Vad jag förstår så är ni många här på forumet som antingen byggt nytt alternativt gjort
tillbyggnader, min fråga är hade ni svårt att få tag på en kvalitetsansvarig, och hur
gick ni tillväga för att hitta honom/henne?
Sitter i valet och kvalet om jag ska gå utbildningen för att kunna bli en behörig KA,
men min fundering är, hur stor är egentligen efterfrågan på det?


Pimme ::)
 
Japp, det var svårt. Det slutade med att jag själv blev KA för mitt bygge.
 
Pimme skrev:
Sitter i valet och kvalet om jag ska gå utbildningen för att kunna bli en behörig KA,
men min fundering är, hur stor är egentligen efterfrågan på det?
Med tanke på de ändringar som troligen kommer i nästa PBL så får KA mer att göra på varje bygge.
Dessutom är medelåldern ganska hög och många är bara lokalt behöriga (saknar rikscertifiering)
Om du har de kvalifikationer som krävs för att bli certifierad (det krävs ju viss teoretisk och yrkesmässig bakgrund förutom själva kursen och provet) så tror jag det är ett yrke som har framtiden för sig.
 
Tack för era svar, lutar åt att gå utbildningen.

Mvh
Pimme
 
Pimme skrev:
Tack för era svar, lutar åt att gå utbildningen.

Mvh
Pimme
Vad kostar en sån utbildning, vad krävs för förkunskaper och hur lång ärden ?

/K
 
Det finns olika nivåer: E (enkel) N (normal) K (komplicerad)

Kraven står i Boverkets föreskrifter BFS 1995:5 KA1
För att få behörighet N krävs följande:

Teoretiska förkunskaper:
att man har allmän teknisk kunskap från genomförd utbildning lägst högskolans ingenjörsutbildning 80p, tekniskt gymnasium eller annan likvärdig utbildning.
Man skall ha dokumenterad kunskap om kvaltitetssystem och kvalitetssäkring (kurskostnad ca 7500 kr)

Praktiska förkunskaper:
Sammanlagt minst 5 års yrkeserfarenhet från minst två olika verksamhetsområden (projektering, projektledning, produktionsledning, besiktning, kvalitetssäkring, ansvarig arbetsledare, kvalitetsansvarig) varav minst 3 år inom samma verksamhetsområde.

Sökanden skall dessutom kunna styrka sin lämplighet genom tjänstgöringsintyg, referenser etc.

Man skall dessutom genom avläggande av prov styrka sina kunskaper inom bygglagstiftning (kurs och provkostnad 15000 kr)
+ Litteratur som krävssom kostar åtskilliga tusenlappar.

Dessutom måste man "damma av" sina kunskaper genom kurser minst vartannat år och omcertifiering vart 5:e år. Dessutom måste man skicka in förteckning över genomförda uppdrag varje år så att man kan bevisa att man är verksam och använder sina kunskaper. Annars får man inte behålla certifikatet.
 
volvo skrev:
Det finns olika nivåer: E (enkel) N (normal) K (komplicerad)

Kraven står i Boverkets föreskrifter BFS 1995:5 KA1
För att få behörighet N krävs följande:

Teoretiska förkunskaper:
att man har allmän teknisk kunskap från genomförd utbildning lägst högskolans ingenjörsutbildning 80p, tekniskt gymnasium eller annan likvärdig utbildning.
Man skall ha dokumenterad kunskap om kvaltitetssystem och kvalitetssäkring (kurskostnad ca 7500 kr)

Praktiska förkunskaper:
Sammanlagt minst 5 års yrkeserfarenhet från minst två olika verksamhetsområden (projektering, projektledning, produktionsledning, besiktning, kvalitetssäkring, ansvarig arbetsledare, kvalitetsansvarig) varav minst 3 år inom samma verksamhetsområde.

Sökanden skall dessutom kunna styrka sin lämplighet genom tjänstgöringsintyg, referenser etc.

Man skall dessutom genom avläggande av prov styrka sina kunskaper inom bygglagstiftning (kurs och provkostnad 15000 kr)
+ Litteratur som krävssom kostar åtskilliga tusenlappar.

Dessutom måste man "damma av" sina kunskaper genom kurser minst vartannat år och omcertifiering vart 5:e år. Dessutom måste man skicka in förteckning över genomförda uppdrag varje år så att man kan bevisa att man är verksam och använder sina kunskaper. Annars får man inte behålla certifikatet.
Bra info - tackar...
/K
 
Letade upp i ovan nämda BFS vad kraven för Enkel KA innebär, och vad man får kontrollera:

"2 § För att få behörighet E skall sökanden ha allmän teknisk kunskap från
genomförd utbildning vid lägst nuvarande gymnasieskolans byggprogram eller
annan likvärdig utbildning.
Utbildning skall ha skett inom lämpligt fackområde, t.ex. bygg-, anläggnings eller
installationsteknisk linje."

"Allmänt råd
Arbete i väsentlig omfattning bör minst omfatta några större eller ett tiotal
mindre projekt under en treårsperiod.
Kontroll av enkel art kan gälla uppförande eller tillbyggnad och annan
ändring eller rivning av en- eller tvåbostadshus eller arbeten rörande
monteringsfärdiga lagerbyggnader.
Kontroll av normal art kan gälla uppförande eller tillbyggnad och annan
ändring eller rivning av byggnader med högst fyra våningsplan eller arbeten
rörande barnstugor, mindre industri- och kontorsbyggnader samt
idrottsplatser."

Med stöd av detta kanske jag kan hävda mig själv som KA. Jag gick förvisso inte byggteknisk på gymnasiet utan allmän teknisk linje - senare med inriktning EL, men jag har gått 160 p på KTH varav minst 20 poäng i Mekanik (inkl statik) och Fysik. Sånär som på kravet om praktiskt erfarenhet inom byggbranschen dock, beror lite på om kommunens byggnaddsinspektör anser att byggande av ett modulärt fritidshus krväer en krediterad KA... :(

Alternativt har jag en bekant som driver egen byggfirma, som har ovanstående utbildning. Hoppet växer att jag skall slippa kontraktera en dyr rikscertad KA för min enkla sommarstuga. Nu är det bara frågan om man slipper punga ut 12kkr för en byggfelsförsäkring som inte gäller :(

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.