Hej.
Jag och min sambo har köpt ett hus med vattenburen värme.
Huset har en Egor d16 + en förugn där vi eldar med ved.
Nu till frågan:
När vi sätter igång eldningen på morgonen så blir elementen ganska snart varma men kallnar innan huset blivit uppvärmt? det blir inte varmare än ca 18-19 grader.
Så även att vattnet från pannan ligger på ca 70 grader så kallnar elementen efter ett tag.
När vi känner på returröret på pannan, så är detta kallt? fast pannan har varit varm i flera timmar?

det vi har kollat: att cirkulationspumpen går, luftat elementen, fyllt på vatten i systemet(fylls på i pannan via ngn kran), och kollat expansionskärlet så att det inte läcker.

Är det någon som har några bra tips om vad detta kan bero på?

 
Hur står shunten och vad för typ av elementsystem har ni (ålder? enrörs?)
Hur är det med elementtermostaterna?
 
Säkert att cirkulationspumpen går/fungerar?
rogge
 
Hej.
Ang shunten så har vi haft den allt mellan 5 0ch 9 för att prova ifall det blir bättre värme och elementen blir varmare ju högre upp shunten står men kallnar sedan innan tempen i huset blivit bra.

Ang elementen så är de troligtvis sedan huset byggdes(1978) och det går en ledning till elementet och en ifrån.

När det gäller termostaterna så är 2 st av nyare modell och vi märker ingen skillnad gentemot de andra.

Sen det med cirkulationspumpen låter det som den pumpar och jag provade att skruva loss framsidan och det pumpade ut vatten.

Igår kväll så eldade vi upp pannan i 90 grader och vattnet var ca 75 grader ,men elementen var kalla och vi hade 18 grader i huset.??
När vi kände på returröret på pannan som kommer från elementen så var denna kall.

Vi var inne på om det är luft i själva systemet så vi har fyllt på detta men det hjälper inte. Elementen blir varma för en 1 timme eller så sen stendör dom fast pannan går för fullt.
//Isbitarna

 
Shunten skall vara fullt öppen när man fyller på systemet om ni inte har provat.

Tror lite bilder på pannans inkoplingar skulle hjälpa, kan ju vara en rörmokare som haft lite egna ideer när han koplat in.
 
markis_de_sade skrev:
Elementen blir varma för en 1 timme eller så sen stendör dom fast pannan går för fullt.
//Isbitarna
Underligt .... vart tar värmen vägen? Om värmen inte går till elementen så skulle ju pannan koka???. Eller stängs luftintaget/ luftluckan på förugnen och det bara småpyr i pannan för att förhindra kokning ? Blir det träkol i massor i din förugn?

Jag har svårt att föreställa mej att det brinner för fullt utan att koka när ingen värme förbrukas av elementen .

Vi hade liknande problem när vi lärde oss vår förugn. När hela systemmet var kall så ville den inte leverera värmen till elementen och vi kunde inte få den att brinna ordentligt i pannan heller. Det rann kondens i mängder och träkoltillverkning var som bäst :( Pannan hade svårt att gå upp i rätt temperatur eftersom den blev hela tiden kylld av kall returvatten och det var ingen fart på eldandet. Vi hade en skorstensfläkt som la av utan att vi viste om det :(.  
Ibland blev det långt mellan inläggen och enbart litet glöd i botten och när man la in stor portion ved så orkade den torka veden och pyra småt men det var inte tillräckligt med att skapa skorstensdrag och att elda upp veden >:(. Det sotade enormt och till slut blev det stopp i rökgången från panna till skorsten och det tog tid innan vi upptäckte en liten hylla fylld med aska som hindrade rökgaser att gå ut (ctc kombi). Det hjälpte att sota  rökgångar ordentligt rent. Röken måste ju ha helt fri passage till skorstenen.
Vi fick också tips att starta eldningen ( ifall kall panna) med elpatron påslagen ( som hjälp i upptändningsfasen) tills pannan blev ordentligt varm och det brann i lågor och inte bara pyrde med svart rök.  När skorstenen värmdes upp och skorstensdraget var bra i gång kunde man höra elden dåna i rökrör mellan förugn och panna och det blev mycket varmt i hela källaren .... så var det ingen problem längre. Röken över skorstenstoppen var inte svart längre :).
Min gissning är att du har för dålig skorstensdrag. Rensa rökgångar och tänd med liten och intensiv brassa för att skapa skorstensdrag innan du fyller förugnen full med ved.
Du kanske känner igen något i min beskrivning?
Lycka till!
gaia
 
Vi var inne på om det är luft i själva systemet så vi har fyllt på detta men det hjälper inte. Elementen blir varma för en 1 timme eller så sen stendör dom fast pannan går för fullt.
1: alternativet
Som jag tyder det är det cirkulationspumpen som inte fungerar.
När du eldar får du varmt en timme = "kanske" självcirkulation som kommer igång när det är riktigt varmt i pannan! Därefter har du kalla raddar och kall retur men varm panna = ingen cirkulation. Är cirkulationspumpen från 1978?
2:a alternativet
Är du säker på att pannan är varm när elementen är kalla, det är inte så att pannans värme är slut? Och det är därför du inte får någon värme till elementen. Har ni provat att fortsätta att elda när värmen börjar tryta?
rogge
 
gaia skrev:
[quote author=markis_de_sade link=1143278891/0#3 date=1143319142]Elementen blir varma för en 1 timme eller så sen stendör dom fast pannan går för fullt.
//Isbitarna
Underligt .... vart tar värmen vägen? Om värmen inte går till elementen så skulle ju pannan koka???. Eller stängs luftintaget/ luftluckan på förugnen och det bara småpyr i pannan för att förhindra kokning ? Blir det träkol i massor i din förugn?

