Jag har tänkt bygga ett Attefallshus så billigt som möjligt. Gör allt arbete själv.
Tänkte att de borde gå att börja med att snåla in på kantelementen, så jag gjorde en egen design med träform.
Bilden får tala. Vad tror ni?
Denna lösningen sparar jag in 4500 kr på ungefär kontra färdiga kantelement.
Ser inte att det skulle ta mer tid eller på något sätt vara svårare att bygga än att ställa dit färdiga element.
Ett annat alternativ är att skita i den stående cellplasten och låta köldbryggan vara öppen och göra en klassisk old-school-form.
Jag är medveten om att väggen inte hamnar mitt över kantbalken, men låter den vara kvar ändå för stabilisering.
Ange gärna erat yrke när ni svarar ;D

En sak jag inte kommer snåla in på är dock betongen, den orkar jag inte blanda själv.

Ritning av en väggkonstruktion för ett Attefallshus med angivna mått och material för kantelementdesign.
 
Plintgrund istället(?), bör ju bli den största besparingen. Går ju att göra för kostnaden av plintar och lite svett...)
 
I InsidersUnited skrev:
Plintgrund istället(?), bör ju bli den största besparingen. Går ju att göra för kostnaden av plintar och lite svett...)
+ ett isolerat bjälklag.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Plintgrund istället(?), bör ju bli den största besparingen. Går ju att göra för kostnaden av plintar och lite svett...)
Hade både plintgrund och krypgrund i åtanke när jag valde grund. Valde bort dessa två då jag vill ha något underhållsfritt, utan trossbotten, som ju är en riskkonstruktion sett till fukt. Svåråtkomlig i framtiden och större risk för frysta rör och även lättare för möss att ta sig in.
Så ja, helt snik är det ju inte.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kan tillägga att schakten redan är gjord och fylld med 8-16. Kanske kan skapa en sån "följ-mitt-bygge-tråd" längre fram, om de hade vart intressant.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tycker din lösning ser vettig ut förutom betongen längst ut utanför isolering och kantbalk. Har du tänkt att den ska bindas ihop med armering eller vad är det som syns på bilden? Det verkar svårt att få till rent praktiskt men också så måste det i så fall vara galvad armering för att inte rosta.

Skippa den yttersta betongen och flytta in väggen lite. Skruva sedan en fibercementboard utanför yttersta isoleringslagret i efterhand.
 
V vectrex skrev:
Tycker din lösning ser vettig ut förutom betongen längst ut utanför isolering och kantbalk. Har du tänkt att den ska bindas ihop med armering eller vad är det som syns på bilden? Det verkar svårt att få till rent praktiskt men också så måste det i så fall vara galvad armering för att inte rosta.

Skippa den yttersta betongen och flytta in väggen lite. Skruva sedan en fibercementboard utanför yttersta isoleringslagret i efterhand.
Ja precis, binder ihop de yttre med armering genom cellplasten.
Bra iaktagelse med rosten, det kan lösas på två vis som jag ser det, antingen ta ut ett lite större hål runt, än järnet så det blir täckt med betong, eller helt enkelt köpa galvade järn.
Jag har jämfört kostnaden att skippa den yttersta betongen och sätta fibercement direkt mot cellplasten, men då blir kostnaden desamma som vanliga kantelement.

Eller så köper jag bara vanliga element, men tycker det är lite kul att pressa priserna med andra lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.