Totalrenoverar köket. Har kommit till golvet har strippat den gamla vinylmattan och tar just nu bort limrester. Har dock stött på ett problem och det är att golvet längs med hela väggen där tidigare platsbyggda kökstommar och vitvaror har stått har blivit helt nertyngt och det diffar så mycket som 18mm mellan längst in vid väggen och där golvet är bra. Resten av golvet har inga glipor att tala om bara nån mm hit eller dit på några få ställen.

Hur löser jag detta?

haS0HwERjIb_BVeIJnTQMBruytXy8Nug6VorHXEzuxtXZQUebZfsvdijhJev168x3NVoj8RDgy8_Hxca8Ob-ao4atEE0WGj4XRZ2sOGlOy5WB9NbHsP52d1mcMDYcXZgDJULgzlE96dnng6WRlIgADlw_k7xFVI9saYHdg7fmUXyXZpdl8nOvd4G_AvzOCEYXZc_9H4IpJc1sz_SIDAf61uAaJwU4wICyDmg4tUEzA8lIXHh7waM4qWAlr69AazOUOCuiF_XeLAt2clJL8P_G1CdySEILXzUkkyaPcCGGReI-kWRnmm-vKcv7iW1Z2dt9yBlU6ndZ2xAoaKCCDO89sIgfssD_KV4tisJ6fJg92XkVammFy5XGPp2FuAYUDMMMGxHc4SCPO5SEG9yVPBpWqQyHHl8clGzSz2U1fm8K3teA5cdlaq5evfQ83fCQMXXzFGopFLmrFlJFoyWlZzGDg07rmEzB9QRFdw61fYw7lPazSsEUlgpEYxgHp1JR-NPzTHOpKnf5VqivUqUNRaW08dKDIhyIsKJ2v18iPIpcOOppjU6ag4NDVwuN4nlxwFk67VTp_vknxMW6O5q8G3BwFPP1mbIZtJ0pXhdWW2jevckeH6BnnDLBjf9rTxK3hOHyEGul52f50hoEJJoIc8yMSW3NusJE4S2gKgq1gEChbdthHFLobbCorDaAhTW=w1700-h1275-no
 
K katten12 skrev:
Hur löser jag detta?
Tja, ni får väl bygga upp så de nya skåpen kommer i våg.
När vi själva har byggt våra skåp har vi gjort socklar i spånplatta, som har fått ta upp ojämnheterna i golvet.
Rekommenderas!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, ni får väl bygga upp så de nya skåpen kommer i våg.
När vi själva har byggt våra skåp har vi gjort socklar i spånplatta, som har fått ta upp ojämnheterna i golvet.
Rekommenderas!
Dock är inte skåpen problemet utan det nya parkettgolvet.
Stommarna är ju 60 breda, så under dom är det ju "lugnt" då man inte måste lägga golv under. Men sträckan som golvet har "vikt sig på" är 110 cm där golvet är 1 cm ojämnt där vi måste ha golv.
 
K katten12 skrev:
Dock är inte skåpen problemet utan det nya parkettgolvet.
Stommarna är ju 60 breda, så under dom är det ju "lugnt" då man inte måste lägga golv under. Men sträckan som golvet har "vikt sig på" är 110 cm där golvet är 1 cm ojämnt där vi måste ha golv.
Chansa, eller flytspackla.
 
Nu kommer jag som den tråkige olyckskorpen och säger, ni ska inte ta reda på varför det vikt sig sådär? Jag menar, hur kan gamla köket tryckt ihop golvet så, hade de stommar byggda av gjutjärn de förvarade släktens älskade samling av smidesstäd i?

Anledningen till att jag säger det är för att i mitt hus hade jag exakt samma situation, ett sträcka på ca 1.5 meter där golvet dippade nästan 20mm in mot ett hörn. Jag skulle ändå riva ned till bjälklaget på hela våningen, så jag tänkte inte på det nåt särskilt. Märk min förvåning när jag upptäckte att det som hänt var en gammal vattenskada där två golvreglar ruttnat av och man lite vekt spikat på en bit regel på utsidan som "laskning" mot bärlinan utan att rikta upp ordentligt, och sedan smackat på lite ny spånskiva. Det sviktade när man stod på det.

Mitt förslag:

1. Ta bort den spånplattan, se till att inget är skadat under. Kanske är bjälklaget lite för klent dimensionerat och måste förstärkas lite, eller för dåligt fäst i bärlinan? Idag använder man oftast beslag och skruv för att fästa bjälklag, förr nöjde man sig med skråspikning. Händer ibland att med husets säsongsrörelser och lite vikt ovanifrån dras spikarna ut lite och kan inte tryckas tillbaka.

