Hej! Vill fråga vad det kan tänkas finnas för regler gällande försening av arbete. Vi har en badrumsrenovering som har pågått sedan 200302. Det har varit otroligt mycket strul och många fel på vägen men nu lider det mot sitt slut. I dagsläget så är det typ klart, vi har inte ännu betalat och har ej heller fått kvalitetsintyg m.m. Vi diskuterar just nu bland annat kompensation för förseningar och arbete som är dåligt gjort. Arbetet skulle varit klart 200417. Det är enligt mig många veckors försening. Entrepenören hänvisar till att han redan i juni sade till oss att börja använda badrummet. Detta gjorde han både skriftligt och muntligt. Vi har vid varje tillfälle sagt att vi tar den i bruk när entrepenaden är klar och vi har kvalitetsintyget i hand. Vi har ett till badrum i lägenheten så vi hade inte panik även om man vill att arbetet ska blir klar. Detta har vi ännu inte utan troligen nästa vecka om vi kommer överens. Han vill räkna förseningen till dagen då han i somras skrev att vi kunde använda badrummet och jag och även Byggkeramikrådet som jag har varit i kontakt med anser att det är när arbetet är klart, entrepenaden är klar, som förseningen slutar räknas. Finns det något jag kan ta hjälp av. Finns det någon som man kan få hjälp av?
Tacksam för allt hjälp jag kan få. Lägger ut denna text i flera trådar med hopp om hjälp
Mvh Gabriella
 
A
Krama ur honom minsta krona du kan.
Han är hantverkare, allt är hans fel.
 
  • Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Krama ur honom minsta krona du kan.
Han är hantverkare, allt är hans fel.
Om man blir försenad 10 ggr entreprenadtiden på en liten badrumsförsening. Vems fel skulle det annars vara menar du?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför har ni inte kunnat använda badrummet och har ni någon vitesklausul i kontraktet ?
 
A
F falkn skrev:
Om man blir försenad 10 ggr entreprenadtiden på en liten badrumsförsening. Vems fel skulle det annars vara menar du?
Ja av egen erfarenhet bidrar ALLTID kunden till eventuella förseningar, finns alltid 2 sidor av ett mynt
 
A
Kan man påvisa att man verkligen lidit skada av förseningen så kan man väl strida. Annars kan man ju fokusera på att resultaten blir bra istället.
 
Om du inte har ett vitesbelopp inskrivet i avtalet. Så har du nog bara rätt till ersättning för faktiska merkostnader pga. förseningen.

Däremot så skulle du ha kunnat avbryta avtalet och låtit en annan firma göra klart.
 
Henrik Nordlander skrev:
Kan man påvisa att man verkligen lidit skada av förseningen så kan man väl strida. Annars kan man ju fokusera på att resultaten blir bra istället.
Hej! Får känslan av att du är hantverkare och jag håller med dig om att om den enorma förseningen hade berott på mig så hade jag inte haft mage att begära kompensation för förseningen och jag när jag har räknat antal veckor försening så har jag dragit bort då 3 veckor med misstänkt Corona hos oss och hantverkarna. Det blir 31 veckors försening ungefär. Så om du är hantverkare så kanske du kan hjälpa mig att reda ut när man slutar räkna försening. När entrepenaden är avslutad och man har kvalitetsintyget och betalat eller när entrepenören säger att nu går det bra att använda badrummet trots att den inte är färdig.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
T
Vad är det som inte är färdigt då?
 
Henrik Nordlander skrev:
Ja av egen erfarenhet bidrar ALLTID kunden till eventuella förseningar, finns alltid 2 sidor av ett mynt
Absolut. Jag jobbar själv i branschen (platschef vid större nyproduktioner) och jag vet att kunden kan strula till saker lite. I detta fallet skulle det dock behöva betyda att TS beställt till 8 badrum till för att det skulle vara en rimlig försening.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Gabbelina Gabbelina skrev:
när man slutar räkna försening. När entrepenaden är avslutad och man har kvalitetsintyget och betalat eller när entrepenören säger att nu går det bra att använda badrummet trots att den inte är färdig.
Det där är inte så enkelt som man kan tro.

Om du bygger ett nytt hus, och OM du har en vitesklausul i avtalet, om ex. 10 000 per vecka försening. Då slutar det vitet normalt när det finns en godkänd slutbesiktning. Det betyder att det går att flytta in i huset. Men en slutbesiktning kan bli godkänd även om det finns 500 anmärkningar. Det kanske är så att hälften av alla rum fortfarande är byggarbetsplats, ingen fasad monterad osv.

Det skulle eventuellt kunna likställas att en godkänd slutbesiktning för ett nytt hus, där man kan flytta in, med att badrummet är så färdigt att det (enl entreprenören) går att börja använda. Men man skulle också kunna hävda att våtrumsintyget är "slutbesiktning", utan det använder man inte badrummet (fast de flesta badrum används utan att det någonsin utfärdats något intyg.

Men är det så att du har en vitesklausul i avtalet?
 
Har använt oss av hantverksavtalet där det tas upp om skälig tid. Entreprenören har själv sagt 1000 kr/ vecka dock är vi oense om hur lång förseningen är. Han menar 10 veckor medans vi menar 34 veckor. Det är inte helt avslutat ännu och vid diskussion kring golvet som inte blev toppenbra och ska kompenseras för så "föreslår/hotar?"dem med att riva upp golv och del av kaklet "någon gång i vår" och göra om.
 
Som sagt, en stor gråzon. Men jag lutar nog pt att entreprenören kan ha rätt. Men om det nu skall göras om i vår. Hur tänker ni runt betalning nu? Om du inte håller inne pengar så är det stor risk att det aldrig blir fixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.