JAG MÅSTE FÅ SVAR så jag lägger in en tråd igen!!

Hej jag å min sambo har turen att få en grävare gratis eller dvs vi ska få grävningen gjord gratis. Men vad kostar ungefär allt material till en grund på 170kvadrat. Inkl golvvärme å sånt.
 
Ngn som vet?
 
Vore kanon!
;D ::) :surprised:
Puss till Peter å en kram :-*
 
Du frågar tyvärr ungefär "hur långt är ett snöre".

Det jag har hört som ungefärliga riktpriser i Sthlm är allt mellan 1000 upp till 2500 / m2, det är i.o.f färdig platta med material och jobb.

Det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till, grävningen är bara en liten del.

Jag antar att ni har ett hus på gång eftersom det är så bråttom, ni borde ganska lätt få en spec av hustillverkaren med alla nödvändiga installationer och anslutningar inritade samt kvalitetskrav.

Ta den och fråga på en detaljerad offert från några grundbyggare, sen kan ni detaljstyra utförande och materialval.

Sen kan ni börja fundera hur ni ska optimera priset/kostnaden genom att fråga runt på förslag till alternativa lösningar och material.



 
Jag tror vi betalar ungefär 330 kr/kvm för frigolitform/isolering + golvvärme.

Sen tillkommer ju betong, ca 1700 kr/kbm, singel och armering. Det är säkert något annat också som jag inte minns så här på rak arm.

Priserna är exkl. moms.
 
T.ex dränering, avlopp, golvbrunnar, rör och slangar o.s.v.
Sånt material kan man ganska lätt räkna ihop utan att hamna alltför fel.

Det som är lätt att glömma och svårt att beräkna utan att ha sett förutsättningarna är markberedningen. Hur ser förutsättningarna ut, hur mycket skall grävas bort, hur mycket måste fyllas o.s.v. Sånt kan käka hur mycket pengar som hels.

Sen finns det ju flera alternativ för hur plattan skall byggas villket givetvis ger olika prisbilder.

Färdiga kantelement i cellplast, kantelement av Lecatyp, kantbalkar....
Vilken typ av isolering, hur tjock......

Beslutshetsen börjar redan här, se det som en bra uppladdning inför husbygget ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.