Z
Ännu en tråd om fakturor.

Fick en koppling på inkommande vatten (pem 32) bytt för ett tag sen. Tidsåtgången på plats var 50 min totalt. Nu fick jag fakturan och företaget debiterar 2,5 h i tidsåtgång. Jag förstår att det går åt lite tid innan/efter besöket men 1,6 h i övrig förberedelse känns väldigt mycket (?), så jag ringde företaget. I dessa 1,6 h ingår att fylla en dunk vatten, samt att tömma dunken på vatten och antagligen plocka med verktyg och koppling. (Bostaden är inom 7 min från deras företag)
Är jag orimlig när jag tycker att tidsåtgången utanför mitt hem är hög, eller är den rimlig?
 
  • Faktura med poster för VVS-arbete inklusive tidsåtgång och kostnader, totalt belopp 1911 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
För att få en yrkesman att göra en konsultinsats på plats så tycker jag det är rimligt. inte billigt utan acceptabelt. I min bransch vore det billigt..
 
Claes Sörmland
Rimligt slutpris för att få hem en hantverkare.

Prisspecen är naturligtvis rent hittepå för att komma upp i detta pris. I detta fall hade varit bättre om ni avtalat om ett pris för tjänsten så hade du sluppit bli irriterad över hittepåredovisningen.
 
  • Gilla
Dondack och 2 till
  • Laddar…
A
Z Zilenser skrev:
Ännu en tråd om fakturor.

Fick en koppling på inkommande vatten (pem 32) bytt för ett tag sen. Tidsåtgången på plats var 50 min totalt. Nu fick jag fakturan och företaget debiterar 2,5 h i tidsåtgång. Jag förstår att det går åt lite tid innan/efter besöket men 1,6 h i övrig förberedelse känns väldigt mycket (?), så jag ringde företaget. I dessa 1,6 h ingår att fylla en dunk vatten, samt att tömma dunken på vatten och antagligen plocka med verktyg och koppling. (Bostaden är inom 7 min från deras företag)
Är jag orimlig när jag tycker att tidsåtgången utanför mitt hem är hög, eller är den rimlig?
Helt rimligt.

Tipset hade varit att göra det själv.

Mvh
 
Z
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rimligt slutpris för att få hem en hantverkare.

Prisspecen är naturligtvis rent hittepå för att komma upp i detta pris. I detta fall hade varit bättre om ni avtalat om ett pris för tjänsten så hade du sluppit bli irriterad över hittepåredovisningen.
Ja, Lesson learned till nästa gång helt klart.
 
Rimligt?
Tja, egentligen inte, men tyvärr går det inte att driva ett företag med en mindre minsta debitering, alternativet är ett par hundra rakt i fickan. Vore lite mer tydligt att säga "minsta debitering är 1400+material+moms, då ingår en timme". Hade jobbet tagit fem minuter på plats hade räkningen sett lika ut. Tacka Sverige, på gott och ont.
 
  • Gilla
Patric Sjöstrand
  • Laddar…
Jag hade nog själv debiterat 2 timmar jämnt för detta jobb (vi tar betalt per påbörjad timme). Lite beroende om jag behövt åka långt för att hämta mtrl. Summan hade blivit ungefär samma då vi har något högre timdebitering.
 
Nu är inte jag så insatt i detta men det står "Total ersättning för arbete inkl. moms: 1778" kr men sen står det längre ner att det är 1955 kr + 488 kr i moms vilket blir betydligt mer.

Annars verkar han knappt ha tagit betalt för bilen och resan så det går ju bort en del tid där. Bäst hade varit om de var tydliga med priset från början, men du kan även fråga innan eller avtala mot fast pris kanske.
 
P perlundstrom skrev:
Nu är inte jag så insatt i detta men det står "Total ersättning för arbete inkl. moms: 1778" kr men sen står det längre ner att det är 1955 kr + 488 kr i moms vilket blir betydligt mer.

Annars verkar han knappt ha tagit betalt för bilen och resan så det går ju bort en del tid där. Bäst hade varit om de var tydliga med priset från början, men du kan även fråga innan eller avtala mot fast pris kanske.

Rotavdrag
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Rimligt?
Tja, egentligen inte, men tyvärr går det inte att driva ett företag med en mindre minsta debitering, alternativet är ett par hundra rakt i fickan. Vore lite mer tydligt att säga "minsta debitering är 1400+material+moms, då ingår en timme". Hade jobbet tagit fem minuter på plats hade räkningen sett lika ut. Tacka Sverige, på gott och ont.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Rimligt?
Tja, egentligen inte, men tyvärr går det inte att driva ett företag med en mindre minsta debitering, alternativet är ett par hundra rakt i fickan. Vore lite mer tydligt att säga "minsta debitering är 1400+material+moms, då ingår en timme". Hade jobbet tagit fem minuter på
plats hade räkningen sett lika ut. Tacka Sverige, på gott och ont.
Hej!
Finns det någon avtal- blankett som ska fylla på innan vvs arbetet påbörja?
 
Claes Sörmland
Iljas Iljas skrev:
Hej!
Finns det någon avtal- blankett som ska fylla på innan vvs arbetet påbörja?
Om det gäller ett sånt där småjobb så får man nästan vara glad att rörmokaren ens vill göra det. Börjar man komma med skriftliga avtal och blanketter så försvinner ännu fler hantverkare. Är det ett större jobb så är det en annan sak.
 
  • Gilla
Patric Sjöstrand
  • Laddar…
A
Iljas Iljas skrev:
Hej!
Finns det någon avtal- blankett som ska fylla på innan vvs arbetet påbörja?
Nu får du väl ta o ge dig.
 
  • Gilla
Patric Sjöstrand
  • Laddar…
Iljas Iljas skrev:
Hej!
Finns det någon avtal- blankett som ska fylla på innan vvs arbetet påbörja?
Ja visst!
Det är bara att skriva till, eller sitta telefonkö till Blankettstyrelsen, så får du alla nödvändiga dokument.
Men då gäller det att själv ha rent mjöl i påsen, annars åker man dit!!!
 
Hej!
Undrar bytta min gammalt diskmaskin, vad kostar att anlita en vvs firman att koppla en ny diskmaskin inklusive el arbetet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.