Hej,

Jag ska flytta in i ny lägenhet nästa år i Stockholm och planerar att i min nya bostad utföra ett ingrepp i en bärande vägg. Jag har läst runt en hel del kring vad det innebär och det är helt klart mer komplicerat än vad man kanske tror vid första anblick.

Processen som jag förstått det är enligt följande (Om jag missat något så är all information välkommen):

Föreningen - Behöver godkänna att man får göra ett ingrepp på bärande kontruktion.

Konstruktör - Behöver bedömma bärigheten i väggen samt ta fram rekommendation för avväxling (K-ritningar).

Kommunen - Behöver godkänna bygganmälan.

Håltagningsfirma - Behöver utföra håltagning samt avväxling.

Kontrollansvarig - Behöver bedömma så att ingreppet utförs fackmannamässigt.

Nu är det så att det valv som jag vill ta upp har redan utförts av lägenheten ovanför min (vån 2 av 3) och jag har genom Stadsbyggnadskontoret fått ta del utav alla handlingar som lämnades in där (dock från 1997). Kan jag återanvända de handlingar som lämnats in för det ärendet? Lägenheterna har exakt samma utformning så inget som är annorlunda utöver att jag bor en våning längre ner (vån 1 av 3)?

Nedan är planlösning samt k-ritningar för avväxling, anser någon sakkunnig att dessa ej är kompletta? Skulle detta räcka för att informera både kommun och håltagningsfirma (även föreningen men inte lika relevant kanske) eller behövs mer underlag under någon av stegen i processen?

Arkitektritning av en lägenhetsplanlösning med markerad bärande vägg och detaljer för avväxling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en bärande vägg med detaljerad konstruktionsbeskrivning inklusive undergjutning och balkplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitekt ritning som visar principskiss för en avväxling av en bärande vägg inomhus, daterad 1997.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas att jag varit utförlig i min fråga, sakkunniga kanske anser att mer information behövs och jag delger gärna för att bli guidad i ärendet :)

Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Oavsett vilket så behöver du en kontrollansvarig. Lämna allt till denne för bedömning om det behövs mer dokumentation
 
Hej Åsa,

Tack så mycket för ditt svar! Du menar alltså på att man bör ta kontakt med en kontrollansvarig först som sedan vägleder en genom hela projektet? Låter rimligt
 
Det är tänkbart att föreningen kräver att du anlitar en konstruktör som kan ta ansvar (ansvarsförsäkring) för konstruktionen. Även om lösningen blir exakt samma.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tveksam till att en konstruktör gjort de där skisserna. 2 st HEA160 med 1,5 m spännvid är fruktansvärt överdimensionerat.
 
Förstår och låter rimligt att en konstruktör skulle behöva tas in på nytt om det kravställs av föreningen. Är mån om att göra rätt för mig för att få igenom förfrågan så det ärabsolut ett alternativ.

witten, intressant, du menar alltså på att spännvidden skulle kunna vara större med samma avväxlingsmetod?
 
R Rullgardin89 skrev:
Förstår och låter rimligt att en konstruktör skulle behöva tas in på nytt om det kravställs av föreningen. Är mån om att göra rätt för mig för att få igenom förfrågan så det ärabsolut ett alternativ.

witten, intressant, du menar alltså på att spännvidden skulle kunna vara större med samma avväxlingsmetod?
Ha ha nu vände du på problemet på ett sätt jag inte var beredd på. Det var inte så jag menade men så är det nog.

Börja med att fundera på hur stor öppning du vill ha, sen beräknar konstruktören balken.
 
  • Gilla
Rullgardin89
  • Laddar…
Åsa Lund
Om du ska snylta på grannens ritningar får du absolut inte ändra några mått, då är det inte samma förutsättningar längre
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du ska snylta på grannens ritningar får du absolut inte ändra några mått, då är det inte samma förutsättningar längre
Helt med på att man inte kan ändra på något utan att ta fram nya k-ritningar. Utgångspunken är att göra samma som grannen eftersom att det godkänts tidigare, tror jag har bäst chans att få igenom ärendet med föreningen då eftersom att de är lite tuffa med renoveringar generellt.
 
Tråkigt att ännu en våning i Stockholm ska vanställas med ett sådant ingrepp. Det finns ett begrepp "orörd" som är ett honnörsord i bostadssammanhang och t ex veteralbilssammanhang. Motsatsen till sönderrenoverat .
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tråkigt att ännu en våning i Stockholm ska vanställas med ett sådant ingrepp. Det finns ett begrepp "orörd" som är ett honnörsord i bostadssammanhang och t ex veteralbilssammanhang. Motsatsen till sönderrenoverat .
Låter som onödigt snobberi, hus byggs och används på ett annat sätt idag än det gjorde förr, man vill ha ett boende som fungerar inte ett museum. Veteranbilsjämförelsen är ju fullständigt irrelevant, det är vad jag vet rätt få som har sin "orörda" veteranbil som "daily driver", utan de har en modernare bil till det, så med den liknelsen skulle man ha en orörd lägenhet när man vill träffas i veteranbilsklubben och sen en modernare att bo i.

R Rullgardin89 skrev:
Helt med på att man inte kan ändra på något utan att ta fram nya k-ritningar. Utgångspunken är att göra samma som grannen eftersom att det godkänts tidigare, tror jag har bäst chans att få igenom ärendet med föreningen då eftersom att de är lite tuffa med renoveringar generellt.
Bråkar föreningen borde du kunna hävda likhetsprincipen, då ska dom (om jag förstår det rätt) motivera rätt bra för att kunna neka dig.
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Låter som onödigt snobberi, hus byggs och används på ett annat sätt idag än det gjorde förr, man vill ha ett boende som fungerar inte ett museum. Veteranbilsjämförelsen är ju fullständigt irrelevant, det är vad jag vet rätt få som har sin "orörda" veteranbil som "daily driver", utan de har en modernare bil till det, så med den liknelsen skulle man ha en orörd lägenhet när man vill träffas i veteranbilsklubben och sen en modernare att bo i.



Bråkar föreningen borde du kunna hävda likhetsprincipen, då ska dom (om jag förstår det rätt) motivera rätt bra för att kunna neka dig.
Tacksam för svar och väl noterat med likhetsprincipen! Uppskattad input!
 
R Rullgardin89 skrev:
Hej Åsa,

Tack så mycket för ditt svar! Du menar alltså på att man bör ta kontakt med en kontrollansvarig först som sedan vägleder en genom hela projektet? Låter rimligt
Det är inget jättestort ingrepp du ska göra, så jag är inte säker på att kommunen kräver att du ska anlita en kontrollansvarig (om du inte själv vill). Kolla med dem innan du letar runt efter någon, de kostar ju ändå en del att anlita. Däremot rekommenderar jag dig att kontakta en konstruktör som gör beräkningar och som kan hjälpa dig få till en bra konstruktionsritning.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Oavsett vilket så behöver du en kontrollansvarig. Lämna allt till denne för bedömning om det behövs mer dokumentation
Det är kommunen som avgör om dokumentationen är tillräcklig. Fattas något får TS ett föreläggande om komplettering.
 
Åsa Lund
Absolut, beslutet är kommunens. Men KA kan gå igenom först. På så sätt sparar man tid i processen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.