2. Om allt ser friskt ut och det bara är bjälklaget som böjt ned sig, överväg att byta de reglarna mot grövre eller åtminstone mot sådana som har kröningen åt rätt håll.

3. Behövs inget av ovanstående, och bjälklaget ser friskt ut, lägg något passande mellan bjälklaget och spånskivan så ni trycker upp nedifrån.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Om golvet känns stabilt utan något svaj så hade jag bara jämnat golvet med några extra lager lumpapp eller någon tunn skiva där det behövs innan du lägger på parketten.
 
Hej

Spackla golvet, annars blir det antingen mycket mer jobb sen, eller helt enkelt inte bra.

Med 18 mm diff finns det risk att parketten spricker. Inredningen kommer tynga ned så det kan inte flexa.

Kolla gärna av hela golvet med rätbrädan och spackla alla ojämnheter. Har du svackor kan det bli intressant när man skjuter in ett tungt kylskåp. Skarvarna spricker. Några mm kan dock vara ok.

Vanligt handspackel för golv är enkelt att lägga på, det tar lite tid och går åt mer än man tror. För 18 mm blir det nog skitmycket. Man köper det i säckar och blandar med vatten med borrmaskin och visp. Jämna av med en rätskiva. Eftersom du skall ha parkett kan man strunta i att slipa det, bara gnola av det värsta. Torkar på några timmar.

Ser inte på bilden vad du har för underlag, är det spånskivor ovanpå betong?
 
Vad finns under köket...?
Dvs är det källaren i ert hus eller grannens lägenhet i ett flerbostadshus...?
Som redan påpekats i tråden så bör du ta reda på varför golvet säckat ihop nästan 2cm.
För att göra detta så bör du antingen riva upp golvet uppifrån eller underifrån för att hitta orsaken.
Om det är en lägenhet under så kanske de har rivit en bärande vägg...?
Åter igen, när man skapar en tråd så är det bra att få med så mycket info som möjligt.
Typ, vad är det för bjälklag? Trä eller betong?
Om det är träbjälklag så bör du åtgärda orsaken - om det är betong så kan det ju faktiskt bero på ojämnt gjuten platta.
Hur du skall hantera problemet är därför svårt att ge råd om - att flytspackla upp är ett sätt men det är inte säkert att det är rätt...
 
nikasp
Känns ju sådär, vad är det som säger att det inte ger sig 20 mm till när nya köket kommer på plats. Skulle kännas sådär att bara bygga på utan att veta.
 
coconut
En fråga jag har är om man får samma diff med en ritkig rätskiva som med en golvsockel. De socklar jag har hanterat har inte alltid varit raka och varit mer eller mindre böjliga. Det funkar bra för man kan justera när man fäster det i väggen och är inget som syns, men jag skulle inte lita på måtten om jag använde det som rätskiva.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nu kommer jag som den tråkige olyckskorpen och säger, ni ska inte ta reda på varför det vikt sig sådär? Jag menar, hur kan gamla köket tryckt ihop golvet så, hade de stommar byggda av gjutjärn de förvarade släktens älskade samling av smidesstäd i?

Anledningen till att jag säger det är för att i mitt hus hade jag exakt samma situation, ett sträcka på ca 1.5 meter där golvet dippade nästan 20mm in mot ett hörn. Jag skulle ändå riva ned till bjälklaget på hela våningen, så jag tänkte inte på det nåt särskilt. Märk min förvåning när jag upptäckte att det som hänt var en gammal vattenskada där två golvreglar ruttnat av och man lite vekt spikat på en bit regel på utsidan som "laskning" mot bärlinan utan att rikta upp ordentligt, och sedan smackat på lite ny spånskiva. Det sviktade när man stod på det.

Mitt förslag:

1. Ta bort den spånplattan, se till att inget är skadat under. Kanske är bjälklaget lite för klent dimensionerat och måste förstärkas lite, eller för dåligt fäst i bärlinan? Idag använder man oftast beslag och skruv för att fästa bjälklag, förr nöjde man sig med skråspikning. Händer ibland att med husets säsongsrörelser och lite vikt ovanifrån dras spikarna ut lite och kan inte tryckas tillbaka.

2. Om allt ser friskt ut och det bara är bjälklaget som böjt ned sig, överväg att byta de reglarna mot grövre eller åtminstone mot sådana som har kröningen åt rätt håll.

3. Behövs inget av ovanstående, och bjälklaget ser friskt ut, lägg något passande mellan bjälklaget och spånskivan så ni trycker upp nedifrån.