Jag har svårt att föreställa mej att det brinner för fullt utan att koka när ingen värme förbrukas av elementen .

Vi hade liknande problem när vi lärde oss vår förugn. När hela systemmet var kall så ville den inte leverera värmen till elementen och vi kunde inte få den att brinna ordentligt i pannan heller. Det rann kondens i mängder och träkoltillverkning var som bäst :( Pannan hade svårt att gå upp i rätt temperatur eftersom den blev hela tiden kylld av kall returvatten och det var ingen fart på eldandet. Vi hade en skorstensfläkt som la av utan att vi viste om det :(.
Ibland blev det långt mellan inläggen och enbart litet glöd i botten och när man la in stor portion ved så orkade den torka veden och pyra småt men det var inte tillräckligt med att skapa skorstensdrag och att elda upp veden >:(. Det sotade enormt och till slut blev det stopp i rökgången från panna till skorsten och det tog tid innan vi upptäckte en liten hylla fylld med aska som hindrade rökgaser att gå ut (ctc kombi). Det hjälpte att sota rökgångar ordentligt rent. Röken måste ju ha helt fri passage till skorstenen.
Vi fick också tips att starta eldningen ( ifall kall panna) med elpatron påslagen ( som hjälp i upptändningsfasen) tills pannan blev ordentligt varm och det brann i lågor och inte bara pyrde med svart rök. När skorstenen värmdes upp och skorstensdraget var bra i gång kunde man höra elden dåna i rökrör mellan förugn och panna och det blev mycket varmt i hela källaren .... så var det ingen problem längre. Röken över skorstenstoppen var inte svart längre :).
Min gissning är att du har för dålig skorstensdrag. Rensa rökgångar och tänd med liten och intensiv brassa för att skapa skorstensdrag innan du fyller förugnen full med ved.
Du kanske känner igen något i min beskrivning?
Lycka till!
gaia[/quote]
i känner igen oss i det du har beskrivit.
Sen för ca en månad sen så var sotaren här och rensade ur.
Efter det blev det som en ny panna.riktigt bra drag som gör bra värme och bra förbränning och den har tyvärr kokat vid något tillfälle.
 
Tack för alla goda råd som vi har fått. :)

Vi har tagit hit en kille som jobbat som rörmokare och han har gått igenom systemet och misstänker att det troligtvis ligger luft i rörkrökarna(se bilder).

Ett alternativ är också att cirkulationspumpen inte fungerar eller är för klen som rogge_vvs nämnde.
Edit: Cirkulationspumpen är troligtvis inte sedan huset byggdes utan ser relativt ny ut.
 
  • badrum_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer nästa bild.
 
  • tvttstuga.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en bild på pannan.

Tror ni att det kan vara som han säger ang rörkrökarna?

Rörmokaren har försökt lufta krökarna och kommer att sätta dit luftningsventiler så förhoppningsvis kommer det att lösa sig.

Mvh Isbitarna
 
  • pannan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag rullade till sista bilden så tänkte jag föreslå avluftare på krökarna.
Bara en tanke, finns det någor reglage på motorn så kan man ju prova att höja cirkulationen till högsta läget så kanske den blåser med bubblorna. ::)
 
ppalm skrev:
Innan jag rullade till sista bilden så tänkte jag föreslå avluftare på krökarna.
Bara en tanke, finns det någor reglage på motorn så kan man ju prova att höja cirkulationen till högsta läget så kanske den blåser med bubblorna. ::)
Du menar till cirkulationspumpen? I så fall står den på 3.(1-3)

 
Lite brainstormning bara om man får....?

Ser att det finns några ballofixer , det går inte att stänga alla utom en krets så pumpen blåser på för fullt genom en krets för att ta med isg bubblorna till ett element som går att luft ? sedan gör man det på dom andra en i taget.
 
Att lufta de rören är ju inte lätt. De som byggde om systemet tänkte nog inte så långt. Luftnipplar låter som det lågiska första steget. Förhoppningsvis löser det problemet. Innan du sätter dit dem så ta dig först en funderare över om det är något annat du vill/behöver ändra i radiatorkretsen, t.ex. lägga till en radiator eller byta någon termostatventil. Inte för att det har att göra med ditt nuvarande problem, men det är bra att gå in i radiatorkretsen så få gånger som möjligt. Så ta dig en funderare och försök att få allt gjort på samma gång.


MEN

markis_de_sade skrev:
När vi sätter igång eldningen på morgonen så blir elementen ganska snart varma men kallnar innan huset blivit uppvärmt?
Det jag inte förstår om det nu är luft som hindrar cirkulationen, varför blir elementen varma först, men kallnar sedan? För mig låter inte detta som ett luftningsproblem. Snarare termostat eller cirkulationspumps relaterat. Är jag ute och cyklar eller? Någon som kan förklara.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.