,5x7m med hytt och skovelhjul bak). Att dra upp den med våld på gräs med handspel/vinsch gick väldigt tungt. Med elvinschen på fyrhjulingen gick det lättare (fick dock förankra fyrhjulingen i ett träd.) Med några runda stockar under gick det busenkelt.

Så jag rekommenderar några lämpliga stockar som du drar upp den på. Rullar förvånansvärt lätt. Sen gärna en enkel batteridriven 12V vinsch så slipper du slita. Behöver inte bli varken dyrt eller komplicerat(y)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Funkar det med en enklare 12v-vinsch för att släppa ner stugan cm för cm ner i vattnet (längs en ihopsnickrad ramp), jag hade nog inte velat hålla i handtaget på en vinsch och släppt efter, och att knyta upp ett rep lite i taget funkar ju inte helller, finns det spel från Biltrma/Jula som skulle förenkla detta?
 
H hakaninorr skrev:
Funkar det med en enklare 12v-vinsch för att släppa ner stugan cm för cm ner i vattnet (längs en ihopsnickrad ramp), jag hade nog inte velat hålla i handtaget på en vinsch och släppt efter, och att knyta upp ett rep lite i taget funkar ju inte helller, finns det spel från Biltrma/Jula som skulle förenkla detta?
Min fundering är alltså hur man släpper någonting tungt (2ton) långsamt och kontrollerat nerför en sluttande ramp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.