Det är brf så jag tänker inte göra några ingrepp i bjälklag mm. Vattenskada har det varit men den har försäkringsbolag utrett så det jobbet är gjort och får lita på att det är rätt gjort.

I mina ögon är det inte konstigt att golvet vikt sig. För man har bara lagt "ändbitar" alltså skivor som är 1 m långa istället för fullängdsskivor på denna sträckan. Sedan har man platsbyggt ett kök ovanpå dessa typ 500kg+. Tror inte någon 1 m lång spånskiva hade pallat det trycket under 30 år utan att vika sig.
 
C camelspin skrev:
Hej

Spackla golvet, annars blir det antingen mycket mer jobb sen, eller helt enkelt inte bra.

Med 18 mm diff finns det risk att parketten spricker. Inredningen kommer tynga ned så det kan inte flexa.

Kolla gärna av hela golvet med rätbrädan och spackla alla ojämnheter. Har du svackor kan det bli intressant när man skjuter in ett tungt kylskåp. Skarvarna spricker. Några mm kan dock vara ok.

Vanligt handspackel för golv är enkelt att lägga på, det tar lite tid och går åt mer än man tror. För 18 mm blir det nog skitmycket. Man köper det i säckar och blandar med vatten med borrmaskin och visp. Jämna av med en rätskiva. Eftersom du skall ha parkett kan man strunta i att slipa det, bara gnola av det värsta. Torkar på några timmar.

Ser inte på bilden vad du har för underlag, är det spånskivor ovanpå betong?
Tack för tips =) Ja sedan är det 18mm längst in men hela vägen in måste ju faktiskt inte golvet upp eftersom man kan strunta i att lägga golv under stommarna. Så rent krasst handlar det om ca 40 cm bredd som vi måste fixa för där ska parketten ligga och även den har ju mareeginaler så som mest behöver vi få¨upp ca 8 mm.

Resten av rummet är i princip helt spikrakt. Finns nån enstaka svacka på ca 3mm.
 
D doubleH skrev:
Vad finns under köket...?
Dvs är det källaren i ert hus eller grannens lägenhet i ett flerbostadshus...?
Som redan påpekats i tråden så bör du ta reda på varför golvet säckat ihop nästan 2cm.
För att göra detta så bör du antingen riva upp golvet uppifrån eller underifrån för att hitta orsaken.
Om det är en lägenhet under så kanske de har rivit en bärande vägg...?
Åter igen, när man skapar en tråd så är det bra att få med så mycket info som möjligt.
Typ, vad är det för bjälklag? Trä eller betong?
Om det är träbjälklag så bör du åtgärda orsaken - om det är betong så kan det ju faktiskt bero på ojämnt gjuten platta.
Hur du skall hantera problemet är därför svårt att ge råd om - att flytspackla upp är ett sätt men det är inte säkert att det är rätt...
Det är parhus på betongplatta. Så jag vet inte exakt hur golvet är uppbyggt. Under spånskivan är det iaf frigolit. Och vi upptäckte en gammal vattenskada som föreningens försäkring varit här och utrett så något mer kan jag inte direkt göra för tänker inte ge mig in att riva i bjälklag och liknande när föreningen redan tagit sitt åtagnde och haft expert ute.
 
nikasp nikasp skrev:
Känns ju sådär, vad är det som säger att det inte ger sig 20 mm till när nya köket kommer på plats. Skulle kännas sådär att bara bygga på utan att veta.
Nya köket komemr vara vägghängt så det borde ju inte ge sig. Gamla köket var as tungt nedpspikat i golvet.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Okej, det är frigolit. Kan ju helt enkelt vara den som komprimerats.

Jag vet inte hur det blir med spackling av skivor ovanpå frigolit så det kanske någon annan får svara på.

Det verkar ju vara ett mycket begränsat område det gäller. Om du vill komma undan lindrigt kan du lägga tunn masonit i lager som skurits till för att passa svackan och på så sätt bygga bort det. Nita fast den med lite nubb. Sen går det nog fint att lägga parketten på.

Min erfarenhet är att om det finns svackor på mer än 2-3 mm så känns det som svikt när man går på parketten. Det går delvis att åtgärda med lumppapp, men det blir inte perfekt. En bra rätskiva är bra att ha. finns helt ok på biltema ser ut som stora vattenpass.

Jag har ett betonggolv utan frigolit och skivor på i köket, och det hade också svackor på upp till 10 mm. Jag tror helt enkelt man inte brydde sig om det förr eftersom det var plastmatta överallt. Dessutom har det satt sig här och var. Vore konstigt annars med tanke på hur länge huset stått.

Lycka till!

Får man fråga - varför är det lite skiva bortskuren åt vänster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.