mowatom skrev:
Otroligt låg toleransnivå hos den moderna människan. Det är mkt möjligt att belysningen är störande, men så länge det inte framkallar epilepsi etc, får man nog hacka i sig det. Och mkt annat för den delen, typ ”Grannens barn hoppar studsmatta hela dagarna” Om det gnisslar så förfärligt, gå över med en burk WD-40.
Otrolig låg smaknivå på några människor som julpyntar sina hus. Vet dom att det ser ut som billiga bordeller? Fast jag tror att de flesta bordeller har en smakfullare belysning.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Har insett att det är lättare att sköta om sitt och lösa problem på sitt håll, än att förlita sig på att andra vill lösa dem åt en :/

Det är ALLTID värt att försöka prata med dem (grannar, barn djur osv som stör en) men om de inte vill lyssna ja då är det ingen vits att försöka anstränga sig.. då får man lösa problemet

Vad det innebär beror ju påproblemet..

När vi hade sådär nära grannarna (vårt förra hus) hade vi både persienner och tunnare gardiner (Skärmar av lite och ingen ser rakt in) man kunde dra för helt PLUS vanliga gardiner :)

Jag stör mig på gatlampor.. (erkänner dock att jag kan tänka mig att klä in hela huset och alla träd i varmvita ljusslingor..)

Jag skulle inte direkt fråga grannarna om mina belysningar (varken ute eller inne). Men jag skulle heller inte bli arg om någon kom och försökte prata om saken.. jag skulle försökt kompromissa (rikta om, kanske flytta dem en bit, ha dem släckta en viss tid osv).

Kompromisser går dock åt två håll. Så jag skulle inte ta ner allt bara för nån klagade.

Skulle någon komma och muttra och vara sur/arg (vissa väntar så länge innan de vågar säga något.. så att de hinner bli arga innan de kommer för att prata).. skulle jag nog inte känna för att kompromissa lika bra. Då skulle jag känna mig påhoppad (man menar ju själv inget illa när man sätter upp något man själv blir glad av. Och tycker är fint. och kommer nån o gapar argt så blir man ju ”ledsen” och fattar knappt vad som hände).

Vi gillar alla olika saker och de är olika viktiga för oss.. tyvärr får vi dock inte alltid som vi vill - då får man försöka kompromissa och/eller fixa en lösning på problemet.

(Vissa föreslår värre lampor osv.. visst det funkar väl - men risken är också att de tar det som en utmaning och allt eskalerar.. )
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Nej! Vid juletid är det Last Christmas som gäller
 
A
E.6745 Elin6745 skrev:
I min kommun har flertalet ålagts från kommunen att ta bort sina lampor. Hanteringen har dessutom varit snabb från kommunens handläggare. Störande, blinkande neonlampor har fått bytas ut till stämningsfulla och diskreta slingor.
Intressant, min snabbgoogling gav inga träffar, så jag tänkte att det faktiskt aldrig händer, det borde lyckas bli lokaltidningsrubrik åtminstone.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Intressant, min snabbgoogling gav inga träffar, så jag tänkte att det faktiskt aldrig händer, det borde lyckas bli lokaltidningsrubrik åtminstone.
Ja detta låter märkligt. Att en kommun snabbt rycker ut och agerar som en smakdomare, och sedan kräver invånare att byta ut julbelysning mot något annat som faller kommunens handläggare i smaken. Tror det när jag ser det...
 
  • Gilla
  • Haha
Ben D och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Min före detta granne har bara en väg ut från sin tomt. För att skoja lite gick jag upp en mörk natt, lånade grannens bil, lackerade om den i samma färg som min bil, gömde min egen bil och ställde grannens på gatan så att den blockerade hans utfart. På morgonen vaknade jag av att helljuset sken rakt in i mitt sovrum, trodde jag. I själva verket var det solen och grannen hade ledigt från jobbet den dagen.
 
Stl Stl skrev:
Tack, Olsson för ditt svar - det första, vad jag sett, som tar TS på allvar. Jag är ingen överkänslig person och tycker mig ha hög toleransnivå, men jag har haft en granne (på betydligt längre avstånd än tre meter) som hela december och januari hade blinkande slingor i olika färger runt sitt hus och i trädgården.
Det var extremt irriterande, mer än något jag upplevt och då har jag bott granne med en brandstation i en storstad och nära både ett järnvägsbanområde och rockklubb som stängt på småtimmarna.

Tyvärr finns nog inte så mycket att göra, så en ny förhandling med grannen är nog bästa vägen. Kanske få till enfärgade slingor som inte blinkar ..?
Jo tack, jag har också erfarenhet att irriterande ljus. :crysmile: En ”granne” tvärs över en åker har en rejäl strålkastare över sin gårdsplan. Den är 700 meter bort!
Lyser kanske inte upp vårt hus till dagsljus direkt, men den letar sig in mellan mörkläggningsgardinen och fönsterkarmen, hela vägen fram till min huvudkudde och mina ögon när jag skall sova. :cool: #fårlevameddet

Tack för din återkoppling på inlägget.(y)
 
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Kanske lägga upp några kraftiga Led belysningar och rikta dem så grannen får lite ljus och värme?
 
Aluminiumfolie är bra för att mörklägga och det reflekterar bra också. Dessutom , På 3 meters håll bör mycket av ljuset från belysningen försvinna i det återkastade ljuset så vill hen ha snygga ljuseffekter så får han flytta på slingorna.
 
Magnus Filip skrev:
Jag har inte varit i USA på vintern men har bekanta där som visat filmer om hur husen ser hus då. Och det blinkar.
Tur att detta inte har kommit hit ännu. Men man vet aldrig. Hoppas inte.

Halloween fanns inte överhuvudtaget i Sverige för 20-25 år sedan, bara Alla Helgons Dag.
Tror det var något kommersiellt beslut som handlarna tog.
Inget vet ju här vad det är man "firar"


[bild]
Finns enstaka runtom här med.
En film från grannbyn.
En annan grannby har en likadan och lite norröver finns en som har extremt mycket med. Vi har en i byn som spökar ut hela sin trädgård och ändrar tema, jul, påsk, vår, sommar höst. De är så illa att det står en enorm adventstake på taket och inomhus har de skruvat upp granen upp och ner i innertaket :O

 
Scouten skrev:
Intressant, min snabbgoogling gav inga träffar, så jag tänkte att det faktiskt aldrig händer, det borde lyckas bli lokaltidningsrubrik åtminstone.
Frågan är vilken kommun och lokalblaska, Grönköping?
 
  • Gilla
protorion och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Intressant, min snabbgoogling gav inga träffar, så jag tänkte att det faktiskt aldrig händer, det borde lyckas bli lokaltidningsrubrik åtminstone.
E etompau skrev:
Ja detta låter märkligt. Att en kommun snabbt rycker ut och agerar som en smakdomare, och sedan kräver invånare att byta ut julbelysning mot något annat som faller kommunens handläggare i smaken. Tror det när jag ser det...
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../anmalningsplikt/bygglov-for-ljusanordningar/

En ljusanordning kan anses bygglovspliktig.
 
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Fixa lite motljus själv. Gjorde liknande fast med ljud och köpte en gigantisk subwoofer, bra ljud och grannen blev tyst. Helt värt ryggskottet efter att ha burit in den.
 
Gissar att TS tröttnat, men det skulle vara intressant att veta mer om vad snacket med grannen handlade om. Var det om grannen kunde ta ner sin gräsliga julbelysning, eller om de kunde gå med på att bara köra fast ljus på kvällstid för de lampor som är mot grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.