Jag har försökt läsa andra trådar men det verkar som att folk aldrig riktigt kommer fram till ett svar utan det är 50/50 på hur man ska göra.

Vi har en rätt torr källare som har en fuktig vägg. Det är bara en del av en av väggarna som egentligen har problem och det är förmodligen för att den tar allt regnvatten plus att det är inne i tvättrummet. Vi har inte råd att dränera än men hade gärna piffat upp lite.

Fråga 1: Kan man bredspackla hela källaren och sedan måla ovanpå med vanlig väggfärg som en del människor säger? Det känns poänglöst att göra det med dyr färg om det ändå kommer bli problem i framtiden tills det är dränerat liksom.

Fråga 2: Måste färgen tas bort innan man gör något, åtminstone i tvättrummet där färgen är lite mer glansig och jag antar att den är någon sorts plastfärg?

Hur ska man göra för att det ska bli "rätt"?
 
  • Skadad gul vägg i källare med fuktfläckar och avflagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en fuktig vägg kommer det ju aldrig bli bra att göra som du vill. Slipa ner färgen, putsa upp ytan med ett c-putsbruk och måla med silikatfärg. Ev. dränering lär förmodligen inte göra underverk ändå.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F falkn skrev:
Är det en fuktig vägg kommer det ju aldrig bli bra att göra som du vill. Slipa ner färgen, putsa upp ytan med ett c-putsbruk och måla med silikatfärg. Ev. dränering lär förmodligen inte göra underverk ändå.
Dränering lär INTE göra underverk? Jag trodde det var det dräneringar var till för?
 
A Adkit skrev:
Dränering lär INTE göra underverk? Jag trodde det var det dräneringar var till för?
Det funkar sällan så. Det kan bli bättre, men det ersätter sällan en naturligt dränerande tomt.

Ligger huset i en svacka spelar det ingen roll hur många isodrän skivor man skruvar dit.
 
Skulle aldrig spackla en källarvägg. Det kommer garanterat bli problem.
 
A Adkit skrev:
Dränering lär INTE göra underverk? Jag trodde det var det dräneringar var till för?
Exakt, dräneringen gör inte underverk. Däremot ett nytt fuktskydd på utsidan källarväggen. Asfaltstrykningen har försvunnit på dom 50 år som huset är och som hjälp på vägen en tät väggfärg på insidan. Då blir resultatet som på bilden.
Det är inte dräneringsledningen som slutat fungera.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Gör som falkn skrev.
Ska finnas ett gipsbaserad putsbruk som tål genomskjutande fukt som är lättjobbad. Kommer dock inte ihåg vilket märke.
 
Mina väggar med liknande utseende har jag hackat loss all lös puts, spolat med högtryckstvätt, putsat i alla områden där putsen släppt och kaklat över hela klabbet. Lite jobb att kakla, men fullt dugligt kakel kan köpas för under 50kr/m2. Så det kostar väl runt 100kr/m2 plus lite jobb. Men bra blir det.
 
Hur gammalt är huset och har det stuprör som går ned i marken till dagvatten?
I vårt fall var dränering helt funktionell från -60 med tegel, däremot var betongrören för takvattnet delvis helt igensatta och gav fuktproblem.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur gammalt är huset och har det stuprör som går ned i marken till dagvatten?
I vårt fall var dränering helt funktionell från -60 med tegel, däremot var betongrören för takvattnet delvis helt igensatta och gav fuktproblem.
Stuprören har gått ner i marken tidigare men dom har som du säger blivit igensatta. Stuprören går nu ut på gräsmattan dock så det borde ju inte ge fuktproblem mer än att det borde längre bort än så.
 
GoC GoC skrev:
Mina väggar med liknande utseende har jag hackat loss all lös puts, spolat med högtryckstvätt, putsat i alla områden där putsen släppt och kaklat över hela klabbet. Lite jobb att kakla, men fullt dugligt kakel kan köpas för under 50kr/m2. Så det kostar väl runt 100kr/m2 plus lite jobb. Men bra blir det.
Så du har då putsat igen alla "öppna" hål och sedan typ "bredkaklat" över hela väggen? Vad är fördelen med det jämfört med att spackla?
 
Hur länge sedan är det ni flyttade ut stuprören?
 
Gipsputs elite från combimix fungerar att bredspackla källarväggen med och sedan Silikatfärg.
Har provat det på mina källarväggar som liknar dina, har en naturligt dränerande tomt och oisolerade väggar och golv så visst fuktgenomslag sker men fukten rör sig så fint igenom.
2 år senare och putsen sitter fortfarande bra och inga tendenser till problem.
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
A Adkit skrev:
Så du har då putsat igen alla "öppna" hål och sedan typ "bredkaklat" över hela väggen? Vad är fördelen med det jämfört med att spackla?
Då jag inte bredspacklat så vet jag inte.
Men visar två bilder på ett pågående förberedande arbete och den tvättstuga jag kaklade för ca 10 år sedan.
Huset är byggt 1946/47 och det är aldrig omdränerat eller nytt fuktskydd på utsidan
Obehandlad vägg med fuktfläckar bredvid en gamla radiator och vattenrör i en tvättstuga under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaklad tvättstuga med gråa och blå kakelplattor, vita väggar och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur länge sedan är det ni flyttade ut stuprören?
Vi har bara bott här i två år knappt men dom var utflyttade när vi flyttade in så gud vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.